hirdetés
hirdetés

Koronavírus-hatás

Eldőlt: a németek csak az elektromos autókat támogatják

A német autóipar nem kapta meg a hagyományos üzemeltetésű járművekre kért vásárlási prémiumot. A teljes gazdaságélénkítő csomag nagysága Magyarország 2018. évi teljes bruttó hazai termékének felel meg.

hirdetés

A két részletben lefolytatott, összesen 21 órás tanácskozás eredményeként, szerdán elfogadott programban keverednek a rövidtávra szóló, a gazdaságban és a lakosságban a bizalom és a nyugalom megerősítésére, egyszersmind a vásárlási kedv serkentésére vonatkozó elemek. A 130 milliárd eurós (ezen belül az idén 90 milliárd eurós) gazdaságélénkítő program egyik leglényegesebb pontja az értéktöbbletadó (Magyarországon ez nagyjából az áfának felel meg) mértékének 19-ről 16 százalékra történő csökkentése július 1-jétől fél évig. Illetve a kedvezményes adókulccsal terhelt termékek esetében 7-ről 5 százalékra. Emellett döntöttek a megújuló energiák térnyerését segítő ún. EEG-pótlék változatlan szinten tartásáról, ami azt jelenti, hogy – a vállalati-vállalkozói szféra megelégedésére - jövőre nem emelkedik az áram ára. Ugyanakkor csökkennek egyes vállalati adóterhek, a családokat pedig gyermekenként 300 eurós támogatás biztosításával tervezik segíteni.

Autóipar: jó képet vágnak a dologhoz

A koalíciós egyeztetés napirendjére kerülő témák egyik legérzékenyebb pontja a bizalmi, szerkezetváltási és keresleti válsággal küzdő autóipar megsegítésének módja és terjedelme volt. Végül a német autóipar nem kapta meg a hagyományos üzemeltetésű járművekre kért vásárlási prémiumot, ami csalódást okozott számukra. A csomag részeként ugyanakkor euró-milliárdokkal támogatják a közösségi távolsági közlekedést és a vasutat, megduplázzák a légkört kímélő elektromos autók értékesítését segítő vásárlási prémiumot, támogatják az alternatív üzemeltetésre és a jövőbeni technológiák (pl. hidrogén) fejlesztését. E mellett jelentős eszközöket fordítanak a haszonjárműpark korszerűsítésére és az elektromobilitáshoz szükséges töltési infrastruktúra kiépítésére. Illetve meg kívánják gyorsítani a digitális infrastruktúra kiépítését, elősegítve a teljes körű lefedettséget és a mobilvétel minőségének javítását a vonatokon és vidéken.

Annak ellenére, hogy a három autós tartomány, nevezetesen Bajorország, Baden-Württemberg és Alsó-Szászország kormánya látványosan a kezdeményezés mögé állt, a koalíciós partnerek végül elvetették az autók iránti kereslet élénkítését szolgáló vásárlási prémiumnak a hagyományos üzemmódú autókra történő kiterjesztését. Oliver Zipse, a BMW autógyár elnöke ugyanakkor üdvözölte a nagykoalíció tervezett konjunktúra-élénkítő csomagját. „Az elfogadott intézkedések egy, az átalakulást gyorsító, a fenntartható mobilitást még több vevő számára meggyőző értékes intézkedés“ - mondta Zipse, kifejezve azt a reményét, hogy az elfogadott intézkedések széleskörű gazdasági impulzust kölcsönöznek. „A hidrogén-technológia fejlesztése is e pozítiv pontokhoz tartozik, mert az nagy potenciállal rendelkezik“, tette hozzá a BMW elnöke.

Mennyiben szolgálja a program a jövőt?

Peter Altmaier szövetségi gazdasági és energetikai miniszter szerint ki kell használni a konjunktúra-élénkítő programot arra, hogy a német gazdaság továbblépjen a digitalizáció és a mobilitás területén. „Németországnak a lehető leggyorsabban és megerősödve kell kijönnie a válságból. A német gazdaság még nem jutott ki a völgy mélyéből, de már látni a fényt az alagút végén és a második félévben remélhetően újra élénkülés köszönt az országra” – mondta. Clemens Fuest, a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet elnöke meglepődött az értéktöbblet-adó csökkentéséről, mert az korábban nem volt napirenden. Ez rövidtávon valóban serkentheti a forgalmat. Kérdés, hogy 2021-től kezdődően a fogyasztás hogyan alakul. Olaf Scholz (SPD) alkancellár, szövetségi pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy az értéktöbblet-adó általános csökkentése jobb, mint egy adott ágazat kiemelése; Markus Söder bajor pártelnök-miniszterelnök pedig – az elmúlt évek legnagyobb adócsökkentésének nevezve az értéktöbblet-adó átmeneti csökkentését – úgy értelmezte a döntést, hogy az valóban kiváltja a hagyományos motorokkal ellátott autók értékesítésének vásárlási prémiummal történő támogatását; miközben az elektromos autók vásárlására nyújtott prémiumot várhatóan tovább emelik.

Ellen Enkel, a duisburgi-esseni egyetem mobilitási tanszékének professzora szerint az elektromos autók vásárlási prémiuma nem sokat hoz a német autógyáraknak. „Abból elsősorban a külföldi autógyárak profitálnak majd, nem pedig a német gazdaság“ – mondta Enkel, aki szerint a vásárlási prémiummal támogatható elektromos autók csupán egy negyede német gyártmány. A vásárlási prémiumnak a 3 ezerről 6 ezer euróra történő emelésén leginkább az alacsony kategóriájú autók imporőrei keresnek majd, tette hozzá. Az új elektromos autók kétharmadát vállalatok vásárolják, így az egyszerű polgárok nem sokat profitálnak abból, a legtöbben továbbra is hagyományos üzemmódú autót fognak használni. Ahhoz, hogy a foglalkoztatás fenntartását valóban támogassák, a hagyományos üzemmódú autók értékesítését is támogatni kellene. „Az értéktöbblet-adó átmeneti csökkentése nem segít, hanem csak egy megfelelő támogatás tudná a környezetbarát robbanómotoros autók árszintjének emelkedését kiegyenlíteni“ – figyelmeztetett a professzorasszony

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés