hirdetés
hirdetés

Előzősávban a földgázhajtású autók

Német tudósítás a csehországi üzemanyag-felhasználásról

Egy, a GTAI német állami kereskedelemfejlesztési és befektetés-ösztönzési ügynökség külkereskedelmi információs szolgálata által készített piaci jelentés szerint a Cseh Köztársaságban az elkövetkező nyolc évben meg fog tízszereződni a földgázüzemű gépkocsik száma. 

hirdetés

A várakozások szerint az üzemeltetési költségekre különösen érzékeny magánautósok mellett elsősorban a nagyobb flottát fenntartó vállalatok kívánják járműparkjukat földgázüzeműre átállítani. A prágai kormány több mint 250 új, gáz kiszolgálására alkalmas üzemanyagtöltő állomást kíván létesíteni.

A cseh szándékok tökéletesen egybe esnek az Európai Unió azon célkitűzésével, hogy a földgázüzemű gépkocsiknak a teljes gépkocsi-állományon belüli aránya a jelenlegi 2 százalékról 10 százalékra emelkedjen. A prágai kormány ennek szellemében vállalt kötelezettséget Brüsszelben az alternatív hajtóanyaggal üzemelő gépkocsik arányának erőteljes növelésére, ami alapján Csehországban az elkövetkező nyolc évben 300 ezer gáz üzemű gépkocsit kellene regisztrálni.

A GTAI prágai tudósítója szerint jelenleg 3800 földgáz üzemű járművet tartanak nyilván Csehországban: 370 autóbuszt, 45 közcélú járművet és több mint 3,3 ezer személygépkocsit. Az ambiciózus célok megvalósításához fejlett infrastruktúrára van szükség, s ennek kiépítésében a két nagy német energetikai konszern, az RWE és az E.on csehországi leányvállalatai is aktív szerepet vállalnak. Ha pedig ezek a célok megvalósulnak, a jelenlegi 12 millióról 2020-ra 800 millió köbméterre emelkedik a csehországi járművek éves földgáz-felhasználása.

Az ország nagy gázszolgáltatói egyelőre 100 gáztöltő állomás építésére vállaltak kötelezettséget 1 milliárd cseh korona, azaz kereken 40 millió euró értékben. Emellett kötelezettséget vállaltak arra, hogy amennyiben a közlekedési vállalatok flottájukat átállítják, az első négy földgázüzemű autóbusz üzemeltetéséhez egy éven keresztül ingyenesen adják a gázt. A Cseh Gázunió (CPU) számítása szerint ugyanakkor legalább 300 földgázos üzemanyagtöltő-állomásra lenne szükség ahhoz, hogy az EU által célul tűzött 10 százalékos részarányt teljesítsék. Jelenleg 50 földgáz tárolására és vételezésére alkalmas töltőállomás van az országban, s ezek négyötöde közületi tulajdonban található.

Legalább 300 földgázos üzemanyagtöltő-állomásra lenne szükség
Legalább 300 földgázos üzemanyagtöltő-állomásra lenne szükség

A növekedés rendkívül figyelemre méltó, írja a GTAI tudósítója: egy év alatt ugyanis 30 százalékkal emelkedett a földgázzal működő újonnan forgalomba hozott gépkocsik száma. A Volkswagen 2012 első félévében 136 darab gépkocsit adott el, ami 187 százalékos növekedést jelent az előző év első hat havihoz képest, s ennek megfelelően emelkedett a földgáz-felhasználás is.

Rugalmasan reagáló szolgáltatók

A gázszolgáltatók - úgy tűnik - rugalmasan és aktívan reagálnak az újonnan megjelenő piaci lehetőségre:

• Az E.on 2020-ig csaknem 100 millió koronát, azaz 4 millió eurót tervez a szektorban töltőállomások tervezésére, építésére és üzemeltetésére, hagyományos üzemmódú járművek földgázüzeműre történő átállítására fordítani. 2012-ben beruházni, s még ebben az évben három városban, nevezetesen Brnoban, Otrokovicvében és Humpolecben fog új földgázos töltőállomást felavatni.

• Az RWE, a nagy versenytárs, sajtóinformációk szerint már szintén 100 millió koronát ruházott be földgázos üzemanyagtöltő-állomásokba, jelenleg tíz ilyet üzemeltet, s 2013-tól évi két új állomást tervez építeni.

• A két nagy, német érdekeltségű gázszolgáltató mellett vannak kisebb vállalatok is, amelyek érdekeltek földgázos töltőállomások építésében. Ezek közé tartozik az ostravai Vitkovice Cylinders, amely 2020-ig 50 új töltőállomást tervez felépíteni, valamint a prágai Bonett Bohemia, amely eddig 17 töltőállomást épített, s az elkövetkező években újabb 30-at tervez létrehozni.

A felhasználók sorában a GTAI tudósítója a DHL-t és a prágai köztisztasági vállalat hulladékszállító flottáját emeli ki; valamint a cseh postát, amely 2012 júliusában bejelentette, hogy 2900 földgázüzemű gépkocsit tervez üzembe állítani, s ezzel 360 millió koronával csökkenti éves üzemanyag-költségét.

A földgázüzemű gépkocsik elterjedéséhez nem elegendőek a töltőállomások, hanem ahhoz megfelelő adókedvezményre is szükség van. A tudósítás szerint 2011 végéig a sűrített földgáz üzemanyagként történő felhasználását egyáltalán nem terhelték fogyasztási adóval, 2012-től 0,36 korona/köbméter adót vezettek be, ami 2015-re 0,70 koronára emelkedik, de még mindig jóval elmarad a benzint és a dieselt terhelő, literenként 13, illetve 11 koronás adótól.

A kormány célul tűzte, hogy az állami közigazgatás járműparkjának negyedét 2014-re környezetbarát járműre cseréli
A kormány célul tűzte, hogy az állami közigazgatás járműparkjának negyedét 2014-re környezetbarát járműre cseréli

A 12 tonnánál könnyebb, földgázzal működő autóbuszokat és tehergépkocsikat mentesítik az úthasználati adótól, amivel évi 12-40 ezer koronát tudnak megtakarítani. A gázszolgáltatók pedig - mint már utaltunk rá - maximum 200 ezer koronával támogatják egy-egy gázüzemű autóbusz megvásárlását. A tudósító szerint 2006 óta több mint 200 gázüzemű jármű megvásárlását támogatták, melyek közül a legtöbb, egyenként mintegy félszáz darab Ceska Lipában és Prostejovban, mintegy 30 Havirovban, illetve Usti nad Lademben közlekedik.

A kormány célul tűzte, hogy az állami közigazgatás járműparkjának negyedét 2014-re környezetbarát járműre cseréli, s addig évi ezer villamos-, hibrid- vagy földgázhajtású gépkocsit állítanak forgalomba. Két Pardubice megyében található autóbuszgyár, a SOR Libchavy, valamint az Irisbus Iveco már rendelkezik saját földgázüzemű-buszgyártással.

A személygépkocsik esetében jórészt a Csehországban legnépszerűbb típusok közé számító Volkswagen kínál földgázzal hajtott járműveket, míg a VW-családhoz tartozó Skoda 2012 végén tervezi a szintén földgázzal hajtott Citigo kiskocsi piaci megjelenését, melyet a jövő évben a főként vállalati flották beszerzői körében várhatóan nagy népszerűséget szerző középkategóriás Skoda Octavia megjelenése fog követni.

Nemzetközi kitekintés

Csehországnak mindazonáltal „van mit behoznia” - írja a GTAI tudósítója -, ugyanis a 2011. év eleji adatok szerint Olaszországban 730, Ukrajnában 250, Oroszországban 160, Németországban 90, Bulgáriában 60, Svédországban 20, Franciaországban 15, Svájcban pedig 9 ezer darab földgázhajtású gépkocsit tartanak nyilván.

Egymillió lakosra vetítve szintén Olaszország áll az élen (12 ezer darabbal), megelőzve Bulgáriát (8 ezer), Ukrajnát (5,5 ezer), Svédországot (2,1 ezer), valamint Oroszországot, Németországot és Svájcot (1,1 ezer). Csehország 240-es darabszáma a GTAI prágai tudósítója által felsorolt országok közül csak a 230-as mutatóval rendelkező Franciaországot előzi meg.

Csehországnak van behoznivalója az üzemanyagtöltő-állomások sűrűsége tekintetében is. Az ottani töltőállomások száma egyelőre 40 körüli, miközben a szomszédos Ausztriában már kereken 200, míg Németországban mintegy 900 sűrített földgázt értékesítő töltőállomás áll az autósok rendelkezésére.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[113067] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés