hirdetés
hirdetés

Bővülő kereslet Európában

Felhajtóerő

Fellendülés az autópiacon

Lejárhatnak a szűk esztendők: magához térhet az európai autópiac. Az újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma idén augusztusban átlagosan 6-8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

hirdetés

Noha az Európában újonnan forgalomba hozott autók eladási arányának növekedése figyelemre méltó, a fejlődés egyelőre csak az idei év elején tapasztalható visszaesés mérsékléséhez lehet elegendő. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a német piac 11 százalékos bővülése (értékesített darabszám: 2,12 millió) nem volt képes ellensúlyozni a francia piac stagnálását, valamint a brit, az olasz és a drasztikus spanyol visszaesést. Az Európai Unió új tagországaiban azonban január és augusztus között csaknem félmillió új gépkocsit hoztak forgalomba, ami 1,3 százalékos növekedést jelent.

Az Egyesült Államokban január és augusztus között újonnan forgalomba hozott gépkocsik száma 10,4, míg a Kínában és Indiában kibocsátott autóké csaknem 10 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos szakaszában regisztrált adatokat. A legnagyobb, csaknem 50 százalékos növekedést (1,69 millió darab járművel) Oroszországban érték el, miközben a Japánban forgalomba hozott autók száma (2,2 millió darab) csaknem egyharmados visszaesést jelent a 2010 január és augusztus között forgalomba hozott mennyiséghez képest. Kihasználva a személygépkocsik iránti kereslet világméretű – nem mellesleg főként Európán kívüli – élénkülését, a német autóiparnak az idei évre sikerült teljes mértékben maga mögött tudnia a két évvel korábbi gazdasági-pénzügyi válságot.

Az ágazat közel 710 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, ami másfél százalékkal több a tavalyi értéknél
Az ágazat közel 710 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, ami másfél százalékkal több a tavalyi értéknél

Az év első nyolc hónapjában mind a termelés (3,85 millió darab), mind az export (2,95 millió darab) 8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az export felfutása mellett folytatódott a német autómárkák országon belüli térnyerése is: 2,12 millió személygépkocsit értékesítettek, 11 százalékkal többet a tavalyinál. A hazai típusokból ráadásul 13 százalékkal többet hoztak forgalomba, mint egy évvel korábban (1,49 millió darab), miközben a külföldi márkák értékesítését „csak” 8 százalékkal tudták növelni.

Az állam is besegített

A belföldi értékesítési adatok alakulásának értékét növeli, hogy az állami konjunktúraélénkítő programok részeként 2009-ben bevezetett 5 milliárd eurós környezetvédelmi csomag, népszerűbb nevén a „roncsprémium” intézménye alaposan felbolygatta a német autópiacot. Az intézkedés révén sikerült előbbre hozni a 2010-re és 2011-re tervezett vásárlásokat, igaz, ez leginkább az alacsonyabb kategóriájú gépkocsik esetében volt jellemző. Ez részben magyarázza, hogy a németországi autópiacon – az élénkülés ellenére – idén még nem sikerült elérni a válság előtti értékesítési mutatókat.

A gyors ütemben bővülő külföldi és hazai kereslet kielégítéséhez az ágazat közel 710 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, ami másfél százalékkal több a tavalyi értéknél. Az egy foglalkoztatottra jutó forgalom (245,5 ezer euró) 55 százalékkal, az egy munkaórára jutó forgalom (320 euró) pedig kereken 60 százalékkal haladja meg az ipari átlagot. A termelékenységi mutatóknak az ipari átlagnál kedvezőbb alakulása a bérek emelkedésében is megmutatkozik. Az egy foglalkoztatottra jutó bruttó átlagbérek nagysága az első fél évben több mint egytizedével haladta meg az egy évvel korábbit.

A bruttó bérek két számjegyű növekedéséhez nagyban hozzájárult, hogy az egy foglalkoztatott által teljesített munkaórák száma 5,3 százalékkal több volt, mint egy évvel korábban, kétszerese a feldolgozóipari munkavállalók által teljesített munkaórák 2,6 százalékos növekedésének. Az autóipari bruttó órabérek 2011-ben több mint 36 euróra rúgtak, ami csaknem 30 százalékkal haladja meg a teljes ipar 27,95 eurós mutatóját. A müncheni gazdaságkutató intézet, az Ifo szeptember közepén nyilvánosságra hozott előrejelzésében 2011-re 3,15 millió darab új személygépkocsi forgalomba hozatalával számol a német piacon, a magánvásárlások 41 százalékos részaránya mellett.

Ez 8 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A termelésnek az alacsonyról a magasabb kategóriájú járművek irányába történő elmozdulása egyértelműen serkentő hatású a forgalom alakulására. Az esélyt az optimizmusra csökkentheti, hogy az Ifo szakértője, Reinhard Hild szerint „az euró stabilitását veszélyeztető spekulációs turbulenciák és az állami költségvetések tisztázatlan szanálási folyamatai révén számos országban aligha átlátható a 2012-ben várható fejlődés.”

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[98146] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés