hirdetés
hirdetés

Intralogisztika

Egy tésztagyár automatizálása

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy egy németországi tésztagyár miért döntött a raktározás automatizálása mellett, és hogy milyen megoldást választottak.

hirdetés

A németországi Erfurtban 1793 óta gyártanak tésztát. A településen működik az ország legnagyobb tésztagyára, az Erfurter Teigwaren GmbH, amely napi 24 órában üzemel, és az éves kibocsátása közel 100 ezer tonna. Nemrégiben adták át új raktárukat, amelynek mind a régi, mind az új gyártással közvetlen összeköttetésben kellett lennie. Illetve le kellett fednie a készáru- és a készletraktárt is. Erre összesen 5760 négyzetméter terület állt rendelkezésre. A tavalyi évben megnyitott készáruraktárában a Jungheinrich automatizálási megoldását vezették be.

A gyár részéről a projekt alapvető célkitűzése a folyamatok automatizálása és digitalizálása volt. A Maintrans – amely logisztikai szolgáltatóként üzemelteti a készáruraktárat – nagyfokú folyamatbiztonságot kívánt elérni, különösen a visszatérő rutinfolyamatoknál. Ezért a Jungheinrich szakértői egyedülálló megoldást fejlesztettek ki: a rendszer lelke egy szatellit kocsis állványrendszer, amelyet önvezető targoncák szolgálnak ki teljesen automatikusan.

Raklapozás automatikusan

Az új raktárcsarnok hossza 130 méter, szélessége 55 méter. Középen egy hosszú munkafolyosó található, ahol két önvezető, komissiózó targonca végzi automatikusan a raklapok szállítását. Jobbra és balra tőle került telepítésre egy 14 méter magas szatellit állványrendszer, melynek kapacitása 26 ezer raklaphely, és ami a legfontosabb, csatornánként 19 raklapot lehet egymás mögött betárolni. A csatornákon belül a raklapok szállítását raklaphordozók – Under Pallet Carrier (UPC) – végzik, amelyek önállóan a raklap alá állnak, felemelik és mozgatják azokat a csatornán belül. A ki- és betárolás során a meghatározott sorrend betartása rendkívül fontos, és maximálisan kihasználható a rendelkezésre álló felület.

A ki- és betárolási folyamat során az önvezető targoncák leemelik a készre csomagolt raklapokat a gyártósortól a raktárig húzódó szállítópályáról, és egészen addig a pontig szállítják, ahol az adott raklapot az állványba be kell tárolni. Ott a targoncakezelők tolóoszlopos targoncákkal átveszik és a megadott csatornába helyezik a raklapokat. A kezelők munkáját egy félautomata magasság-előválasztó rendszer segíti, amely megkönnyíti nagy magasságban a ki- és betárolást.

Az erfurti gyár robotizált raktára
Az erfurti gyár robotizált raktára

Lézernavigáció

Az állványrendszer csatornáiban a szatellit kocsik veszik át a szállítást. Hat szatellit kocsi működik a raktárban, melyeket a tolóoszlopos targoncák helyezik be az állványcsatornába. Ott aztán önállóan bejárnak a raklap alá, és a folyosón belül elvégzik a ki- és betárolást. Amikor egy szatellit kocsi a megbízást elvégezte az egyik folyosóban, a tolóoszlopos targonca áthelyezi a következő folyosóba.

Az UPC a Jungheinrich logisztikai interfésszel kapcsolódik a raktárirányítási rendszerhez. Ez a köztes eszköz továbbítja az információt, és segíti a már meglévő rendszerkörnyezetbe a gyors és egyszerű integrációt.

Az önvezető targonca reflektorpanelek segítségével, lézernavigációval tájékozódik a raktárban. Automatizálási és navigációs egységekkel kiegészítve kezelő nélkül képes elvégezni a szállítási feladatokat, különösen gyakran ismétlődő, rutinfeladatok elvégzésére alkalmas. Ezzel jelentősen csökken a hibalehetőség és nő a hatékonyság, valamint munkaerőhiány esetén tehermentesítik a rendelkezésre álló munkaerő-állományt.

Cikkünk eredetileg a Gyártástrend decemberi lapszámában jelent meg.

(forrás: Jungheinrich/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés