hirdetés
hirdetés

Gazdaság

Feltörekvő India

Kívánatos lenne a szabadkereskedelmi megállapodás mielőbbi megkötése

A gyors ütemben fejlődő Indiai Köztársaság egyre fontosabb szerepet játszik az európai vállalatok termékeinek piacai sorában.

hirdetés

Az Európai Unió értékesítési pozíciói javítása érdekében évek óta forszírozza egy szabadkereskedelmi megállapodás létrehozását. India gazdasága egészen imponáló gazdasági növekedést ért el az elmúlt évtizedben. 2001 és 2011 között a bruttó hazai termék mennyisége több mint megduplázódott, az egy lakosra jutó GDP ugyanezen időszak alatt 1600 US dollárról 3700 dollárra emelkedett. Az európai léptékben kontinensnyi ország fejlettsége mindazonáltal továbbra is jócskán elmarad a fejlett ipari országok átlagától.

Az IW kölni gazdaságkutató intézet egy, az indiai gazdaságról a közelmúltban megjelent tanulmányának szerzője összehasonlításul Németország mutatóját idézi, ahol az egy lakosra jutó GDP megközelítette a 38 ezer dollárt, ami az indiai mutató mintegy tízszerese. Emellett magában Indiában elképesztő jövedelmi különbségek tapasztalhatóak: a Világbank adatai szerint az ország lakóinak egy harmada 2010-ben naponta kevesebb, mint 1,25 dollárból volt kénytelen megélni.

Az európai léptékben kontinensnyi ország fejlettsége továbbra is jócskán elmarad a fejlett ipari országok átlagától
Az európai léptékben kontinensnyi ország fejlettsége továbbra is jócskán elmarad a fejlett ipari országok átlagától

Ahhoz viszont, hogy a lélekszám állandó emelkedése mellett a társadalmi különbségek növekedését sikerüljön lefékezni, netán megfordítani, erőteljes gazdasági fejlődésre van szükség. Mindenesetre örvendetes, hogy a beruházásoknak a GDP-hez viszonyított aránya a 2004. évi több mint 30 százalékkal szemben 2011-ben megközelítette a 38 százalékot, s ez a gyorsnak nevezhető fejlődés az elmúlt években számottevő mértékben hozzájárult az ország gazdasági teljesítménye növekedéséhez.

A világkereskedelem egyre fontosabb szereplője

A beruházások forrása döntően a polgárok és a vállalatok megtakarításaiból származik, így az ország viszonylag kevéssé van ráutalva a külföldi tőkére. A költségvetés hiánya 2009-ben elérte a GDP 9,1 százalékát, ami 2010-re 8,4, 2011-re 7,7 százalékra mérséklődött. Az állam eladósodásának a bruttó hazai termékhez viszonyított aránya három év alatt több mint tíz százalékponttal, a 2008. évi 73,1 százalékról 2011-re 62,4 százalékra esett vissza.

India erőteljes gazdasági dinamikája tavaly némileg veszített korábbi lendületéből: a bruttó hazai termék mennyisége 7,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, ami 2,5 százalékponttal alacsonyabb a 2010. évinél. 2012-re a Nemzetközi Valuta Alap 7,0, míg a jövő évre 7,3 százalékos növekedési dinamikát valószínűsít. A visszaesés okai alapvetően a világgazdasági feltételek megnehezülésében és az európai befektetők aktivitásának a pénzpiaci problémákból adódó nehézségeiben keresendő.

Mindez az irányadó kamatlábak többszöri emelésével és a mindenek előtt a korábbi évek erőteljes gazdasági növekedése nyomán kialakult magas, az elmúlt három év átlagát tekintve évi 11 százalékos inflációval párosult, melyhez az indiai rúpia leértékelődése az importált kőolaj árának emelkedése is nagyban hozzájárult. Mindez mit sem változtat azon, hogy a földkerekség második legnépesebb országa egyre fontosabb szerepet játszik a világgazdaságban.

Szoftverfejlesztésben nagyhatalomnak számít India
Szoftverfejlesztésben nagyhatalomnak számít India
Erre utal, hogy miközben az EU-országok áruimportja 2000 és 2010 között 52 százalékkal emelkedett, India importja ugyanezen időszakban 159 százalékkal növekedett. Hasonló arányok tapasztalhatóak a kivitelben is: míg ugyanis az EU-országok kivitele tíz év alatt 59 százalékkal bővült, az indiai exportnál 154 százalékos növekedést regisztráltak. Németország Indiába irányuló exportja 2011-ben a teljes német exportot 6 százalékponttal meghaladó mértékben, az előző évi 9,3 milliárd euróról 10,9 milliárd euróra, az onnan származó behozatal - a teljes német behozatalt 7 százalékponttal meghaladva – kereken 20 százalékkal, 6,2 milliárd euróról 7,5 milliárd euróra emelkedett.

Tágabb visszatekintésben, azaz 2000 és 2010 között az Indiába irányuló német kivitel évi átlagban 16 százalékkal bővült, tíz év alatt több mint megnégyszereződött, s ezzel India – a teljes német export 1,0 százalékát felvéve - a német termékek 21. legfontosabb felvevőpiaca, egyben 26. legfontosabb import beszerzési forrása. Az Indiába irányuló export legfontosabb tételei a gépek és a közúti járművek, míg India elsősorban textíliákat és ruházati cikkeket, továbbá – a kevésbé munkaigényes termékek sorában - vegyipari termékeket és elektromos készülékeket exportál Németországba.

Az Indiában befektetett német tőke 2006 és 2009 között több mint megduplázódott, 2009 végén elérte az 5,8 milliárd eurót, a mintegy 360 vegyes vagy 100 százalékban német tulajdonban levő indiai vállalat csaknem 170 ezer főt foglalkoztatott, s éves forgalmuk elérte a 14 milliárd eurót. India és az Európai Unió egymás gazdasági-kereskedelmi kapcsolataiban betöltött szerepében nagyfokú aránytalanság látható.

Egyenlőtlen viszonyok

Miközben ugyanis az európai közösséget India legfontosabb gazdasági-kereskedelmi partnereként tartják számon, Indiának az EU-országok behozatalában elért részaránya nem több 2,2, exportjában 2,6 százaléknál. Abban, hogy India az EU-tagországok gazdasági-kereskedelmi partnerei sorában csak a nyolcadik helyet foglalja el, nagy szerepet játszanak az egyes iparágak védelmére hivatott indiai kereskedelmi akadályok. Különösen szembe tűnőek az agrártermékek és a járművek magas behozatali vámmal terhelése, illetve az európai és az indiai vám-színvonal közötti különbségek.

Előbbiek esetében az átlagos európai vám-szint 12,8 százalék, India esetében viszont eléri a 31,8 százalékot, mi-közben a jármű- és szállítóeszköz-behozatalt Európában csupán 4,3 százalékos átlagos vámmal terhelik, ami Indiában eléri a 20,7 százalékot, (ami az ipartermékek átlagos indiai vámterhelésének több mint kétszerese). Ezek a különbségek jól illusztrációi az EU-országok érdekeltségének egy, az indiai kormánnyal kötendő szabadkereskedelmi megállapodás létrehozásában. Az viszont továbbra is kérdéses, hogy a már 2007-ben megkezdett tárgyalások 2012 végére sikerül-e eredményesen lezárni.

A német export elsősorban a gépiparban számottevő
A német export elsősorban a gépiparban számottevő
A felek érdekei ugyanis meglehetősen távol vannak egymástól: miközben Brüsszel az ipari vámok és a szolgáltatásokra vonatkozó kereskedelmi gátak lebontását sürgeti, addig a delhi kormány a támogatott európai agrár-termékek beáramlásától, valamint – saját kisparasztjai és kereskedői védelmében – a nagy üzleti láncok indiai térnyerésétől féltik saját gazdaságukat.

Az EU-t az is zavarja, hogy India a maga agrárexportjára vonatkozó európai szabályok egyszerűsítését, valamint a vízumkiadás könnyítését szeretné elérni az átmenetileg az EU-országokban tevékenykedő szolgáltatói, illetve szoftverfejlesztési tevékenységet végző állampolgárai számára, ugyanakkor még hosszú ideig nem kívánja lebontani egyebek között az odairányuló autóexportot sújtó vámok teljes leépítését.

Az IW szakértői emlékeztetnek arra, hogy a csaknem 3,3 millió négyzetkilométer területű India a világ hetedik legnagyobb országa, a 351 fő/négyzetkilométeres népsűrűség jóval meghaladja az Egyesült Államok (31 fő/négyzetkilométer) vagy akár Kína (140 fő/négyzetkilométer) mutatóját. 2011-ben a maga 1,24 milliárd lakójával India a világ második legnépesebb országa volt; s az ENSZ előrejelzése szerint a 2050-ben várható 1,69 milliárd fős lélekszámmal meg fogja előzni Kínát.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[107188] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés