hirdetés
hirdetés

Robotikai újdonságok a szállításban és logisztikában

Elektromos és önvezető

„Az a célunk, hogy felrázzuk a szállítási szektort” – nyilatkozta Robert Falck, egy önvezető tehergépkocsi technológiáját fejlesztő svéd startup vezetője. Az utóbbi egy-két évben olyan technológiák jelentek meg a szállításban és a logisztikában, amelyek forradalmasíthatják e két iparágat. Speciális raktárakra fejlesztett robotok; önvezető és elektromos teherautók és hajók; robotizált raktárak rázzák fel a logisztikát. 

hirdetés

Önvezető tehergépkocsik – nagy verseny

Óriási verseny indult meg 2016–17 fordulóján az önvezető teherautók fejlesztése terén: az Uber felvásárolta az Otto önvezető eljárásokat fejlesztő startupot, az MIT Technology Review az év 10 áttörő technológiai újítása közé sorolta az önvezető teherszállítást, 2018 márciusában pedig a Starsky Robotics, a San Franciscó-i székhelyű autonómtehergépkocsi-társaság 11 km-es utat tett meg egy önvezető tehergépkocsival. Igaz, az Uber egy kocsijának halálos balesetet okozó szerencsétlensége után bejelentette az autonóm tehergépjárművek fejlesztésének leállítását, így kiesett a küzdelemből.  

Vezető nélküli teherautó Svédországban
Vezető nélküli teherautó Svédországban

De nem csupán az USA-ban gondolkodnak önvezető teherszállításban. A svéd Einride tavaly együttműködött a DB Schenker logisztikai céggel, hogy járművét ismétlődő ipari műveletben kezdje üzemeltetni – nyilatkozta a cég. Ez év elején a társaság egy autonóm elektromos teherautót (Einride) üzemeltetett egy rövid útvonalon svéd közutakon, egy hajózási terminál és egy raktár között. „Célunk az, hogy felrázzuk a szállítási szektort” – nyilatkozta az Einride alapítója és vezérigazgatója, Robert Falck.

A Starsky Robotics egyértelműen piacvezető az autonóm teherfuvarozási szektorban, ugyanakkor a Tesla, a Volvo és a Daimler is folytat fejlesztéseket.

Zéró emisszió – elektromos hajók

A szén-dioxid-kibocsátás is ösztönzi az elektromos hajózás tervezését és bevezetését. A fejlesztésben a skandináv vállalatok szintén vezető szerepet töltenek be, de elemzők szerint az elektromos hajózás egyre nagyobb szeletet fog kihasítani a vízi személy- és áruszállításban.  

Egyértelműen az elektromos vízi szállításé a jövő, de ma még olyan hibrid technológiát is megtalálhatunk a hajókon, mint a dízel és az elektromos meghajtás keveréke. A hajózási iparág világszerte 940 millió tonna szén-dioxidot bocsát ki, ez a globális összkibocsátás közel három százalékát jelenti. Ezzel szemben az elektromos hajók nem csupán csöndesek, de nulla a CO2-kibocsátásuk. Az elektromoshajó-fejlesztésekbe beszállt Kína is, ám az országra jellemző a visszásság ezen a területen is: a zéró kibocsátást képviselő hajóval szenet szállítanak a nagy ipari központokba. A japánok pedig 2021-re ígérik a csúcstechnológiás elektromos szállítóhajóikat.

Önvezető teherhajók – még sok a kérdés

De az elektromosság csak a kezdet: ahogy a közúti szállításban, úgy a víziben is elkezdték fejleszteni az önvezető szisztémákat, amelyeket már a konténerhajókra is kiterjesztettek.
Az autonóm teherhajók, más néven autonóm konténerszállító hajók vagy tengeri autonóm felszíni hajók, olyan járművek, amelyek konténereket vagy ömlesztett rakományokat szállíthatnak hajózható vizeken, kevés vagy csekély emberi interakcióval.
Az önálló teherhajókat a hajózási iparban a tengeri szállítás következő logikus lépésének tekintik, és összetett rendszereket értenek alatta: a fedélzeti ellenőrzés és távvezérlés kombinációjától – a szárazföldi irányítóközponton át – a gépi tanulásig számos szisztéma működik a területen.

Önvezető teherhajó
Önvezető teherhajó

Sok autonómteherhajó-projekt áll fejlesztés alatt, ezek közül a legjelentősebb a Yara Birkeland terve. A tengerhajózási technológiai cég 2020-ra ígérte a teljes mértékben elektromos meghajtású, önvezető konténerhajó fejlesztésének befejezését. A Yara konténerhajója 40 000 kamion teherszállítását válthatja ki egy évben.
A holland Portliner cég az EU támogatásával, 100 millió eurós projektjében kifejlesztette Tesla Ship elnevezésű konténerhajóit, melyek szintén önvezetők, 270 konténer szállítására lesznek képesek, és egy elektromos töltéssel 15 órát fognak tudni hajózni. Mivel a hajókon nincs motortér, ezért nyolcszázaléknyi szállítóteret nyernek a hajón.
Ugyanakkor a világ legnagyobb hajózási társaságának, a Maersknek a vezérigazgatója, Søren Skou szkeptikus: „Nem hiszem, hogy egy 400 méter hosszú, 200 000 tonnás súlyú konténerszállító hajó legénység nélkül eredményesen tud hajózni. Szerintem nem ez lesz a hatékonyság mozgatórugója, legalábbis nem az én időmben.” A szabályozási, biztonsági, és jogi kihívások jelentik a legnagyobb akadályokat az autonóm teherhajók működése előtt.

Éjjel-nappal robot

Pegazus és Xanthus. Ez a neve annak a két robottípusnak, amelyet az Amazon telepített idén júniusban raktáraiba. A körülbelül egy nagy bőrönd méretének megfelelő guruló gépek feladata csomagok és egyéb raktárkészletek – mint például komplett polcok – mozgatása és szállítása a raktáron és a cég kézbesítési központjain belül. Az Amazon 2012 óta kétszázezer robotot alkalmaz raktáraiban. A Boston Dynamics „Handle” nevű, kimondottan raktáraknak kifejlesztett robotja 15 kilogrammig tud dobozokat felemelni. A fedélzeti kamerákkal felszerelt gép képes raklapokat nyomon követni, és megtalálni az egyes dobozokat.    

A Boston Dynamics Handle robotja
A Boston Dynamics Handle robotja

A Fiege szerződéses logisztikai vállalat közel egymillió pár cipőt tároló raktáraiban alkalmaz gyűjtőrobotokat. Bár a cég emberi munkaerőt is alkalmaz az online rendelések összegyűjtésére, a gépek viszont folyamatosan dolgoznak, kielégítve az online cipővásárlók igényeit. A robotokat a német Magazino Robotics tervezte: a fejlesztő cég kimondottan webkereskedelmi cégek raktáraira specializálódott.

Méhraj a raktárban

A teljes egészében automatizált raktárak nagymértékben jellemzőek az online kereskedelmi cégekre. Az Ocado brit online élelmiszer-áruházlánc által működtetett raktárak teljes egészében automatizáltak, melyeket saját technológiai részlegük tervezett és működtet.

Teljesen automatizált raktár a brit Ocado online élelmiszeráruház-láncnál
Teljesen automatizált raktár a brit Ocado online élelmiszeráruház-láncnál

Az Ocado raktárait hatalmas 3D-s rácsszerkezettel építették be, amelyen belül az élelmiszereket rekeszekben tárolják. A robotok (raktáronként több mint 1000) a méhrajhoz hasonló viselkedést produkálnak a rekeszek összegyűjtése és mozgatása érdekében. A rácsokon gördülő gépek a rekeszeket a rácsból felveszik a belső részükbe, és felszedik a gyűjtőkhöz, hogy a rekeszben lévő élelmiszereket rendelésekre csomagolhassák. Ezután a ládát visszahelyezik a rácsba. A robotok együtt dolgozhatnak a rekeszek kiemelésében, és ha kell, a rekeszeket elmozdítják az útból is. A gyűjtőgépek mozgását és a rekeszek tárolási helyét a mesterséges intelligencia segítségével központi „vezérlőrendszer” irányítja és optimalizálja. Ily módon az Ocado percek alatt összeválogathat egy 50 darabos rendelést.  

Ezek a „kaptár” stílusú raktárak Andoverben és Erithben találhatók. Az erithi telephely 36 hektáros, képes hetente 220 000 megrendelést feldolgozni, és a hálózatán akár 3500 robot is fut.

Az Ocado Technology az Ocado Group részlege: a cég technológiájának nagy részét házon belül tervezi, ideértve a weboldalt és az alkalmazásokat; automata raktárakat és robotokat; ügyfélszolgálati rendszereket; előrejelző és útválasztó rendszereket.

Schäffer Dániel
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés