hirdetés
hirdetés

Meghajtás

Hosszú az út a robbanómotortól a tisztán elektromos meghajtásig

A globális autóipari beszállító, a SEG Automotive, az IHS (IHS Markit – piackutató vállalat) adataiból készített elemzést a gépjármű-meghajtási technológiák jelenlegi és várható piaci részarányára vonatkozólag. 

hirdetés

Az előrejelzések szerint 2025-ben a világszerte gyártott járművek mindössze 10 százaléka lesz tisztán elektromos. Ugyanakkor a belső égésű motorok hatékonyságát javító technológiák várhatóan jelentősen növelik piaci részarányukat. A 48 Voltos rendszerrel működő járművek piaci részaránya 2025-re kétszer nagyobb lesz, mint az elektromos járműveké, a start-stop piaci penetrációja 2019-ben meghaladja az 50 százalékot. Várhatóan 2025-ben a 48 Voltos hibrid járművek globális piaci részaránya (20 százalék) meghaladja az akkumulátoros elektromos járművek piaci részarányát (10 százalék). Az előrejelzések alapján Európában, a 2019-ben gyártott és start-stop rendszerrel felszerelt járművek több mint 13 milliárd liter üzemanyagot és több mint 30 millió tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg – röviden így foglalható össze a tanulmány.

2025-re is csak az autók 10 százaléka lesz tisztán elektromos

A személy- és haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése a klímaváltozás elleni harc egyik fő és globális kihívása. A növekvő társadalmi nyomás, a szigorúbb kibocsátási előírások és a feltáruló új üzleti lehetőségek hatására megkezdődött a belső égésű motorokról elektromos motorokra történő átállás. A globális autóipari beszállító SEG Automotive közelmúltbeli elemzése rámutat, hogy az átállás a vártnál lassabban következik csak be.

A start-stop megoldást is univerzálisan alkalmazzák, 2019-ben a globális piaci részesedése először lépi át az 50 százalékos küszöböt.
A start-stop megoldást is univerzálisan alkalmazzák, 2019-ben a globális piaci részesedése először lépi át az 50 százalékos küszöböt.

Start-stop rendszer a megoldás?

Az elektromos járműveké a jövő – de a legfrissebb piaci adatok azt sugallják, hogy az átmenet csak fokozatosan következik majd be. A járművek nagy része még 2025-ben is belső égésű motorral fog közlekedni. A környezet védelme és a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási szabályok betartása érdekében ezeknek a járműveknek a lehető leghatékonyabbnak kell lenniük. Ennek megfelelően a járműgyártók nem csak a start-stop rendszert használják egyre szélesebb körben, de új megoldásokat is alkalmaznak, például a 48 Voltos hibridizációt.

Az elmúlt év során már a luxusmárkák, például a BMW és a Daimler is megjelentették első 48 Voltos szériamodelljeiket. A technológia segítségével a hagyományos, belső égésű motorok kis ráfordítással hatékonyan hibridizálhatók, mindössze a 12 Voltos generátort kell a 48 Voltos berendezéssel helyettesíteni, és az üzemanyag-fogyasztás és szén-dioxid-kibocsátás máris akár 15 százalékkal csökkenthető. Az előrejelzések szerint a következő néhány évben a 48 Voltos technológiát egyre több gyártó és piaci szegmens vesz át, és piaci részesedése 2025-re eléri a 20 százalékot – azaz a tisztán elektromos autók piaci részesedésének (10 százalék) kétszeresét. A technológia várhatóan Kínában (32 százalékos piaci részesedés 2025-ben) és Európában (36 százalékos piaci részesedés 2025-ben) terjed el a leggyorsabban, az Egyesült Államok pedig néhány év késéssel kapcsolódik majd be a gyors növekedési trendbe.

Csak kisebb legyen a károsanyag-kibocsátás! 

Ennek azonnali hatása lesz a klímavédelemre nézve: az előrejelzések szerint 2025-ben gyártott 20 millió, 48 Voltos rendszerrel szerelt jármű már önmagában 30 milliárd liter üzemanyag és több mint 70 millió tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását teszi lehetővé, a járművek teljes életciklusa során, a hagyományos belső égésű motorokhoz képest. Összehasonlításként, Németország teljes szén-dioxid-kibocsátása 2018-ban 760 millió tonna volt. 

Az üzemanyag-fogyasztás mintegy 8 százalékos csökkentését hatékony módon biztosító start-stop rendszer népszerűsége világszerte folyamatosan növekszik. Csak az idei év során több mint 45 millió, start-stop rendszerrel szerelt jármű készül, amelyek életciklusuk során összesen 36 milliárd liter üzemanyagot takarítanak meg. A hagyományos járművekhez képest ez 84 millió tonna szén-dioxid-kibocsátás elkerülését teszi lehetővé. Ahogy a belső égésű motorok piaci részesedése fokozatosan csökken a 48 Voltos és tisztán elektromos autók terjedésével, a start-stop nélküli 12 Voltos autók gyakorlatilag eltűnnek. Németországban például az újonnan gyártott autók 97 százalékában már 2018-ban is volt start-stop rendszer.

(forrás: SEG Automotive/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés