hirdetés
hirdetés

Környezetvédelem

Hidrogénnel hajtott komppal a Keleti parton

A tenger felől kezdi megtisztulását San Francisco tömegközlekedése. 

hirdetés

Míg a kaliforniai utakon egy-egy hidrogén üzemanyagcellával működő járművet alkalomadtán már elcsíphetünk, ezek úszó változatai hamarosan akár az állam vizein is felüthetik a fejüket. A Sandia National Laboratories és a Red and White Fleet komptársaság ugyanis – közös erővel – „nagy sebességű", hidrogén üzemanyagcellás kompot tervez üzemeltetni a San Francisco-öböl térségében.

A társulás tagjai szerint a projekthez a világ legnagyobb hidrogén-üzemanyagtöltő állomását is létre kell majd hozniuk.

Az SF BREEZE-nek (a San Francisco Bay Renewable Energy Electric vessel with Zero Emissions* rövidítése) keresztelt hajót célirányosan fogják felépíteni, vagyis nem egy már meglévő, átalakított hajóból kívánják létrehozni a járművet.

Megállapítást nyert ugyanis, hogy egy már létező személyszállító komp átépítése egyszerűen célszerűtlen lépés lenne.

A felhasznált üzemanyagcellák és hidrogéntároló tartályok nehezebbek lesznek a hozzájuk mérhető, belső égésű motoros meghajtási rendszereknél, és így a számukra megfelelő kialakítás megalkotása is a projekt fontos céljai között szerepel.

A Red and White Fleet egyik kompja San Franciscóban (Forrás: Popular Science)

A hajó egyébként gyors lesz, hogy az autókkal, a tömegközlekedés egyéb formáival, illetve a többi komppal is fel tudja majd venni a versenyt.

Míg a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezését az Amerikai Tengerészeti Hatóság (U.S. Maritime Administration) fogja finanszírozni, addig a kompot tervező Elliot Bay Design Group nevű hajóépítő cég az Amerikai Parti Őrség és Hajózási Hivatal (U.S. Coast Guard and Bureau of Ships) forrásaira támaszkodhat. Az érintett szervezetek mindegyike úgy véli, hogy az üzemanyagcelláknak helye van a tengereken.

Állításuk szerint az üzemanyagcellával működő hajók a légszennyezés csökkentése mellett értelemszerűen a kiszivárgott üzemanyag okozta környezeti károk rizikóját is vissza fogják szorítani.

Az üzemanyagcellás autókhoz hasonlóan természetesen az üzemanyagcellás kompoknak is hidrogénforrásra lesz szükségük.

Terjedelem

Az SF BREEZE a becslések szerint naponta 1000 kilogrammnyi hidrogént fog elhasználni, az alkalmatosságot támogató állomás pedig naponta 1500 kilogrammnyi hidrogénnel tudja majd ellátni a kompot.

Az elmondottak miatt a létesítmény méretében nagyjából kétszer akkora lesz, mint a világ jelenleg is működő, legnagyobb hidrogénes üzemanyagtöltő állomása. A felállítandó egység a maga nemében az első lesz a szárazföldi és tengeri használatra egyaránt alkalmas objektumok közül.

A program támogatói azt remélik, hogy az ily nagy mennyiségű hidrogén szolgáltatásából származó méretgazdaságosság a teljes helyi piacon le fogja szorítani az árakat.

Amint a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, a szakemberek már neki is látnak majd a komp és az üzemanyagtöltő állomás megépítésének.

* San Francisco-öbölbeli, nulla kibocsátású és megújuló energiával hajtott, elektromos hajó (a ’breeze’ fuvallatot jelent)

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés