hirdetés
hirdetés

Autógyártás

Feltöltés előtt

Új munkahelyek ezreit biztosíthatja Németországban az elektromobilitás. Az új technológia megfelelő keretfeltételek mellett mind a kutatásban, mind pedig a termelésben a német ipar motorjává válhat – vizionálta nemrégiben egy berlini konferencián Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség elnöke.

hirdetés

Idén és jövőre több mint egy tucat, részben vagy teljesen elektromos meghajtású, sorozatgyártásban készülő német autómodell jelenik meg a piacon. Az újdonságok között lesz tisztán akkumulátoros meghajtású, illetve az elektromos üzemeltetést a hagyományossal kombináló típus is.

„Az autók kutatási és fejlesztési tevékenységének az oroszlánrészét német telephelyeken végezték. A gyártók és a beszállítóik a belföldi telephelyeiket elektromobilitási központokká építik ki. Mindez nemcsak új munkahelyeket teremt, hanem meg is őrzi a már meglévő állásokat. Az autóipar hozzájárul ahhoz, hogy Németország a termelésben és a piaci értékesítésben egyaránt vezető szerepet töltsön be az elektromobilitás területén” – összegezte a törekvéseket a VDA elnöke.

A vevők többet várnak annál, amit egy tisztán elektromos meghajtású autó ma nyújtani tud
A vevők többet várnak annál, amit egy tisztán elektromos meghajtású autó ma nyújtani tud

Berlinben ideálisak a feltételek arra, hogy sok ember számára elérhetővé váljanak az elektromobilitásban rejlő lehetőségek. A legfőbb cél, hogy a 3,5 milliós lélekszámú szövetségi főváros vezető szerephez jusson az elektromobilitást alaposan kihasználó metropoliszok sorában. A német autóipar éppen ezért mindent elkövet, hogy az alternatív meghajtás fejlesztését és a robbanómotorok optimalizálását a gyakorlatba is sikeresen átültesse – biztosította a szakmai konferencia résztvevőit Wissmann.

A szövetségi kormány nem kevesebbet tűzött ki célként, mint hogy Németországot az elektromobilitás vezető piacává tegye. Mindezt a német ipari szereplők is támogatják, nagyban hozzá is járulnak: a közeljövőben a német autóipar legjelentősebb képviselői mintegy 10-12 milliárd eurót fordítanak kutatásra és fejlesztésre. Az összeg négyötödét az elektromobilitás területén használják majd fel – ígérte Wissmann. A szakértők ugyanakkor egyetértenek abban, hogy az elektromos meghajtású járművek felfuttatásához aktív (politikai) támogatásra van szükség.

A teljes villamosítás várat magára

Korai lenne a biztató bejelentésekre alapozva a benzinkutak feleslegessé válását ünnepelni. A berlini konferencia másnapján a Die Presse osztrák napilap arról cikkezett, hogy az Audi leáll a tisztán elektromos meghajtású járművek fejlesztését célzó munkálatokkal. A leállás okáról Heinz Hollerweger, a cég fejlesztési vezetője annyit mondott, hogy annak ellenére, hogy a fejlesztések elején sikerrel kecsegtettek a kutatási eredmények, idővel bebizonyosodott, hogy az autógyárak műszakilag nem állnak még készen a feladat végrehajtására, ráadásul a piacnak tett ígéreteiket sem tudnák betartani.

A tisztán elektromos energiával üzemeltetett autó pillanatnyilag olyan – hozott könnyen érthető hasonlatot a fejlesztési vezető –, mint korábban a hátsókerék-meghajtású volt. Egyelőre csak speciális esetekben van rá igény, például a nagyvárosok környékén, miközben a jövőben – a szakember szerint – szélesebb körben terjed majd el, mint a hátsókerék-meghajtás. A vásárlók egyelőre nemigen hajlandóak sokkal többet fizetni azért, hogy védjék a környezetüket, ezért összhangot kell teremteni a költségek és a használati érték között.

Mindennek ellenére a német kormány 2020-ra 600 ezer, az osztrák vezetés pedig 200 ezer elektromos meghajtású autót ígér az országaik útjaira. Nemcsak az kérdéses azonban, hogy a szóban forgó kormányok mennyire hajlandóak – például adókönnyítések formájában – támogatni az elektromobilitás terjesztését, hanem az is, hogy mennyi időre van szükség a töltőállomások hálózatának a kiépítésére. A vevők ráadásul többet várnak annál, amit egy tisztán elektromos meghajtású autó ma nyújtani tud – vélte Hollerweger.

Az első és legfontosabb hiányossága a villamos autóknak, hogy egy feltöltéssel meglehetősen kevés ideig üzemképesek. Mivel az egyelőre legfeljebb távoli álomkép, hogy egyetlen „tankolással” 700-800 kilométert is meg lehessen tenni, az Audi inkább az elektromos meghajtás és a robbanómotor előnyeinek a legoptimálisabb kombinálását tűzte ki célul. A nagyvárosok sűrűjében akkumulátorral, hosszabb távolságok esetében pedig hagyományos üzemmódban működik például az A3 Plug-in-Hybrid, amely tisztán elektromos meghajtással legfeljebb mindössze 50 kilométert tud megtenni, a kombinációnak köszönhetően ugyanakkor hagyományos üzemmódban akár 800 kilométert is lehet hajtani egy tankkal.

Noha nem zárható ki, hogy más autógyártók presztízsből esetleg tovább dolgoznak a tisztán elektromos meghajtású verda kifejlesztésén, az Audi vezetői szerint fontos, hogy a járművekkel kapcsolatos koncepció a vevők szükségleteihez igazodjon, vagyis teljesítse a fenntarthatóságra és a gazdaságosságra vonatkozó vállalati célokat.

Arról pedig meglehetősen kevés szó esik, hogy „a tisztán elektromos meghajtású autók sem minden körülmények között környezetbarátok. Túlságosan sok széndioxidra van például szükség az akkumulátorok előállításánál, feldolgozásánál és megsemmisítésénél. Ráadásul a vevők kívánságai, a piacképességi és a fenntarthatósági feltételek miatt a tisztán elektromos meghajtású autóknak egy darabig még nem terem babér.” A villanyautók – az Audi fejlesztési szakértője szerint – még legalább egy évtizeden át nem jelentenek komoly versenytársat a hagyományos üzemeltetésű verdáknak.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[128285] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés