hirdetés
hirdetés

Történelem

Holtak arca

Napóleon halotti maszkját hatalmas összegért, a kikiáltási ár négyszereséért adta el egy aukciós ház. A holtak arcai újra divatba jöttek.

hirdetés

A Bonhams aukciósház 40 000 font kikiáltási áron kínálta eladásra Bonaparte Napóleon halotti maszkját, amelyet Szent Ilona szigetén készítettek el 1821. május 5-én közvetlenül az egykori császár halála után. Egy névtelenséget kérő vevő 169 250 fontot (58 millió forintot) adott érte. Mai napig nem tudni pontosan, ki készítette el a gipszformát, Napóleon orvosa, Francesco Antommarchi vagy a brit doktor, Francis Burton, bár valószínűbbnek látszik, hogy Antommarchi volt az alkotó.

A gipszformából készítettek aztán néhány - jelenleg úgy gondolják, összesen négy - másolatot. Egy bronzmaszkot készített Antommarchi, amit New Orleans városának adományozott, egy festett gipszmaszkot egy kollégájának adott, amit az aztán a North Carolina Chapel Hill Egyetemnek ajándékozott, egy harmadik pedig a Boston Egyetem Mugar Könyvtárában található. A negyedik maszk Richard Boys lelkészhez került J. W. Rubidge művésztől, aki Antommarchinak segédkezett a maszk elkészítésében. Boys, aki a papi teendőket látta el Napóleonnak Szent Ilona szigetén való tartózkodása alatt, még azelőtt megkapta a gipszmásolatot, hogy az egykori császár kísérete május végén elhagyta a szigetet. Mindvégig megőrizte a maszkot és családjában öröklődött tovább, míg most eladásra nem kínálták – írja a Bonham sajtóközleményében.

Napóleon halotti maszkja
Napóleon halotti maszkja

A halotti maszkok manapság újra népszerűek, de Katy Meyers, a Michigan State University munkatársa szerint igazi fénykorukat akkor élték, amikor még nem létezett a fotográfia, és ez volt az egyetlen módja annak, hogy egy halott arcát megőrizzék. Halotti maszkok számos ókori szertartás részei voltak. Az ókori Rómában például a család őseinek viaszmaszkjait azok viselték a család egy elhunyt tagjának temetésén, akik a leginkább hasonlítottak az ősökre – írja Meyers a bonesdontlie.wordpress.comon. A középkorban a tisztelet és elismerés jele is volt a halott arcának megőrzése, készült például arcmaszk a halott VIII. Henrikről és William Shakespeare-ről is.

A 19. században már inkább érdekességnek és ajándéknak tekintették, de akkoriban azonosítatlan halottakról is készítettek arcmaszkot a későbbi azonosítás reményében. Érdekességként említi Meyers a bonesdontlie.wordpress.com-on, hogy az Angliában a Vöröskereszt és más szervezetek által használt, Resuscitation (vagy Rescue/Újraélesztési) Annie-nak elnevezett bábuk arcát egy olyan azonosítatlan francia nő halotti maszkja alapján készítették, aki állítólag az 1880-as években vízbe ölte magát.

Karosszékben

Az egyik leghíresebb halotti maszk-készítő minden bizonnyal Anna Maria Grosholtz, ismertebb nevén Madame Tussaud volt. Karrierjét a francia forradalom alatt kezdte.  Mostohaapjától tanulta meg a viaszszobrászat mesterségét, majd 1778-ban, 17 évesen XVI. Lajos nővérének művészeti nevelője lett.

A francia forradalom alatt letartóztatták, és halálra ítélték, már haját is leborotválták a kivégzéshez, amikor szabadon engedték azzal a feltétellel, hogy a nevesebb kivégzettekről halotti maszkot készít. Így készült el XVI. Lajos, Marie Antoinette, Marat és Robespierre maszkja is.

Juhari Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[133816] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés