hirdetés
hirdetés

Megújuló energia

Energiaátvitel hajóval

Japánban forradalmi áramszállító hajók kifejlesztésére fogott össze egy Imabari Shipbuilding Company nevű vállalat és egy PowerX elnevezésű startup cég.

hirdetés

A PowerX először tavaly nyáron mutatta be egy olyan, automatizált trimarán terveit, amely a tengerre kihelyezett áramtermelő telepek és az elektromos hálózat között víz alatti kábelek helyett a „saját fedélzetén” hurcolja át az áramot.

A tervek szerint a jármű prototípusa 2025 végéig el fog készülni.

Forrás: PowerX
Forrás: PowerX

A tengeri (offshore) szélerőműparkokhoz kötődő egyik legnagyobb kihívás, hogy minél távolabb vannak a szárazföldtől, víz alatti kábeleken annál bajosabb átvenni tőlük az áramot. A fejlesztés alatt álló, Power ARK-ra keresztelt hajókkal éppen az a cél, hogy mozgatható akkumulátoróriásokkal ezeket a korlátokat valamiképpen át lehessen hidalni.

A jelenleg is folyó projekt keretében az áramszállításhoz szükséges infrastruktúra megépítésének terheit a PowerX vállalta magára. A hajó összeeszkábálásáért mindazonáltal már az Imabari Shipbuilding lesz a felelős.

Bár a prototípus egy kisebb, 220 megawattóra kapacitású „bárka” lesz, a PowerX jelentése szerint a jármű még ekkora méretben is egy fordulóval 209 000 japán háztartást tud majd kiszolgálni árammal.

Forrás: PowerX
Forrás: PowerX

Az önálló munkavégzés támogatásához autonóm navigációs szoftverrel, érzékelő berendezéssel és ütközés-elkerülő rendszerekkel vértezik majd fel a trimaránt.

Az elektromos meghajtású Power ARK-k hatótávolsága maximum 296 kilométer lehet majd, de némi fenntartható biodízellel megtámogatva akár hosszú távú, nemzetközi fuvarok lebonyolítására is alkalmassá válhat a modell.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: The Maritime Executive)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés