hirdetés
hirdetés

Fenntartható csomagolás

Digitális megoldásoktól lesz fenntarthatóbb a csomagolóipar

A csomagolóanyag-gyártástól a csomagolásig minden szakasznak környezeti és emberi hatásai vannak, amelyek fenntarthatóbban is kezelhetők a digitalizáció eszközeivel. Ezeket mutatjuk most be. 

hirdetés

Az ipar 4.0 új gyártási világában minden gépnek és minden terméknek van egy kicsi agya, például egy RFID-chip. Ez önmagában nem lenne forradalmi, mert a rendszerek vezérlése már intelligens egy ideje. Újdonság az, hogy az egyes komponensek kommunikálnak egymással. Az ipar 4.0 egyszerűen fogalmazva a dolgok internete a termelésben, ami teljesen önállóan tudja irányítani és szervezni magát a hálózatépítés révén. A globális digitális hullámot egyetlen iparág sem kerülheti el − így a csomagolóipar sem.

Az ipar 4.0 hatékonyabbá teszi a csomagológépeket

Nem csupán, mert nehezebb képzett munkaerőt találni, de az e-kereskedelem berobbanásával ki sem lehet szolgálni a vásárlói igényeket automatizálás nélkül. A kiscsomag-rendelések elképesztő méreteket öltenek, ezen a területen a csomagolások optimalizálása és automatizálása kulcsfontosságú. Hogy ez miként működhet, az az üzem bizonyítja, amelyet a Sick a Hannover Messe Industrie kiállításon mutatott be tavaly. Az érzékelőket gyártó, szenzortechnológiával foglalkozó vállalat gyártósora képes automatikus tételcserét végrehajtani önszabályozó alkatrészek révén, kézi beavatkozás nélkül: a szenzorok észlelik az előre csomagolt 0,5 literes palackokról 1,5 literesre való átállást, jelentik ezt a változást a vezérlőrendszernek, amely úgy állítja be a rendszert, hogy az a megfelelő méretű kartonokat kezdje azonnal adagolni, amelyekbe az új űrméretű palackok kerülnek.

A hálózatba kapcsolt csomagológépek nagyon rövid ciklusokat képesek kezelni gazdaságosan, és akár egyedi csomagolásra is alkalmasak.

A mymuesli példája kiválóan szemlélteti az automatizáció és digitalizáció működését. A vállalat az ügyfél megrendelési folyamatát közvetlenül a termeléséhez köti: az online vásárló több mint 80 különböző összetevőből állíthatja össze és rendelheti meg egyedi müzlijét. A Max Wittrock, Hubertus Bessau és Philipp Kraiss által 2007-ben alapított cég keverőgépei 566 kvadrillió különböző müzliváltozatot képesek készíteni, amelyek akár külön-külön is csomagolhatók. A cég automatizált tömeggyártás során állít elő egyedi terméket: mindenki megkapja a saját müzlijét, amit a gépek teljesen automatikusan állítanak össze és látnak el egyedi csomagolással.

Több száz érzékelőalapú alkalmazás és eszköz képes segíteni a vállalatokat a karbantartások előrejelzésében és a leállások megakadályozásában is. Az NTT DATA nemrégiben olyan akusztikus megoldással állt elő, amely rögzíti a gyárban a gépek hangjait, és változás esetén riasztást küld. Ez a prediktív és megelőző karbantartási megoldás milliókat takaríthat meg, hiszen egy hibás gép hatással lehet a készletre, az áruk minőségére, a szállításra és végső soron az ügyfelek elégedettségére is.

Létrejött az IoP − minden egyes terméknek egyedi és biztonságos jelölővel van ellátva, és ezek képesek kommunikálni.
Létrejött az IoP − minden egyes terméknek egyedi és biztonságos jelölővel van ellátva, és ezek képesek kommunikálni.

Automatikus méretezés

A csomagolóiparban az egyik legnagyobb fenntarthatósági kihívást a méretezés okozza. Mivel minden termék más és más méretű, a vállalatok portfoliói egyre változatosabbak, nem könnyű megtervezni a csomagolási folyamatot, amelynek az egyik legfontosabb eleme a méretezés. A áruszállító konténerek negyede, az online kereskedelemben pedig a csomagok 40 százaléka üres a nem optimalizált csomagolás miatt.
A Metrilus innovációja, a MetriXFreight a méretezésben segít. A német cég által kifejlesztett eszköz egy kamerarendszer és hozzá kapcsolódó szoftver segítségével képes az adott termékek dimenzióit akár 5 milliméteres pontossággal feltérképezni. A rendszer a méretek mellett az áru tömegét is meg tudja határozni, ez pedig közvetlen iránymutatást nyújt a raktárakban dolgozók számára is az áruk csomagolásának és szállításának tervezésénél.

A csomagolóiparban egyre fontosabb szerepet játszanak a fejlett technológiákkal működő, jelentős mértékben automatizált gépek. Ez az egyik módja annak, hogy teljesüljenek a gyártók által támasztott speciális követelmények. A megrendelők a lehető legrugalmasabb, egyedi igényekre szabott csomagolási módszereket keresnek termékeikhez. Minél változatosabb a méret, annál nagyobb kihívást jelent az egyéni csomagolóanyagok raktározása. A Stand-By Longpack B.V. kifinomult csomagoló gépsort fejlesztett ki, kifejezetten olyan cégek számára, amelyek számos, különféle méretű terméket gyártanak. A rendszer pontosságát és rugalmasságát a holland Hellebrekers Technieken szoftvere garantálja.

A kontaktorok, szelepek, motorok és soros eszközök, például a címkenyomtató teljesen automatikus vezérléséhez szükséges 154 különböző jel vezérlőre történő továbbítását három u-remote állomás kezeli. Egy forgó, analóg kódoló kimeneti jelei határozzák meg a hullámkarton-munkadarab pontos hosszúságát. Az u-remote különösen pontos, precízen időzített be- és kimeneti jele révén konzisztensen magas minőség érhető el.
A kompakt és rugalmas felépítés biztosítása érdekében a Hellebrekers HD-dugaszokkal ellátott u-remote modulok használata mellett döntött. Ezenkívül a plug-and-play technológia lehetővé teszi a gyors és hibamentes beállítási és átalakítási feladatokat. Ezt a folyamatot az integrált u-remote webszerver is támogatja, amely még a vezérlőkapcsolat kialakítása előtt lehetővé teszi a paraméterek beállítását.

Tavaly a Tetra Pak összekapcsolt csomagolási platformot hozott létre, ahol a dobozok teljes körű adathordozókká és digitális eszközökké váltak, ezzel a tej- és gyümölcslé-kartonokat interaktív információs csatornákká alakították.
Tavaly a Tetra Pak összekapcsolt csomagolási platformot hozott létre, ahol a dobozok teljes körű adathordozókká és digitális eszközökké váltak, ezzel a tej- és gyümölcslé-kartonokat interaktív információs csatornákká alakították.

Hálózatos és intelligens csomagolás

A digitális eszközök olyan intelligens termékeket is létrehozhatnak, amelyek intelligenciája például a csomagolásban rejlik: reagálhatnak olyan környezeti ingerekre, mint a hőmérséklet, páratartalom, gyorsulás, mechanikai igénybevétel. Az élelmiszercsomagolás például információkat szolgáltathat az egyes termelési folyamatokról. Rengeteg érzékelő integrálható a csomagolásba, amelyek megfigyelik a csomagolás tartalmát és tájékoztatnak annak állapotáról − ez lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy a vásárláskor láthassa, egy laptop leesett-e például a raklapról szállítás közben. Az ilyen intelligens csomagolásokon felesleges feltüntetni a lejárati dátumot, hiszen érzékelni tudja, ha megromlott a termék.

Az IoT (dolgok internete) a gyártásban számos új lehetőséget kínál a csomagolóipar számára. Hatékonyabbá teszi a termelést, segíti egyedi termékek előállítását és a csomagolás is intelligenssé válik, nyomtatott elektronika vagy RFID- címkék (rádió frekvenciás helymeghatározás) révén. Ez utóbbival a csomagolás képes figyelemmel kísérni a tartalom állapotát, vagy kommunikálni a felhasználókkal és a fogyasztókkal. Például egy gyógyszer csomagolása emlékeztetheti a beteget a gyógyszer bevételére, valamint annak helyes adagolására, de tájékoztathatja az orvost és a gyógyszerészt is a gyógyszer bevételéről.

Az utóbbi években széles körben elterjedtek az olyan biztonsági megoldások, mint a lopásgátlók, RFID-címkék, amelyekkel nyomon követhető a termék útja, növeli a biztonságot és automatizálja a készletgazdálkodást, így emberi beavatkozás nélkül megtörténnek az utánrendelések, nem alakul ki áruhiány vagy többlet. Vannak már olyan okoscímkék, mint a TTI (time-temperature-indicator), ami folyamatosan méri a csomagolásban lévő termék hőmérsékletét, és ha azt huzamosabb ideig tárolták magasabb hőfokon, mint az ajánlott, akkor elszíneződik és megjelenik rajta a felirat, hogy fogyasztásra alkalmatlan.

Az NFC-technológiával felturbózott csomagolás is egyre terjedőben van. Ez a chip tartalmazhatja a termék összes információját, amelyet a gyártó meg akar osztani vásárlóval, képes hitelesíteni a terméket, azaz igazolja, hogy nem hamisítvány. A vásárló csak a termék fölé helyezi a mobilját és máris látja az olyan információkat, mint például a szavatosság, hogy hol, kik, milyen technológiával gyártották, vagy tájékozódhat akár a felhasznált alapanyagokról.

A chipek és speciális kódok mellett már egyedi azonosítókkal is elláthatók a termékek. A Veracity Protocol olyan egyedi digitális ujjlenyomatot és applikációt készített, amely MI-algoritmussal segít beazonosítani a terméket, megelőzve így a hamis termékek értékesítését és növelve a biztonságot.
Már a kiterjesztett valóságot (AR – Augmented Reality) is használják a gyártók a vásárlókkal való kommunikációra: a telefonon lévő AR-alkalmazás bekapcsolása után a mobilt az okoscímke fölé kell helyezni, ami máris termékinformációkkal, felhasználási lehetőségekkel látja el a vásárlót. Egy élelmiszercsomag esetén például megnyit egy receptgyűjteményt és mutatja azokat az elkészíthető ételeket, amelyekhez szükség lehet a csomag tartalmára.

A mymuesli platformon több mint 80 különböző összetevőből állíthatja össze és rendelheti meg egyedi müzlijét a vásárló, az egyedi mixről az információk közvetlen a gyártósorra érkeznek.
A mymuesli platformon több mint 80 különböző összetevőből állíthatja össze és rendelheti meg egyedi müzlijét a vásárló, az egyedi mixről az információk közvetlen a gyártósorra érkeznek.

IoP - Internet of Packaging, a csomagolás internete

A csomagolás internete az egyedi és géppel olvasható csomagolás globális hálózata, amely szenzorok, szkennerek és mobil eszközök segítségével folyamatosan kommunikál a külvilággal. Az egyes termékek nyomon követhető identitásokat vesznek fel, amelyeket felhőalapú SAAS-platformon kezelnek. Az SAAS (Software as a Service, avagy szolgáltatott szoftver) lehetővé teszi az egyes csomagokkal kapcsolatos információk hozzáadását és frissítését a felhőben a termék teljes életciklusa alatt.

Az IoP-nek már vannak főbb megoldásai a fogyasztói marketing és márkaelkötelezettség, a márkavédelem, az utánkövetés, a folyamatoptimalizálás és egyebek terén. És mindez már diszruptívan hat a gyártás és kereskedelem eddig megszokott menetére. A csomagolás internetének köszönhetően már nincs értéklánc, helyette értékhálózat jött létre. Az információk már nem csak egy irányba mozognak. A meglévő értéklánc tetején – amely hagyományosan lineárisan mozog a gyártótól a kiskereskedelmen át a fogyasztóig –, IoP-platformok alkotnak interaktív hálózatot, alkalmazásfejlesztők, reklámügynökségek és digitális ügynökségek között.

Az intelligens csomagolás képességei
Hitelesítés
A termékekbe ágyazott mikrochipek használatával a szkennerek ellenőrizhetik a termék hitelességét. Ez különösen hasznos azoknál a márkáknál, amelyek hamisítási problémákkal küzdenek. Az olyan divatmárkák mint a Chanel, a Louis Vuitton és a Levi's már megkezdték az intelligens csomagolás bevezetését a fogyasztók és hírnevük védelme érdekében.
Hamisításérzékelők
Az intelligens csomagolás bizonyos típusai regisztrálhatják, hogy a terméket kinyitották-e vagy sem. A Johnnie Walker például Thinfilm-et kezdett használni a palackokon. A fogyasztók átvizsgálhatják az üvegekhez csatlakoztatott NFC-t és megállapíthatják, hogy a termék megfelelően van-e lezárva.
Nyomkövetési naplók
Az intelligens termékek minden lépésben megőrzik a digitális lábnyomukat, a gyártástól a kiskereskedelemig. A nyomkövetési naplók hozzáférést biztosítanak az egyes készletek életciklusához, megmutatva, hol járt, hogyan és mikor cserélt gazdát a termék. Ez lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy könnyebben azonosítsák a hibákat vagy problémákat az ellátási lánc mentén.
Hőmérséklet-érzékelők
Mivel egyes termékek romlandóak és érzékenyek a környezeti változásokra, a hőmérséklet-érzékelőkkel ellátott NFC matricák nyomon követhetik ezeket a változásokat. Az árucikk beolvasása lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy megállapítsák, hogy az árut az optimális hőmérsékleten tartották-e. 
Digitális címkék
A digitális e-címke leolvasásával a fogyasztók azonnal hozzáférhetnek a termékkel kapcsolatos összes információhoz. QR-kód vagy más eseményindító segítségével a fogyasztók videókat, képeket vagy bármilyen más releváns információt gyűjthetnek, például egy élelmiszeripari termékhez receptjavaslatok vagy egy műszaki termékhez oktatóvideók érhetők el.
Valós idejű ajánlatok és kuponok
Az intelligens csomagolás azt jelenti, hogy a vállalatok valós időben adhatnak hozzá vagy távolíthatnak el tartalmat. Tehát, ha egy termék nem felel meg az értékesítési elvárásoknak, akkor kedvezményt adhatnak rá. Az ügyfeleknek egyszerűen csak be kell olvasniuk a címkét, és már élhetnek is a releváns ajánlatokkal. Ez lehetővé teszi mind a vállalatok, mind a fogyasztók számára, hogy kihasználják a tényleges piaci feltételeket, és ennek megfelelően alakítsák a kereslet-kínálatot.

 Cikkünk eredetileg a GyártásTrend novemberi lapszámában jelent meg.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés