hirdetés
hirdetés

Járműipar

Főleg külföldi megrendelésre gyártják az e-bicikliket

Hamarosan elkészül a kétmilliomodik kerékpár a hagyományos- és elektromos segédhajtású kerékpárokat gyártó Accell Hunland Kft. tószegi üzemében. A gyárban jártunk. 

hirdetés

A Szolnok melletti Tószegen felépített bicikligyár 13 éve kezdte meg működését, 2002 augusztusában készült el itt az első kerékpár, a jelenleginél még jóval kisebb, 3000 négyzetméteres szerelőcsarnokban. A gyártás hamar felgyorsult, szűk egy évvel később már a százezredik bicikli eladását ünnepelhette az üzem, 2009-ben pedig elkészült az egymilliomodik példány is. Ha minden jól megy, néhány héten belül, októberben a kétmilliomodik kerékpár gördülhet ki a szerelőcsarnokból.

A Hunland európai piacvezető az – idehaza nem annyira kelendő – elektromos segédhajtású (ún. Pedelec) kerékpárok gyártásában is. Az első ilyen jármű 2009 januárjában készült el, manapság az itt gyártott kerékpárok több mint egynegyedét rendelik akkumulátoros segédhajtással, és a cég a jövőben további növekedésre számít ebben a szegmensben is.

Milyen is az elektromos kerékpár?

A tószegi üzemben készülő elektromos kerékpárok az úgynevezett Pedelec-típusú biciklik közé tartoznak. A Pedelec (Pedal Electric Cycle – pedál-elektromos-kerékpár) meghajtású kerékpárok nem képesek önállóan, tisztán villamos meghajtással üzemelni, csak a pedálerő megnövelésére alkalmas a beépített kis teljesítményű villanymotor. A meghajtás része egy nyomaték-érzékelő, amely csak akkor engedi a villanymotort működni, amikor a pedált tekerjük. Így kisebb erővel lehet ugyanakkora sebességgel haladni, vagy ugyanakkora erővel nagyobb sebességet elérni, illetve meredekebb emelkedőket megmászni. A megoldás nem képes a modern villamosjárműveknél már megszokott regeneratív fékezésre (visszatáplálásra) sem, a beépített akkumulátort konnektorról lehet tölteni.

Az Accell Hungary-nél bemutatott elektromos kerékpárok az amúgy ebben a szcénában uralkodónak számító Yamaha- vagy Bosch-gyártmányú lítium-ionos akkumulátorokkal készülnek, amelyeket vagy a vázon, a kulacstartó helyén, vagy a hátsó kerék fölött helyeznek el. A 36 voltos akkumulátorok kapacitása 400 vagy 500 Wh lehet, ezzel a gyakorlatban 80-120 kilométert mehetnek a kerékpárok elektromos segédhajtással. A villanymotor teljesítménye a törvényben megszabott módon maximum 250 watt lehet, és a kerékpár legfeljebb 27 km/h-s sebességig haladhat bekapcsolt segédmotorral, e fölött lekapcsol a kiegészítő hajtás. Léteznek ennél nagyobb teljesítményű és -sebességű (sport)változatok is, de azokhoz már jogosítvány kell.

A képen Szalay József, Szolnok polgármestere, Gajus Scheltema, holland nagykövet, Dr. Gyuricza Miklós, Tószeg polgármestere, Dr. Papp Antal, Martfű polgármestere és Steurer Zsolt, a gyár igazgatója ülnek az elektromos járműveken
A képen Szalay József, Szolnok polgármestere, Gajus Scheltema, holland nagykövet, Dr. Gyuricza Miklós, Tószeg polgármestere, Dr. Papp Antal, Martfű polgármestere és Steurer Zsolt, a gyár igazgatója ülnek az elektromos járműveken

A bemutatón lehetőség volt a Magyarországon különösebben nem elterjedt (bővebben lejjebb) elektromos járművek kipróbálására is. Az e-kerékpárokhoz nem szokott bringásnak elsőre furcsa érzés, olyan, mintha valaki mindig megtolná a biciklit, amikor tekerünk. A hagyományos digitális sebességmérőhöz hasonló fedélzeti számítógép a szokványos adatokon kívül azt is kijelzi, hogy pillanatnyilag a kereket forgató nyomaték hány százaléka származik a villanymotorból. Az alumíniumvázas elektromos biciklik plusztömege egyébként elhanyagolható, a hagyományos acélvázas kerékpárokhoz képest még így is nagyon könnyűek (az akkumulátor tömege 2-3 kg, feltöltése 3-4 órát vesz igénybe).

E-biciklik Magyarországon?

Az Accell főleg prémiumkategóriás bicikliket gyárt, és ezek sokba kerülnek a magyarországi biciklisek által elfogadható árakhoz képest. Az elektromos járművek pedig még drágábbak, ráadásul ez a meghajtás egyelőre alig ismert idehaza.

A legolcsóbb tószegi biciklik is 1000 euró körüli áron találnak gazdára, de a legtöbb modellen jellemzően inkább 2-3 ezer eurós, azaz közel egymillió forintos árcédula található. A cég szinte kizárólag alumíniumvázas bicikliket gyárt, de a szuperkönnyű karbonvázas felépítés sem ismeretlen a gyár számára, igaz, ezek a biciklik már végképp a felsőkategóriát képviselik, áruk jellemzően már öt számjegyű – euróban.

Amint az a gyárlátogatás során elhangzott, az Accell Hunland Kft. tószegi gyártelepén szinte teljes egészében külföldi megrendelésre gyártott kerékpárok készülnek, viszonylag kevés az olyan bicikli, amely közvetlenül magyar felhasználóhoz kerül. Ennek nemcsak az itt gyártott modellek magas ára az oka, Magyarországon – főleg a kerékpárutak hiánya, illetve a gyakori kerékpárlopások miatt – egyébként is az olcsóbb biciklik a kedveltek.

Ez a trend azonban némiképp megváltozóban van. Ahogy azt Jeroen Snijder Blok, a magyarországi gyárat tulajdonló holland Accell Group ügyvezető igazgatója elmondta, az elmúlt években Magyarországon komoly fejlődésnek indult a kerékpáros kultúra, amelynek köszönhetően itthon is egyre többen gondolkodnak hasonlóan a német vagy a holland kerékpár-tulajdonosokhoz, azaz hajlandóak többet fizetni egy jobb minőségű kerékpárért, emellett egyre többen választják mindennapi közlekedési eszköznek a kétkerekűeket az autó vagy a tömegközlekedés helyett.

A gyár
Az Accell Hunland több alkalommal is bővítette gyártókapacitását; először mintegy fél évvel a gyártás beindítása után, 2003 januárjában, ekkor 9000 négyzetméterre növekedett az szerelőcsarnok területe, majd az ez elmúlt években (2007-ben és 2012-ben) végrehajtott további kapacitás-növelések nyomán ma már 24 ezer négyzetméteren zajlik a főleg Nyugat-Európába és Amerikába kerülő prémium kerékpárok gyártása. Jelenleg évente mintegy 200 ezer bicikli készült Tószegen, ebből 55 ezer elektromos segédhajtással. A gyár területén egy hatalmas, akár 12 ezer kerékpár tárolására is alkalmas raktárépület is helyet kapott.
Veit András
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés