hirdetés
hirdetés

Mobilitás

E-bringa: szezonindító tesztelés

Számtalan menetpróba után most valós tesztelés alá vetik az e-Bike-ot: állja-e a próbát hegyvidéki és hosszú távú alkalmazásban is; változik-e az elektromos bringán a futárok terhelhetősége?

hirdetés

Bár a Bosch által fejlesztett és Miskolcon, illetve Hatvanban gyártott hajtással épített elektromos bringák 2011 óta már itthon is számos fórumon debütáltak, ezúttal keményebb kihívás előtt áll az e-Bike. Az ország legrégebbi kerékpáros futárszolgálata, a Hajtás Pajtás most extra igénybevétellel, igazi munkára fogja a Bosch kétkerekűit: egy hónapon át tartó egész munkanapos tesztelésben gondolkodnak.

A Hajtás Pajtás futárjai 500 fuvart bonyolítanak le naponta. Az átlagos menetidő, a telefonhívástól a leadásig, nagyjából 50 perc. Pedálozással ez nem rossz idő. A következő egy hónapban kiderül, hogy megbízható láncszemként működik-e a Bosch elektromos hajtása. A soron következő hetekben zajló tesztelés a töltés, a sebesség, a lakatolás, az öltözködés szempontjaira helyezi a fő hangsúlyt, ezen kívül a futárok terhelhetőségének változásait is vizsgálják. Köztudott, hogy a Hajtás Pajtás alapítói és a munkatársak civilben évek óta a városi kerékpározás terjedéséért küzdenek, így az értékelésben külön kitérnek majd a közlekedési eszközként való használat általános tapasztalataira is.

Minden tekintetben átgondolt tervezés

A Bosch e-Bike rendszere nagyfokú tervezési szabadságot kínált a kerékpárgyártóknak, így a hegyi kerékpártól a túrajárgányon az országúti kerékpárig valamennyi kerekező megtalálja a számára legalkalmasabb kétkerekűt. A hajtóegység az adott kerékpártípushoz illő négy mód – gazdaságos, túra-, sport- és sebesség- – bármelyikére beállítható. Az e-Bike rendszere azt is lehetővé teszi, hogy a kerékpáros a HMI (human-machine interface) megoldással maga válassza ki a kerékpáron elérhető módok közül a számára legmegfelelőbbet.

Az átgondolt tervezésnek köszönhetően a Bosch e-Bike rendszerét alkotó elemek egymáshoz is jól illeszkednek. A hajtóegység, az elektronika, az akkumulátor és a töltőegység, valamint a kormányra szerelt HMI olyan könnyű és nagy teljesítményű hajtórendszert képeznek, amely nem csupán erős és strapabíró, hanem középső és alacsony helyzetben levő súlypontja miatt nagyfokú menetstabilitást is biztosít.

Évente 80 milliót gyártanak

A tesztelési időszakban a kerékpárokat a Hajtás Pajtás legtapasztaltabb futárai hajtják majd, de kipróbálják azt is, hogy az idősebbek és a lányok mit szólnak hozzá. Mivel a Hajtás Pajtás jelenlegi munkaszervezése a kizárólagos hegyvidéki és hosszú távú alkalmazást jelenleg nem teszi lehetővé, ezért elsősorban az ilyen jellegű szállításoknál tesztelnék az e-Bike rásegítő képességét.

A vállalat évente mintegy 80 millió darabot gyárt olyan precíz, kompakt és rendkívül hatékony elektromotorokból, amelyek az e-Bike hajtásban is megtalálhatók. Az e-Bike energiatároló rendszerének alapjául a Bosch elektromos kéziszerszámait is működtető lítium-ion akkumulátorok fejlesztési és gyártási tapasztalatai szolgáltak.

– Bár a Bosch széleskörű technológiai szakértelme és innovációs szemlélete az e-Bike rendszer kialakításában is nyomon követhető, ehhez hasonló próbatételnek a hajtást eddig nem tettük ki, így kíváncsian várjuk az első tapasztalatokat. Bízunk benne, hogy életre és hajtásra terveztük – nyilatkozta Ficzere Ferenc, a Bosch csoport kommunikációs igazgatója.

Negyven márkába építik be
2011 óta Miskolcon történik az e-Bike, azaz az elektromos kerékpárok hajtásrendszereinek sorozatgyártása, amelybe a hatvani Bosch gyár által készített motorvezérlések kerülnek. A Magyarországon gyártott e-Bike alkatrészek világszinten 40 kerékpármárkába kerülnek beépítésre.
Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[127191] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés