hirdetés
hirdetés

Ipari alkalmazásra is

Csoportkommunikáció a GSM-hálózaton

Csak egy gombnyomás, és az egész csoport hallja a tájékozatást

A GSM-hálózatra épülő push-to-talk szolgáltatás hasonlóan működik, mint az URH rádió. Csupán korszerűbb és biztonságosabb annál, ráadásul mindenütt használható, ahol van GSM-lefedettség.

hirdetés

Ha készenléti vagy kormányzati szervezetről van szó, akkor a megoldás kézenfekvő: Magyarországon néhány évvel ezelőtt kiépítették a Tetra-hálózatot, ami maximálisan kielégíti a speciális igényeket. Ha azonban az illető vállalat nem ebbe a körbe tartozik, akkor más megoldás után kell néznie. Hosszú éveken keresztül az URH-rádió jelentette az egyetlen lehetőséget; azt használták például a taxi vállalatok, a biztonsági cégek vagy a rendezvényszervezők. Az URH azonban korántsem tekinthető ideális, biztonságos kommunikációs rendszernek. Viszonylag könnyen belehallgathatnak a beszélgetésekbe olyanok is, akik nem tartoznak a megszólított csoportba.

Mindenkinek a maga logikája szerint

A GSM-hálózatok kiépülése ezen a téren is előrelépést jelentett. Mód nyílt egy másik, az URH-nál korszerűbb és lényegesen biztonságosabb megoldásra, nevezetesen a push-to-talk szolgáltatásra. A push-to-talk nagy előnye, hogy nincs szükség hozzá külön infrastruktúrára, hiszen a GSM-hálózatot használja, pontosabban a GSM- (vagy 3G-) hálózaton felépülő internetkapcsolaton, IP alapon továbbítja a hangot. Ennek következtében a szolgáltatás mindenütt használható, ahol GSM-lefedettség van, ráadásul nemcsak belföldön, hanem a roaming révén, külföldön is. Adott esetben tehát kialakíthatók olyan csoportok is, amelyeknek tagjai a világ legkülönbözőbb pontjain tartózkodnak.

A szolgáltatás igénybevétele rendkívül egyszerű
A szolgáltatás igénybevétele rendkívül egyszerű
Ezen túlmenően pedig – a GSM-kódolásnak köszönhetően – a push-to-talk szolgáltatással lebonyolított beszélgetések sokkal nagyobb biztonságban vannak, mint az URH-rendszer esetében. A szolgáltatás igénybevétele rendkívül egyszerű. A push-to-talkra alkalmas végkészülékekben fut egy olyan alkalmazás, amely a hívásindító gomb megnyomását követően adatcsomagokká alakítja a beszélő hangját. Ezen csomagok a mobilinterneten keresztül, tömörítve jutnak el a szolgáltató push-to-talk szerverére. Magukat a csoportokat, illetve az egyes csoporttagok jogosultságait a készülékeken lehet beállítani.

A szerver a távolból „látja” a beállításokat, és azoknak megfelelően juttatja el a megfelelő végkészülékekhez a hangot. Mindig csak oda, ahova az előre beállított parancsok engedélyezik. A készülékek felprogramozását, az egyes csoportok kialakítását előre meghatározott logika szerint kell elvégezni. Ezt mindig az adott szervezet igénye, az alkalmazás jellege határozza meg – mutat rá Szy Gábor, a PTTSystems ügyvezetője.

Hang a mobilinterneten

A kommunikáció félduplex, tehát egy időben csak egyirányú. Egy ember beszél, a többiek hallgatják. Jellemzően az beszélhet, aki előbb nyomja meg a push-to-talk gombot, de már a beállításoknál lehet prioritásokat meghatározni; ilyenkor az előre megállapított sorrend szerint beszélhetnek a csoporttagok. A mobilinterneten utazó csomagok megérkeznek a címzett készülékére, ami visszabontja, hanggá alakítja azokat. A teljes végponttól végpontig terjedő folyamat jellemzően 1-2 másodpercet vesz igénybe. Ez a késleltetés a legtöbb alkalmazásnál nem jelent problémát. Olyan esetekben okozhat gondot, ahol az utasítások valósidejűsége kritikus (például egy tolatás irányítása).

Egy munkatárs természetesen több csoportnak is lehet a tagja. A push-to-talk rendszerben ez is csak beállítás kérdése. Gyakorlatilag nincs korlátja, hogy hány csoport állítható be egy készüléken. Mint ahogy az egy csoportban lévő tagok száma sem korlátozott. Mindazonáltal a gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy nem célszerű 20-25 főnél nagyobb csoportokat létrehozni. Ez az a maximális létszám, ami még kényelmesen kezelhető, ha a kommunikáció során mindenkinek meg kell szólalnia. Természetesen elképzelhető olyan helyzet is, amikor a csoporttagok többségének nem kell válaszolnia. Ilyenkor a csoport mérete tetszőlegesen növelhető.

Finn szerver, magyar szolgáltató

Magyarországon 2005-2007 között a szolgáltatást csak push-to-talk képes Nokia-telefonokkal lehetett használni. A felhasználók között – többek között - voltak rendőrök, mentősök, tűzoltók, polgárőrök, biztonsági cégek, rendezvényszervezők, fuvarvállalatok, vadászok. Noha a szolgáltatásnak megvolt a maga ügyfélköre, a szolgáltató 2007 végén úgy döntött, hogy kivezeti a szolgáltatást a piacról. Ekkor lépett a piacra a PTTSystems Kft., amely egy másik finn gyártó Nokia-közeli rendszere mellett tette le a voksát.

A PTTSystems gyakorlatilag átvette a régi ügyfélkört; bő két éve működő szolgáltatását közel ezer felhasználó veszi igénybe. A PTTSystems maga működteti a push-to-talk szervert. Ebben a rendszerben is csak Nokia végkészülékek használhatók. Szy Gábor elmondása szerint a Nokia korábban inkább az olcsóbb készülékeibe építette be a push-to-talk alkalmazást, manapság azonban inkább a drágább, Symbian 60-as operációs rendszert futtató telefonok alkalmasak a csoportkommunikációra.

Strapabíró készülékek, robbanásveszélyes helyekre is

Minden telefonra pontosan megadják, hogy milyen behatásoknak áll ellen
Megadják, hogy milyen behatásoknak áll ellen
„Amikor elkezdtünk foglalkozni a push-to-talk szolgáltatással, olyan speciális igényekkel is találkoztunk, amelyeket a rendszerünk nem tudott kielégíteni. Voltak, akik rendkívül strapabíró készülékeket kerestek, sőt felmerült az igény az úgynevezett ATEX minősítésű telefonok iránt is” – tájékoztat Szy Gábor. Az ATEX tanúsítvány azt garantálja, hogy a minősített eszköz (számítógép, mérőműszer, ruha, elemlámpa, telefon stb.) tökéletesen robbanásbiztos, azaz egész biztosan nem okoz robbanást. A fokozottan robbanásveszélyes helyeken - így például a kőolajfinomítóknál vagy a vegyi gyárakban - előírás az ATEX-es eszközök használata.

Ezen igények nyomán kezdett el a PTTSystems speciális burkolatú és akkumulátorú, ATEX minősítésű push-to-talk telefonokat keresni a piacon. Így találtak rá a Sonimra, amely gyakorlatilag kizárólag ütés-, por- és vízálló mobiltelefonokkal foglalkozik (5-6 típus). Az egyesült államokbeli gyártó kínálatában vannak push-to-talkra alkalmas telefonok, valamint ATEX-es, tehát robbanásbiztos készülékek is. A PTTSystems a közelmúltban megállapodott a Sonimmal telefonjai magyarországi forgalmazásáról.

A rendkívül strapabíró készülékekre a Sonim 3 év teljes körű garanciát ad. Minden telefonra pontosan megadják, hogy milyen behatásoknak áll ellen. Van például olyan készülék, aminek akkor sem történik baja, ha azt 30 méter magasról leejtik (tesztek bizonyítják). Egy strapabíró Sonim készülék vásárlása esetén a legalacsonyabb végelhasználói ár nettó 190 euró, a legmagasabb 460 euró. Flottában vásárolva természetesen alacsonyabb árakkal lehet számolni. A robbanásbiztos, ATEX minősítésű telefonok más kategóriát képviselnek. Esetükben a végfelhasználói ár akár az 1200 eurót is elérheti.

Azonos szabvány, korlátozott együttműködés

Jóllehet elvileg az összes push-to-talk rendszer az OMA szabvány szerint működik, a gyakorlat mégis némileg másképpen fest. Annak ugyan nincs akadálya, hogy például egy Nokia szerverhez különböző gyártók push-to-talk készülékei kapcsolódjanak, és használják a szolgáltatást, ám a távoli csoportbeállításokat, frissítéseket jellemzően csak a szervergyártó saját készülékein lehet elvégezni. A Sonim telefonjait például csak saját szervere segítségével lehet távolról konfigurálni.

A bekonfigurált készülék már működne a finn szerverrel, ám a beállítások ellehetetlenítése gyakorlatilag meghúzza a korlátokat. „Nem volt más választásunk, mint tárgyalni a Sonim push-to-talk szerver megvételéről. Így a Sonim készülékeket is egyetlen gomnyomással, egy konfigurációs SMS-sel, akár több száz kilométerről is be tudjuk állítani. Csak így tudjuk a megrendelő által megkívánt szolgáltatási szinteket (SLA) teljesíteni. A jövőben tehát két push-to-talk szervert, azaz két párhuzamos szolgáltatást üzemeltetünk” – hívja fel a figyelmet az ügyvezető.

Csak előfizetéses SIM-kártyával

A push-to-talk szolgáltatást kizárólag előfizetéses SIM-kártyával lehet igénybe venni
A szolgáltatást előfizetéses SIM-kártyával lehet igénybe venni
Egy szervezet jellemzően egyetlen mobiltársaság ügyfele, ezért a PTTSystems úgy alakította ki rendszerét, hogy csak mobilszolgáltatón belül van lehetőség a csoportkommunikációra. Üzleti szempontból a legnagyobb szolgáltató konstrukciója a legegyszerűbb: a PTTSystems megvásárolja a mobilinternet-kapcsolatot, majd annak árát beépíti a push-to-talk szolgáltatás árába. Ennek eredményeként az ügyfélnek havi bruttó 2600 forintot kell fizetnie SIM-kártyánként. Ezért az összegért korlátlanul veheti igénybe a szolgáltatást. A többi szolgáltató ügyfeleinek saját maguknak kell gondoskodniuk a mobilinternet-kapcsolatról.

Mivel a push-to-talk esetében nagyon csekély az adatforgalom, egy 100 megabit/másodperces csomag bőven megfelelő, ám ennek ára – fajlagosan – sokkal magasabb, mint például egy 2 gigabit/másodperces csomagé. Minden felhasználónak tehát saját döntése, hogy milyen mobilinternet-csomagra fizet elő. Ehhez az összeghez járul aztán a push-to-talk szolgáltaltatás ára, amit a PTTSystems ebben az esetben is bruttó havi 2600 forint/SIM-kártyában állapított meg. A problémák elkerülése érdekében a push-to-talk szolgáltatást kizárólag előfizetéses SIM-kártyával lehet igénybe venni. Ez mindenütt a világon bevett gyakorlat. Így nem fordulhat elő, hogy valamelyik csoporttag azért nem érhető el, mert elfogyott a kártyáján a pénz.

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Csoportkommunikáció a GSM-hálózaton
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés