hirdetés
hirdetés

Hazai kutatóközpontokban lép szintet az önvezető technológia

Fejlesztői kihívások

Az automata vezetéshez elképesztő komplexitású technikai rendszerekre van szükség. Jelenleg hazánkban – a kisebbek mellett – a két német cégóriás, a Bosch és a Continental mérnökei dolgoznak az önvezető járművek kifejlesztéséhez szükséges rendszereken. Összegyűjtöttük, hogy milyen konkrét célok lebegnek e két vállalat mérnökeinek a szeme előtt az önvezető járművek kapcsán.

hirdetés

Ami leginkább motiválja az önvezető autók iparágát, az a balesetmentes közlekedés és a kevesebb károsanyag-kibocsátás. Az automatizált vezetés fontos hozzájárulást jelent majd ahhoz, hogy az autósok élete könnyebb legyen, a forgalom áramlása pedig általában véve hatékonyabbá váljon, kevesebb kritikus helyzettel, illetve balesettel.

Párhuzamos utak

A Bosch két utat jár be egyszerre az önvezető járművek fejlesztése során: a kék színnel jelölt terület a magasan automatizált rendszereket jelzi, amelyeket a magántulajdonban lévő autók számára fejlesztenek, a zöld színnel jelölt irány pedig a teljesen önvezető járművek fejlesztése, az automatizálási skálán a Level 5 szint, amelyeket az önjáró taxik és buszok számára fejlesztenek. Sok autógyártó felismerte a rendszer komplexitását, és olyan partneri kapcsolatok kialakítására törekszenek, ahol a komponensekből egy teljes rendszert ki tudnak fejleszteni. A Bosch út látja, hogy a közeli jövőben a SAEV- (Shared Autonomous Electric Vehicle) járművek fejlesztésével önvezető robottaxik jönnek létre, amelyek taxisofőr nélkül szállítják majd az utasokat háztól házig. A teljesen önvezető autók, buszok csak a városokban közlekednek majd, míg az utakon, autópályákon inkább a magántulajdonban lévő járművek lesznek jellemzőek, amelyekben egy erősen támogatott vezetői rendszer fogja segíteni a sofőröket.

Illusztráció: 123rf
Illusztráció: 123rf

A KSH adatai szerint Magyarországon az autóbalesetek 90 százalékát emberi hiba okozza, de ez a világ többi részén sincs másként. A fejlesztők úgy vélik, a mesterséges intelligenciával felvértezett önvezető rendszerek használatával nagyban csökkenthető a baleseti kockázat, és a világ legveszélyesebb közlekedési módja egy biztonságos utazás lesz.

CUbE

Annak érdekében, hogy a vezető nélküli mobilitás minél előbb megvalósuljon a nagyvárosokban, a Continental készített egy koncepcióautót, amely a CUbE (Continental Urban mobility Experience) nevet kapta, és a frankfurti telephelyen kezdték tesztelni. A vezető nélküli robottaxik megoldásainak fejlesztése a Continental minden divízióján átívelő projekt. A vállalatnak így szinte teljes termékportfólió áll rendelkezésére saját szenzoraiból, aktuátoraiból, vezérlőegységeiből, valamint kommunikációs és hálózati technológiából, és ezeket tesztelni is tudják valós körülmények között.

A Cruising Chauffeur, a Continental által kifejlesztett robotpilóta-funkció autópályán és autóutakon, hosszabb vezetések alkalmával nyújt támogatást az autósoknak. A Continental fejlesztései hasonló víziót szolgálnak, miszerint a magántulajdonú, vezetéssegítő rendszerrel ellátott autók városhatárig közlekednek majd, ahol az emberek átülnek a teljesen önjáró járművekbe, pl. egy CUbE-ba vagy egy önvezető taxiba, és az utolsó kilométereket a célállomásig már ezzel teszik meg. A stratégia egy balesetmentes jövőképet vizionál, és a fejlesztéseik is ebbe az irányba haladnak, aminek átfogó elnevezése: Vision Zero. Ezen belül három fejlesztési irányba indultak el a cégnél: az „utazó sofőr”, az „automatizált parkolás” és az „önjáró autók” irányába, amely három út a végén összeér, és komplex rendszerként valósítja meg a teljes mértékben önvezető autót.

Emellett alacsonyabb sebesség során, parkolás esetén is egyre nagyobb fokban valósul meg az automatizálás. Az autóvezetőket új funkciók mentesítik a parkolás kellemetlen feladatától, a támogatott parkolástól a táv- és garázsparkoláson keresztül a betanítható parkolásig és a parkolóinas-funkcióig.
A kettő közötti, városi közlekedésre a Bosch adja meg a választ a vezetéssegítőjével: a Traffic Jam Pilot 60 km/h-ig tartja a sávokat, gyorsít és lassít a forgalom ritmusával. Az Audi A8-asban található rendszer ilyen, ez már majdnem 3-as szintű önvezetésre képes szisztéma.
A cég Highway Pilot-fejlesztése 95 mk/h-s sebességnél is stabilan halad, veszi akár a derékszögű kanyarokat is, ez a rendszer képes önállóan irányítani az autót, meghibásodás esetén időt ad a vezetőnek (8 másodpercet), hogy átvegye az irányítást.

Közös gyártó a perifériákhoz

A Bosch és a Daimler, amikor 1986-ban elkezdett együttműködni, még fényévekre volt attól, hogy az önvezető technológia bekerüljön a járműipar főáramába. Együttműködésük eredménye, hogy 2020-ban elkezdik a gyártását azoknak az önvezető járműveknek, amelyeknek a hardver- és szoftverplatformjait közösen fejlesztik. Az Nvidia Drive Pegasus Intelligence AI-technológiáját használják az önvezetéshez szükséges algoritmusokkal való együttműködésre. A 2018-as Consumer Electronics Show-n bemutatott Nvidia Drive Pegasus két Xavier processzorra és a következő generációs GPU-ja 320 billió műveletet képes másodpercenként feldolgozni.
Nem csoda, hogy idén tavasszal a Continental is bejelentette, hogy a mesterséges intelligencián alapuló önvezető autók rendszerének létrehozására ennek a számítástechnikai cégnek a platformja alapján kerül sor – ennek bevezetését 2021-re tervezik.

Az AI az automata vezetés fejlesztésének alapvető kompetenciája, a szenzoradatokat AI dolgozza fel, ezek alapján hoz döntéseket és irányítja az autót. Mindkét cég úgy nyilatkozott, hogy most már minden kulcsfontosságú elem a helyén van ahhoz, hogy az önvezető autók a fejlesztési szakaszból a sorozatgyártásba léphessenek elő, és kettő éven belül megjelenhetnek a piacon a Level 3-as szintű önvezető járművek.

Magyar szürkeállomány fejleszti az önvezető AI-t

Mindkét cégóriás úgy döntött, hogy fejlesztőközpontot hoz létre Magyarországon az önvezető autókhoz kapcsolódó technológiák, innovációk és rendszerek kifejlesztésére. A Continental budapesti mesterségesintelligencia-központja az egyéb fejlesztési területeken már jelen lévő globális szoftvergyártó hálózatnak a része, a fejlett vezetést támogató rendszerek üzletágon belül. A fejlesztések során a fókusz a mély gépi tanulásra, azon belül is a biztonság szempontjából kritikus, valós idejű szoftveres alkalmazásokra helyeződik.
Az ECB (Engineering Center Budapest) a Bosch Németországon kívüli legnagyobb autóipari kutatás-fejlesztési központja Kőbányán, ahol a többéves vezetéstámogatórendszer-tapasztalatokra alapozva elkezdték az önvezető autózáshoz kapcsolódó tevékenységüket. A kompetencia-központban komplex vezetési szituációk kezelésére szolgáló megoldásokat fejlesztenek, AI segítségével.

Illusztráció: 123rf
Illusztráció: 123rf

Mindkét vállalat arra a kihívásra keresi a választ, hogy a váratlan helyzetekre hogyan tud balesetmentesen reagálni az önvezető rendszer. Mivel a közlekedés nem írható le matematikai képlettel, azon dolgoznak, hogy az autó fel tudjon készülni olyan helyzetekre is, amelyek előre meghatározhatatlanok. A magyarországi kutatóközpontokban dolgozó mérnökök által kifejlesztett mesterségesintelligencia-rendszerek fogják feldolgozni azt a káoszt, amit ma közlekedésnek nevezünk.

Az önvezető autók szintjei: 

Az Audi tavasszal leplezte le az új generációs A8-as autóját, amely az iparág első Level 3-as önvezető modelljeként került a piacra, ám ma már Level 2-es szinten folyik az értékesítése. A 3-as szinthez, vagyis, hogy a Traffic Jam Pilot specifikus esetekben se vétsen hibát, már AI-re van szükség. Ez egyelőre még rengetegszer előfordul, gyors beavatkozásra kényszerítve a sofőrt, így jobb, ha az nem is engedi el a kormányt. Ezért értékesítik Level 2-es szinten a modellt. 

Level 0 – Drivers only – csak sofőrrel

Level 1 – Assisted – asszisztenssel támogatott (pl. sávtartás, parkolás, tempomat)

Level 2 – Partly automated – részben automatizált

Level 3 – Highly automated – magas szinten automatizált

Level 4 – Automated – automatizált

Level 5 – Driverless – sofőr nélküli
Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[231627] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés