hirdetés
hirdetés

Elektromobilitás-ösztönzők

Fő kérdés a kiszámíthatóság

Jelenleg még az elektromos autók lényegesen magasabb árfekvése miatt a belső égésű motorral rendelkező gépjárművek forgalma jóval nagyobb. A különböző ösztönző programok és a környezetvédelmi előnyök azonban már most is sokaknál billentik a mérleget az e-kocsik vásárlása felé.

hirdetés

Az elektromos autók vásárlását ösztönző programok és kedvezmények körében egyik elsőként említhető az új és tisztán elektromos hajtású autók vásárlási kedvezménye. „Akár magánszemélyek, akár önkormányzatok, vállalatok, de bármilyen más szervezet is lehet kedvezményezett a Magyarországon forgalomba helyezett új autók esetében. Amely azonban nemcsak személyautó lehet, hanem 3,5 fél tonna alatti kishaszongépjármű is, ha annak értéke nem haladja meg a 15 millió forintot” – mondja Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke.

A vásárlást könnyítő kedvezményekhez köthető az is, hogy minden zöld rendszámra jogosult négykerekű mentesül a regisztrációs és a cégautóadó alól, illetve nem kell vagyonszerzési illetéket sem fizetni. A szakmai szervezet fontosnak tartotta azt is a támogatásokról szóló egyeztetések során, hogy a kedvezményes programba a hazai importőrök és márkakereskedők által regisztrált tesztautókat is illesszék bele, azaz értékesítéskor ezek is újnak számítanak, ha nem idősebbek hat hónapnál, és nem futottak többet 6000 kilométernél.

„A tesztautóknak egyébként azért van kitüntetett szerepük, mert fontos, hogy az elektromos járművek iránt érdeklődők ki tudják próbálni őket, ne csak fél órára, hanem akár hosszabb időre is, akár egy hétre vagy egy hónapra, majd ezután döntsenek. Ha a leendő tulajdonosok megfigyelhetik, hogyan működik az új technológia a hétköznapokban, és megszokják, hogy az autónkat, csakúgy, mint a telefonunkat, időnként töltőre rakjuk, akkor sokkal szívesebben döntenek akár magánszemélyként, akár cégvezetőként az elektromos autó mellett” – érvel a szövetség elnöke.

Töltés és parkolás

Ideiglenes kedvezmény, és sokak számára az ösztönzők egyik legvonzóbbja, hogy a publikus töltők egyelőre ingyenesen használhatók. Ugyancsak ebbe a körbe tartozik a díjmentes városi parkolás lehetősége, sőt ajánlása is, amihez a bevásárlóközpontok is csatlakozhatnak a mélygarázsban töltött fizetés nélküli tartózkodással. Mivel a parkolás szabályait az önkormányzatok helyi rendeleteken keresztül alakítják, nincs egységes szabályozás arra vonatkozólag, hogy pontosan hol lehet zöld alapszínű rendszámos autóval ingyen parkolni. Ennek megfelelően arról sincs biztos, naprakész adatbázis, hogy mely városok látják szívesen a környezettudatos autósokat. Jelenleg Budapesten minden kerületben ingyenes az önkormányzat tulajdonában lévő fizetős parkolóhelyeken a várakozás a zöld táblás kocsik számára, azaz nemcsak a tisztán elektromos, hanem bizonyos hibrid hajtásúak is élvezhetik az előnyt.

Zöldülő flották

A cégek ma már nemcsak üzleti eredményeiket, hanem a saját működésük és elkötelezettségük terén azt is meg szokták osztani a közvéleménnyel, milyen módon szeretnének a fenntartható fejlődéssel összhangban működni. Tényező a döntésnél, hogy az egy hónapra vetített költség tekintetében ma már elég versenyképes megoldást nyújt egy elektromos autó.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke szerint „a járművek és az infrastruktúra fejlődése választ ad nagyon sok félelemre és kétkedésre”
Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke szerint „a járművek és az infrastruktúra fejlődése választ ad nagyon sok félelemre és kétkedésre”

„Azt, hogy mennyire bátrak a cégek a váltásban, két meghatározó tényező befolyásolja. Az egyik, amit hiányolnak is a szerepelők, hogy nem látszik kristálytisztán az elektromos autók használatának hosszú távú és kiszámítható szabályozott környezete. A másik ok, amely bizonytalanságot okoz, a technológiát érinti, azaz hogy miként lehet eljutni az e-járművel hosszabb távra. Ezek a tényezők azonban nagyon gyorsan változnak, és a járművek és az infrastruktúra fejlődése választ ad nagyon sok félelemre és kétkedésre” – mutatja be a szakember, mi jár a cégvezetők fejében.

A másik oldal: az infrastruktúra

Az elektromobilitás terjedését segítő ösztönzők másik oldalán az infrastruktúra fejlesztése áll. Az önkormányzati töltőpályázat keretében a 15 ezer fő feletti lakosú települések pályázhattak arra, hogy saját beruházásban töltőállomásokat telepítsenek, amit közel 100 százalékban támogatott az állam. Pontosabban a gyorstöltők telepítése 80 százalékos, míg az egyenáramú töltők ennél kisebb arányú támogatást kaphattak.

„Kivételt képez a főváros, ahol nagyon sok egyeztetésre van szükség a kerületek, a főváros és a különböző intézmények között, itt tehát a vidékhez képest kicsit csúszik a telepítés. A megyei jogú és a kisebb városoknál ez már viszonylag előrehaladott stádiumban van, és ezer töltőpont létesítésére van keret, ami igen jelentős szám. Összehasonlításképpen, a jelenlegi töltőpontok száma kétszáz és háromszáz között lehet, tehát nagy ugrás következik” – mondja Ungár János.

Az idei év januárjától lépett életbe az építési szabályokat érintő országos módosítás, amely szerint új építmények – például parkolók, áruházak, bevásárlóközpontok – létesítése esetén a várakozóhelyeket úgy kell kialakítani, hogy minden száz parkolóhely után legalább tízen elektromosautó-töltő állomás kiépíthető legyen a burkolat megbontása nélkül. Meglévő építmények esetén minden megkezdett száz parkolóhelyből 2019. január 1-jéig legalább kettőt villanyautó-töltővel kell ellátni.

Az infrastruktúra fejlesztése az e-mobilitás terjedésének egyik feltétele
Az infrastruktúra fejlesztése az e-mobilitás terjedésének egyik feltétele

„A fő európai közlekedési útvonalakra koncentrál az a program, amely azt ösztönzi, hogy nagy kapacitású töltőparkok – egy-egy ilyen park esetében ez 8-10 töltőpontot jelent – létesüljenek nagyjából 50 kilométerenként a főutak mentén. Az EU-s programra a Mol és az E.ON részvételével létrehozott konzorcium is pályázott, amelynek sikere esetén 85 százalékos támogatást nyerhetnek el a tömörülés tagjai a telepítésre. Mivel ez a program nem fedné le a teljes magyar úthálózatot, a fennmaradó részt a szén-dioxid-kvótából befolyó bevételek bizonyos hányadából finanszírozná az állam” – részletezi a megoldás lehetőségét a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke.

A szakember úgy látja, hogy nincs nagy különbség a különböző országok stratégiájában. Jelenleg az körvonalazódik, hogy az állam néhány évre gondolkodik előre, és hogy pontosan mennyi ideig kalkulálhatnak az elektromos autók elterjedésének ösztönzőire azok, akik egy ilyennek a vásárlásában gondolkodnak, egyelőre kérdés még. A piac szereplőinek érdeke pedig éppen az volna, hogy mindez teljesen kiszámíthatóvá váljék, és mindenki számára világos legyen, mire és pontosan meddig számíthat.

E-autó finanszírozással

A hitelpiac autófinanszírozásban is érdekelt szereplője, a CIB Lízing-csoport ügyfelei körében mindeddig nem tapasztalt tömeges érdeklődést az állami támogatással megvásárolható elektromos autók iránt. Információik szerint a támogatást igénybe vevők néhány százas körét inkább budapesti vállalkozások és magánszemélyek jelentik, akik jellemzően személygépkocsit szeretnének vásárolni segítséggel, és ezen vásárlások töredéke jár csak együtt finanszírozási igénnyel.

A pénzintézet szerint ugyan az elektromos autók száma egyre nő, de egy-egy ilyen modell hatótávolsága egyelőre behatárolja a céges használatot, flottákban még kevésbé jellemzőek. Szakemberei úgy látják, hogy áruterítésre, rövid távú úti célok teljesítésére tökéletesen alkalmas eszköz lehet a villanymotoros jármű, és ezt, valamint a hozzá kapcsolható kedvezményeket (parkolás, súlyadó stb.) figyelembe véve egyre szélesebb körű felhasználásra számítanak.

Véleményük szerint a további elterjedést támogatná a gépkocsi beszerzését segítő kamattámogatott program is. Folyamatos egyeztetés folyik a szakma képviselői között, és üdvözölnek minden olyan kormányzati kezdeményezést, konzultációs lehetőséget, amely az elektromos autók elterjedését ösztönözheti.

Kárpáti Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés