hirdetés
hirdetés

Űrkutatás

Hővédő pajzsok kifejlesztésén dolgozik a NASA

A Mars atmoszférájába belépő űrhajóknak szélsőséges hőmérsékleti értékeket kell elviselniük.

hirdetés

A NASA Ames Kutatóközpontjának mérnökei befejezték a vadonatúj, rugalmas hővédő pajzs tesztelését, amelyet a jövőben a Mars-kutató járműveknél kívánnak felhasználni, derül ki az űrügynökség keddi bejelentéséből.

A Mars felszínén az űrjárművek biztonságos landolásához egy kiterjedt hőpajzsra is szükség van. A pajzsnak egyrészt a Mars légkörébe történő belépéskor az űrhajót meg kell védenie az extrém forróságtól, másrészt a vékony marsi levegőben egy biztonságos magasság eléréséig le kell lassítania a járművet.  

A NASA így számol be arról, hogy hogyan is kívánja mindezt megvalósítani:

A NASA Adaptív Telepíthető Belépési és Elhelyezési Technológiája (Adaptive Deployable Entry and Placement Technology – ADEPT) az egyik megoldás. Az ADEPT egy mechanikusan telepíthető hővédő pajzs koncepciója, amelynél karbonszövetet használunk fel: a rugalmas hővédő pajzs a „nyitott” állásba úgy tárul ki, mint egy esernyő. A közelmúltban az Ames mérnökei a Mars légkörébe történő belépéséhez hasonló körülmények között sikeresen elvégezték egy ADEPT-modell hevítéses szimulációs tesztjét.

Forrás: Gizmodo

A fenti fénykép az egyik ilyen tesztet örökíti meg. A teszt alatt rendkívül forró levegőt áramoltatnak kifelé a bal oldalon található, 21 hüvelyk (kb.53 cm) átmérőjű csőből, ami a vízzel hűtött tartókarhoz csatlakoztatott ADEPT kísérleti objektum előtt lökéshullámot generál. A vizsgált cikk felszínén kialakult hőmérséklet elérte a 3100 Fahrenheit fokot. A vizsgált objektum felől áramló, kékes színárnyalatú csíkok a gyantás védőrétegek elbomlásának köszönhetők, amelyek megakadályozzák a szövet illesztéseinek szétfoszlását.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Gizmodo)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés