hirdetés
hirdetés

Intralogisztika

Gyártáskiszolgálás korszerűsítése vonatos anyagáramoltatással

A logisztikai folyamatok korszerűsítése során különösen értékesek azok a megoldások, amelyek lehetővé teszik a skálázhatóságot, továbbá különböző rendszerekkel kompatibilisek. Többek között ezek a szempontok vezérelték a Yanfeng Automotive Interiors pápai egységének vezetőit, amikor a Logi-Kocsi vonatos rendszerének alkalmazása mellett döntöttek.

hirdetés

A Yanfeng Automotive Interiors (YFAI) a világ egyik legnagyobb globális szállítója a személyautók utastéri komponenseinek terén – a csoport pápai üzeme prémium személyautók belsejébe készít kárpitozott és belső burkolati alkatrészeket. A vállalatot és annak magyar egységét is a növekedés jellemzi: Pápán jelentős fejlesztések kezdődtek, amelyek célja az üzem területének növelése, új projektek és technológiák fogadása, valamint új munkahelyek kialakítása.

A fejlesztések keretében indult el a gyártáskiszolgálás logisztikai folyamatainak korszerűsítése. A mintegy 20 ezer négyzetméteren folyó termelést alapvetően villástargoncával szolgálták ki, ami hosszú útvonalakat és a termelés volumenéhez képest nagy targoncaforgalmat generált, és az improduktív idő arányát is túl magasnak ítélték meg a vezetők. Megfogalmazódott egy milkrun rendszerű gyártási logisztika bevezetésének szükségessége, amelytől a következő eredményeket várták el:

  • kisebb személyzettel nagyobb hatékonyság a gyártáskiszolgálásban,
  • minőségi kockázatok csökkentése az anyagmozgatási folyamatok során,
  • gyártósori alapanyag- és csomagolóanyag-hiányok miatti kieső idők minimalizálása,
  • biztonsági kockázatok csökkentése – kevesebb anyagmozgató eszköz használata a kiszolgálásban,
  • minimális befektetéssel elérhető teljesítménynövekedés.

 A logisztikai fejlesztés megvalósítására olyan kivitelezőt keresett a pápai üzem, amely jártas a komplex folyamatok tervezésében, felkészült a megtervezett logisztikai rendszerek szimulációjában, optimalizációjában, teljes megoldást szállít, és annak minden elemét biztosítja. A feladattal a QLM Logistics Solutions Kft.-t bízták meg.

„Az ügyféllel való konzultációk és a helyszín tanulmányozása során megismertük a gyártáslogisztikai folyamatokat, azonosítottuk az elvárt célokat, és a jól bevált módszertanunk alapján végzett adatgyűjtést és -elemzést követően megoldási javaslatokat dolgoztunk ki” – mondta el Bérces Pál, a QLM ügyvezető igazgatója.

A fejlesztési folyamat egyik kulcseleme a gyártást kiszolgáló anyagmozgatási rendszer kiválasztása volt. Az YFAI a QLM ajánlására a Logi-Kocsi vonatos rendszere mellett döntött, és kezdetben négy kocsi – azaz négy, a vontató targonca után köthető keret és az azokba betárazható kocsik – beszerzésére került sor.

Nagy előnye a Logi-Kocsinak, hogy mind manuális – azaz ember által irányított –, mind pedig automata, vezető nélküli targoncákkal kompatibilis a rendszer (forrás: Logi-Kom)
Nagy előnye a Logi-Kocsinak, hogy mind manuális – azaz ember által irányított –, mind pedig automata, vezető nélküli targoncákkal kompatibilis a rendszer (forrás: Logi-Kom)

„Sok minden szólt a Logi-Kocsi vonatos rendszere mellett – magyarázta Bérces Pál. – A fejlesztési folyamat szempontjából különösen nagy előnye a Logi-Kocsinak, hogy mind manuális – azaz ember által irányított –, mind pedig automata, vezető nélküli targoncákkal kompatibilis a rendszer. Így már most, az AGV targoncák üzembe állítása előtt bevethető, de később, az új vontató targoncák beszerzésekor sem kell cserélni a vonatos rendszert. A négy kocsiból álló rendszerrel már igen komoly optimalizálás elérhető a milkrun utak kialakításakor, és még tovább bővíthető a szerelvény akár hat kocsiig.”

A Logi-Kocsi szerelvényeinek különleges, úgynevezett bárajtós kapcsolódása minimális fordulási sugarat és kiemelkedően jó nyomkövetést tesz lehetővé. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan útvonalon is haladhat a Logi-Kocsi szerelvénye, amelyen sok más vonatos rendszer nem lenne képes, mert azoknak nagyobb fordulási ívre lenne szükségük.

„Biztonsági és gazdasági szempontokat egyaránt figyelembe vettünk, amikor a vonatos rendszert kiválasztottuk – mondta el Cziklin Gergely, az YFAI logisztikai tervezője. – A hatékonysági célunk a fejlesztéssel az volt, hogy kevesebb erőforrással valósíthassuk meg ugyanazt az ellátási teljesítményt, és hogy csökkenjen a gyártósori készlet, és ezzel a gyártás hasznos területe növekedjen. Nagy szabadságfokot ad az, hogy a vonatos rendszer kezeli a különböző méretű raklapokat, és hogy egy szerelvényen belül kialakíthatók jobb és bal oldali kitárazásra alkalmas kocsik is. Biztonsági szempontból is jelentős előrelépést jelent a vonatos rendszer munkába állítása, mert egyrészt kisebb a forgalom a jól kialakított milkrun körök miatt, másrészt a szerelvények kapcsolódási módjának köszönhetően a szerelvények közel vannak egymáshoz, így egy üzemi dolgozó nem tud belépni két kocsi közé.”

A Logi-Kocsi emellett olyan műszaki feltételeknek is megfelelt, amelyek a fenntartási költségek alacsony szinten tartásához szükségesek: a szerelvények önsúlya kicsi, a kapcsolódás teljesen mechanikus, és a rendszer kezelése könnyű.

A döntés meghozatala előtt a vonatos rendszert bemutatták a gyártó üzemben dolgozóknak, és a targoncavezetők ki is próbálhatták, hogy milyen egy négykocsis szerelvényt húzni szűk folyosókon úgy, hogy nem kell félni a kanyaroknál attól, hogy az utolsó kocsik „leviszik” a sarkokat a belső íveken. A rendszer elfogadása azok elismerésével vált teljessé, akiknek azt használni kell majd a gyakorlatban.

A Logi-Kocsi vonatos rendszer ezen a linken tekinthető meg.

(forrás: Logi-Kom/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés