hirdetés
hirdetés

V-280 Valor

Dúl a harc az amerikai hadsereg helikoptertenderén

A Boeing mellett a Bell is elszántan küzd a tengerentúli fegyveres erők kegyeiért.

hirdetés

Az amerikai UH-60 Black Hawk katonai helikopter kiváltására indított pályázat egyik versenyzője nemrég nyélbe ütötte az első hivatalos próbarepülését (-lebegését). A V-280 Valor tiltrotor (mozgatható légcsavaros repülőgép) egy hosszú és szigorú tesztsorozat első lépéseként felemelkedett a levegőbe, és egy kis ideig ott is maradt.

A V-280 a maga innovatív technológiájával az általa kiváltandó helikoptereknél fürgébben mozog, illetve hozzájuk mérve távolabbi vidékekre is el tudja szállítani az utasait.

Pillanatnyilag a UH-60 Black Hawk az amerikai hadsereg közepes teherbírású helikoptere. Legújabb változatának, a UH-60M-nek az utazósebessége 151 csomó (280 kilométer/óra), a hatótávolsága 368 mérföld (592 kilométer), és a gép 12 fegyveres katona vagy 4 tonna rakomány „fuvarozására” alkalmas.

Bár ezek a számok elismerésre méltóak, a Black Hawk felépítését az 1980-as évek elején érvényes igényekre szabták, és így a jármű nem tudja kihasználni a függőleges fel- és leszállásra képes légi járművek technológiájában azóta bekövetkezett újításokat.

A Pentagon a Future Vertical Lift (Függőleges Felemelkedésű Légi Jármű – FVL) nevű programja keretében a teljes katonaihelikopter-arzenálját le kívánja lecserélni. A nagy ívű átalakítás részeként a Black Hawk és az Apache a Future Vertical Lift – Medium (FVL-M) szegmensben fog nyugállományba vonulni. A hadsereg először az FVL-M-hez kapcsolható járműpark megfiatalításán igyekszik túlesni, és a Bell is ezen a vonalon szeretne tanúbizonyságot tenni a V-280 Valor képességeiről.

Forrás: Bell Helicopter
V-280 Valor (Forrás: Bell Helicopter)

A V-22 Osprey-t is gyártó cég az ún. tiltrotoros technológiával méretteti meg magát a tenderen.

A mechanizmus lényege, hogy a Valor a helikopterekhez hasonló módon emelkedik a levegőbe, de aztán a rotorok 90 fokos megdöntésével tulajdonképpen egy turbinával működő hagyományos repülőgéppé változik. A jármű állítólag drámai fejlődést tud felmutatni a csapatszállításban is. A Bell szerint a V-280 átlagosan 280 csomóval (518 kilométer/óra), vagyis a UH-60M-nél akár csaknem kétszer gyorsabban is repeszthet. A hatótávolsága 500-tól 800 mérföldig (800-tól 1290 kilométer) terjedhet. Az utóbbi több mint duplája Black Hawk kapacitásának. Utoljára, de nem utolsósorban a V-280 a 4 fős legénysége mellé 14 utast tud befogadni, míg a UH-60 csak egy háromfős személyzetet és 12 katonát áll módjában felereszteni a fedélzetére.

A V-280 küllemre olyan, mintha a Black Hawk és az Osprey szerelemgyereke lenne (ez utóbbit a Bell és a Boeing együtt fejlesztette ki).

A géptörzs és az orr a Black Hawkra emlékeztet, az óriási T-alakú szárny és a hatalmas rotorok pedig az Osprey-t juttathatják az eszünkbe. A Valor és az Osprey között talán az a legfontosabb különbség, hogy míg az Osprey-nél a repülési módok váltogatásához a hajtóművel együtt a teljes szárnyvéget meg kell fordítani, a Valornál csak a propellereket kell (alaposan) megbillenteni.

Ami azt illeti, a Bell a rotor működésével kapcsolatban nem túl szószátyár, és a lenti videón a szárnyvégeken elhelyezkedő gépezetet egy kicsit szintén elmaszatolta.

Az FVL-M programban a V-280 a Boeing-Sikorsky SB>1 Defiant helikopterével méri össze az erejét. A nyertes a UH-60 Black Hawk mellett vélhetőleg az AH-64 Apache-ot is kiváltja majd.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Mechanics)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés