hirdetés
hirdetés

Szemléletváltásra van szükség

Digitalizáció Németországban: lemaradásban a kkv-szektor

Egy, a frankfurti székhelyű Újjáépítési Hitelintézet (KfW) megrendelésére a mannheimi Európai Gazdaságkutatási Központ (ZEW) által készített, 2100 öt főnél nagyobb létszámú vállalat megkérdezésén alapuló felmérés szerint a német kis- és középvállalatok a digitalizációs folyamat kezdetén tartanak, és komolyan fennáll lemaradásuk veszélye.

hirdetés

Bár az elmúlt három évben minden ötödik vállalatból négy elindult a digitalizáció útján, túlnyomó többségük ezt kis lépésekkel teszi. A végrehajtott beruházások korlátozott keretek között maradtak: a tíz főnél alacsonyabb létszámmal rendelkező vállalatok jellemzően évi 10 ezer eurónál szerényebb összeget fordított digitalizációs projektekbe, és nem is tervezik ezen kiadásaik növelését; miközben a nagy, 150 főnél nagyobb létszámot foglalkoztató vállalatok csaknem felénél a digitalizációra fordított kiadások meghaladják az évi 100 ezer eurót. Mindent egybevetve a felmérés készítőinek becslése szerint a teljes német kis- és középvállalati szektor évi mintegy 10 milliárd eurót fordít digitalizációs projektek kiépítésére. 

Kis lépésekben haladnak

Jörg Zeuner, az állami fejlesztési intézet szerepét betöltő KfW vezető közgazdásza szerint „a kis- és középvállalatok még messze nem merítik ki a digitalizációs potenciált”, hozzátéve, hogy „a legtöbb kis- és közepes vállalat dolgozik ugyan a maga digitalizációja kiépítésén, de ezt túlnyomórészt kis lépésekben teszi”. A digitalizációban ezért még nagy, ki nem használt stratégiai potenciálok vannak a német kkv-szektor számára. A legrosszabb esetben fennáll annak veszélye, hogy elveszítik a felzárkózás lehetőségét.

A felmérés szerint a német kis- és középvállalatok mintegy harmada a digitális fejlődés kezdeti stádiumában van – azaz ezen vállalkozások az olyan területeken, mint a saját internet fellépés, átlag alatt teljesítenek. Ez különösen igaz az 50 főnél alacsonyabb létszámú vállalatokra, amelyek legfeljebb a digitális úton elérhető információk és kommunikáció hasznosítása terén jeleskednek. Azon cégek, amelyek élen járnak a digitális termékek és szolgáltatások előállítása és hasznosítása terén, netalán ráléptek az ipar 4.0 útjára, nem érik el az összes kis- és középvállalat egyötödét.

„A kis- és középvállalatok jövőbeni versenyképességéhez elengedhetetlen a digitalizáció” – figyelmeztetett a KfW vezető közgazdásza, hangsúlyozva, hogy „ahhoz nemcsak a szoftverbe és a hardverbe, hanem feltétlenül a tudásba is be kell ruházni, hogy saját vállalkozásuk számára a legjobb megoldásokat fejlesszék”.

A digitalizáció kiterjedésének akadályait a vállalatok kétharmada munkavállalóik hiányos IT-ismereteiben, 62 százaléka az adatvédelem és adatbiztonság egyelőre teljesületlen követelményeiben, 58 százaléka az internetkapcsolat lassú sebességében látja (megjegyezve, hogy a válaszadó vállalatok több tényezőt is megjelölhettek). Ezen akadályok gyors elhárítása sem lenne elegendő egy, a kis- és középvállalatok körében megvalósuló „digitalizációs ugráshoz”, mert sok vállalat még mind a mai napig nem ismerte fel a digitalizáció használatának a saját üzleti modellje fejlesztésében betöltött szerepét. A felmérés során a válaszadók 59 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tart a magas beruházási és üzemeltetési költségektől, és ez okból egyáltalán nem vagy csak keveset invesztálnak digitális projektekbe. Ezen a szemléleten az intelligens IT-használatból adódó konkrét megtakarítási potenciál, továbbá „best-practice-példák” bemutatásával, illetve közvetítésével lehetne és kellene változtatni.  

Finanszírozási problémák

A felmérésnek a KfW honlapján is elérhető eredményei szerint, ha a kis- és középvállalatok a digitalizációba beruháznak, akkor a költségek 77 százalékát folyó bevételeikből biztosítják, miközben a bankhitelek alárendelt szerepet játszanak. Ugyanakkor a vállalkozók 32 százaléka a finanszírozást a digitalizáció irányába tett lépések akadályának nevezte meg. Már pedig – ahogy arra a KfW vezető közgazdásza is felhívja rá a figyelmet – gyors és határozott szemléletváltásra van szükség, a kis- és középvállalatoknak ugyanis rá kell jönniük és el kell fogadniuk, hogy „a digitálisan összekötött információ és kommunikáció, valamint a termelés és szolgáltatások összekötése irányában teendő jelentős lépés csak számottevően magasabb kiadások vállalása mellett lehetséges”.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés