hirdetés
hirdetés

Német autóipar

Csúcsra futott kereslet

December első napjaiban Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke Berlinben megtartotta – tekintettel elnöki mandátuma nyáron esedékes lejártára – vélhetően utolsó évzáró sajtótájékoztatóját.

hirdetés

A világ autópiacáról szólva Wissmann elmondta, hogy a világ országaiban 2017-ben újonnan kibocsátott személyautók száma eléri a 84,6 milliót, 2 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit.

A VDA számítása szerint a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában (24,1 millió darab) a világátlaggal azonos ütemben, azaz 2 százalékkal emelkedett, az Egyesült Államokban (17,2 millió darab) ugyanilyen mértékben csökkent az újonnan forgalomba hozott személyautók száma, míg az Európai Unió és az EFTA országaiban (15,6 millió darab) 3 százalékos bővülés valószínűsíthető. Az öt nagy nyugat-európai országból négyben (Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) növekedés várható, csökkenés – az országnak az EU-ból történő közeli távozásáról szóló döntés következtében – csak az Egyesült Királyságban valószínűsíthető. Különösen erőteljes, 10 százalékos az unió új tagországaiban várható növekedés.

Németországban a negyedik egymást követő esztendőben újra emelkedett – 3 százalékkal, 3,4-3,5 millió darabra – az újonnan forgalomba hozott autók száma, ami az örvendetesen alakuló gazdasági helyzetnek, azaz a foglalkoztatás javulásának, a lakossági jövedelmek emelkedésének és a továbbra is alacsony kamatszínvonalnak köszönhető. 

Wissmann elmondta: az év első kilenc hónapja átlagában 818 ezer főt foglalkoztatott az ágazat, ami 26 év óta legmagasabb, és több mint 11 ezerrel haladja meg az egy évvel korábbit. A német autóipari vállalatok forgalma – ugyancsak az első kilenc hónapban – 4 százalékkal volt magasabb az előző év első háromnegyed évinél.

Termelésnövekedés külföldön

A világ országaiban működő német érdekeltségű autógyárak már évek óta több autót gyártanak, mint a hazai üzemek. A 16,4 millió darabos össztermelés 4 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, de miközben a külföldi 10,8 milliós darabszám 7 százalék növekedést takar, a hazai előállítású 5,6 millió darab 2 százalékkal alacsonyabb a 2016. évinél.

Hosszabb időre visszatekintve még szembetűnőbb a külföldi gyárak átlagon felüli termelésnövekedése. 2007 óta az akkor 5,7 milliós belföldi termelési darabszám nem nőtt, hanem gyakorlatilag változatlan szinten maradt, miközben a külföldi gyárak termelése a tíz évvel ezelőtti 5 milliós darabszámhoz képest több mint megduplázódott. A VDA megítélése szerint a külföldön előállított autók számának erőteljes felfutása nyomán valójában nem csökkent a hazai termelés, hanem sikerült megőrizni az ágazatban Németországban foglalkoztatottak számát.

Minden négy Németországban előállított személyautóból három exportra kerül (forrás: 123rf)
Minden négy Németországban előállított személyautóból három exportra kerül (forrás: 123rf)

A belföldi termelés stagnálásának értéke még hangsúlyosabb néhány más nyugat-európai országgal történő összehasonlításban: Franciaországban a tíz évvel ezelőtti csaknem 2,6 millió darabról mintegy 1,8 millió darabra, Olaszországban 911 ezerről 756 ezerre mérséklődött, a húsz évvel korábbihoz képest pedig kevesebb mint a felére csökkent a személyautó-termelés darabszáma.  

Minden négy Németországban előállított személyautóból három exportra kerül. A 2017-ben külpiacokon értékesített német személyautók száma – 4,3 millió darab – 2 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól, ami részben a külföldi termelés felfutásának, részben a brit autóvásárlási kedv lanyhulásának következménye.

2018. évi várakozások

A VDA előrejelzése szerint a világ országaiban 2018-ban 85,7 millió darab új személyautót fognak forgalomba hozni, 1 százalékkal többet az ez évi kibocsátásnál. Az EU- és az EFTA-országokban újonnan forgalomba hozott autók száma nem változik, 15,6 millió marad úgy, hogy a brit kereslet további csökkenését ki fogja egyenlíteni a más nyugat-európai országokban várható darabszám-emelkedés. Németországban (3,4 millió darabra), csak úgy, mint az Egyesült Államokban (16,8 millió darabra) 2 százalékkal tovább mérséklődik, Kínában ugyanilyen mértékben, 24,6 millióra emelkedik az újonnan forgalomba hozott személyautók száma. Az orosz és a brazil élénkülésnek és az indiai piac 10 százalékos, 3,6 millió darabra történő emelkedésének is szerepe van abban, hogy a német autóipar külföldi és belföldi termelése 2 százalékponttal, 16,7 millió darabra emelkedik, ami – a hazai termelés változatlan szinten tartása mellett – a külföldi termelés 3 százalékos, 11,1 millió darabra történő emelkedéséből adódik.

Kutatás-fejlesztés a versenyképesség megőrzéséért

A német autógyárak felismerték, hogy hosszú távon csak a mobilitásba történő beruházásokkal tudják megőrizni nemzetközi versenyképességüket. Ezt szolgálja a kutatásra és fejlesztésre fordított források évi 39 milliárd euróra történő növelése, amelynek nagy része az alternatív üzemmódok fejlesztését szolgálja. A k+f-területen foglalkoztatottak száma ugyancsak az összlétszámot meghaladó mértékben növekszik. Jellemző, hogy az elmúlt fél évtizedben minden negyedik, a német autóiparban létrejött munkahely a kutatást és fejlesztését szolgálja, aminek következtében 25 ezer új, magas képzettséget igénylő munkahely jött létre.

Az elektromos meghajtású típusok száma az elkövetkező két-három évben megháromszorozódik
Az elektromos meghajtású típusok száma az elkövetkező két-három évben megháromszorozódik

Az elektromos meghajtású típusok száma az elkövetkező két-három évben megháromszorozódik, és meg fogja haladni a 100-at, tágabb kitekintésben pedig az elkövetkező öt-nyolc évben a német autógyárak több mint 150 új, elektromos modell-lel terveznek kirukkolni. Ez év végén elmondható lesz, hogy elektromos meghajtású autóhoz valamennyi kategóriában hozzá lehet majd jutni, és hogy az egy feltöltéssel megtehető távolság meg fogja haladni az 500 kilométert.

A Németországban gyártott elektromos meghajtásúak részaránya az Európában forgalomban hozott ilyen autók körében eléri az 53, a Németországban forgalomba hozottak körében a 64, míg az elektromobilitás éllovásnak számító Norvégiában az 54 százalékot. Január és november között Németországban 48,3 ezer új, elektromos meghajtású autót hoztak forgalomba, 116 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az elektromos gépkocsinak az újonnan forgalomba hozott autókon belüli részaránya ez év novemberében első ízben haladta meg a 2 százalékot.

Ahhoz, hogy ez az arány a későbbiekben tovább emelkedjen, nagy jelentőségű, hogy a Németországban rendelkezésre álló nyilvános töltőfejek száma – a szövetségi kormány vonatkozó fejlesztési programjának köszönhetően – a jelenlegi 10,7 ezerről jövőre jó 30 ezerre emelkedik, ezen belül a gyorstöltőké a 530-ról megötszöröződik.

A politika jövőért vállalandó felelőssége  

A VDA nyáron leköszönő elnöke, az egykori szövetségi közlekedési miniszter felhívta a figyelmet az ágazat vállalatainak a digitalizációban, a hálózatok létrehozásában és az alternatív üzemmód fejlesztésében betöltött szerepére, amelyekhez invesztíciókra és innovációra van szükség. A politika, közelebbről a leendő szövetségi kormány felelőssége, hogy Németország mint ipari telephely az új törvénykezési időszakban is az elért versenyképesség, jólét és foglalkoztatottság megőrzését biztosítva alakuljon.

Olyan kihívások érték a német autóipart, mint a darabbérek és a velük kapcsolatos járulékos költségek emelkedése, más országok termelékenységének a németországit meghaladó ütemű növekedése, az elektromos áram magas ára (az Egyesült Államokban fizetendő ár duplája); és mindehhez számos ország részéről olyan protekcionista intézkedések társulnak, amelyek hátrányosak Németország mint exportőr nemzet szempontjából.

Az elmúlt években a német politika sokkal inkább az elosztásra koncentrált, és kevesebb figyelmet fordított a beruházási légkör javítására. Ezen a gazdaságpolitikai keretfeltételek javításával, egyebek között az energiaárak és a járulékos költségek csökkentésével és az adózási feltételek javításával mielőbb változtatni szükséges, figyelmeztetett évzáró sajtótájékoztatóján Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség elnöke.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés