hirdetés
hirdetés

Kobotok

„Egy dolog A-ból B-be való mozgatása nem kifejezetten értékes, de sokat lehet vele spórolni”

Újabb dán robotikai cég terjeszkedik Magyarországon. A Mobile Industrial Robots (MiR) kobotjai az intralogisztikai folyamatokban segítenek.

hirdetés

A Mobile Industrial Robots (MiR) egy találkozó keretében mutatta be Budapesten MiR100 és MiR200 típusú robotjait, amelyek a gyártó cégek számára nyújtanak lehetőséget a belső szállítási-, és gyártási folyamatok optimalizálására. A dinamikusan növekvő cég az elektronikai és autóiparban, illetve az egészségügyben látja a legnagyobb lehetőséget a terjeszkedésre.

Jesper Sonne Thimsen, aki a közép- és kelet-európai régió értékesítési vezetője a bemutatón elmondta, hogy leginkább az egész Európát érintő munkaerőhiány, illetve a folyamatok optimalizálására való igény miatt gondolják azt, a kollaboratív robotokban óriási növekedési lehetőség van a közeljövőben.

Jesper Sonne Thimsen, a közép- és kelet-európai régió értékesítési vezetője mutatja be a céget
Jesper Sonne Thimsen, a közép- és kelet-európai régió értékesítési vezetője mutatja be a céget

A MiR nemzetközi piacon elért számai ezt alátámasztják: a 2014-ben indult vállalat ma 40 országban rendelkezik forgalmazóval, 70 munkavállalója van, olyan multinacionális vállalatoknak szállít robotot, mint a Honeywell, a Flex vagy az Argon Medical, és óriási növekedéssel számol már a 2018-as eredményeket illetően is. A cég egyébként a szintén nagyon dinamikusan növekvő, egyre több iparágban használt és a magyar piacon is előretörő kollaboratív robotgyártó cég, az Universal Robots városában, Odensében székel. A két cég tulajdonosi köre némiképp összefonódik, és a munkaerő-átjárás is nagy a vállalatok között. Thomas Visti – aki jelentős sikereket ért el korábban az UR-ral – 2014 óta a MiR CEO-ja, mint ahogy Jesper Sonne Thimsen is korábban az Universal Robots CEE régiójának értékesítéséért felelt.

A MiR ötlete egyébként hat évvel ezelőtt egy dán robotkutatóban, Niels Jul Jacobsenben egy bostoni robotikai konferenciáról hazafelé tartó repülőúton merült fel. Mint mondta, úgy látta, hogy bár mindenki a robotok széleskörű alkalmazásáról beszél, jól használható logisztikai robot aligha van, vagy ha van, nagyon drága – így jött egy rugalmas, erős, megfizethető és felhasználóbarát robot megalkotásának gondolata.

„Az a meggyőződésem, hogy egy dolog A-ból B-be való mozgatása nem kifejezetten értékes. Ez egy kiadás, szóval, ha sikerül automatizálni a szállítmányozást, csökken a termelési költség, a gyártási hatékonyság pedig növekszik – foglalta össze a MiR alapítója és műszaki igazgatója ötlete létjogosultságát.

Mit tudnak?

A MiR robotok önállóak és elvileg biztonságos módon kikerülik az embereket (bár kézi vezérlési módban a bemutatón nem érzékelte az emberi lábfejet és ráhajtott), a beépített érzékelőknek és kameráknak köszönhetően gyorsan képesek reagálni a gyárban történő változásokra és rugalmasabban közlekednek, mint az AGV-k (automated guided vehicles). A MiR kezelése egyszerű, a vezérlés egy felhasználóbarát, web bázisú interfészen történik, ami okostelefonon, tableten vagy számítógépen keresztül is elérhető – az eseményen egy egyszerű regisztrációval az okostelefon képernyőjén megjelenő joystick segítségével lehetett irányítani.  A MiR100 100 kg rakományt képes szállítani, a MiR 200 ennek dupláját bírja el.

A MiR robotokat el lehet látni például ládákkal, polcokkal, emelőkkel, szállítószalaggal, vagy együttműködő robotkarokkal, pl. Universal Robots termékekkel – attól függően, hogy éppen milyen feladatra használjuk. A MiRHook elnevezésű kampó felszerelésével pedig például ketreceket, kocsikat vagy raklapvillákat lehet vele vontatni. A kampónak köszönhetően a MiR 100 esetében a teherbírás 300 kg-ra, a MiR 200 esetében pedig 500 kg-ra emelkedik. 

Áruk jóval kedvezőbb a nagy robotgyártók kínálatához képest, a cég büszke arra, hogy megtérülési idejük akár 1 év is lehet.

A MiR100-as mobil robot
A MiR100-as mobil robot

Optimizmus

Magyarországon a B&O Engineering és a Ronix-Automatika forgalmaz MiR robotokat, a tavalyi évben 3 robotot értékesítettek.

Annak ellenére, hogy felmérések alapján Magyarország a kollaboratív robotok alkalmazása tekintetében elmarad a régióban (egyébként az összes robotikai beruházást illetően is), Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Szlovénia is megelőzi, a MiR-nek és a disztribútor B&O Engineeringnek is nagy reményei vannak az idei eladásokat illetően.

„A piacban óriási potenciál rejlik, mivel a belső szállítmányozás szinte minden szakmát érint, amikor áruk, postai küldemények, alapanyagok, minták, valamint rengetegféle egyéb rakomány az egyik részlegből egy másikba kerül szállításra” – mondta Jesper Sonne Thimsen értékesítési vezető.

A telepítést, szervizelést, egyedi implemetálást is vállaló B&O Engineering, amely az Universal Robots legnagyobb hazai disztritbútora szerint a hazai cégek sem úszhatják meg az új technológiákba való invesztálást, ha hosszú távon is versenyképesek akarnak maradni a piacon. 

Zákányi Virág
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés