hirdetés
hirdetés

Verseny

Bemutatták az új versenyautót

100 lóerő, 180 kiló, 3 másodperces gyorsulás 100-ra. Nem, ezek nem egy új sportmotor adatai, hanem egy olyan (négykerekű) járműé, amely Magyarországon készült, ráadásul teljes egészében egyetemi hallgatók munkáját dicséri. 

hirdetés

A Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Főiskolai Karon (KEFO GAMF) mutatták be július 31-én azt az új versenyautót, amelyet a nemzetközi Formula Student versenysorozatra épített a KEFO MotorSport csapata. A Formula Studentre, amelyre a Kecskeméti Főiskola diákjain kívül a világon még több tucat csapat készül (néhányak igen komoly műszaki és pénzügyi támogatással) több szempontból sem szokványos autóverseny. Egyrészt az autók megépítésben és a fejlesztésben jórészt mostani vagy nemrég végzett hallgatók (illetve az oktatók) vesznek részt, de a verseny lényege is eltér a szokványos autóversenyekétől. Ugyan van hagyományosnak nevezhető futam is, az igazi vetélkedés során az ellenfelek nemhogy nem is ülnek a versenyautóban, és nem is látják egymást, hanem sokszor kilométerek százai, ezrei választják el őket. A Formula Student verseny nem igazán a pályákon, inkább a próbapadokon, CNC-marógépeken, számítógépes tervezőprogramokon, a nevezéshez szükséges írásbeli teszteken, illetve sokszor – ahogy a KEFO Motorsport csapatvezetője, Simon Norbert fogalmazott – a „kávés-energiaitalos” estéken zajlik, és sokszor ott is dől el.

KEFO MotorSport Roll Out

A most bemutatott új versenyautóba egy Yamaha R6-os motorkerékpárban is dolgozó négyhengeres, 610 köbcentis négyütemű erőforrás került (ez a versenybe benevezhető legnagyobb lökettérfogat is egyben), amelyet a versenyszabályok miatt némileg le kellett fojtani (a hengerek töltésében szerepet játszó, eredetileg 40 mm-es átmérőjű szívócsonkokat 20 mm-esre kellett szűkíteni). Noha emiatt az eredetileg 130 lóerős 600-as egység valamivel kisebb teljesítményt ad le, az így rendelkezésre álló 100 lóerő körüli értékkel a KEFO autója még mindig a mezőny erősebb tagjai közé tartozik. A négyhengeres motor egyik hátránya a tömege, sajnos a kisebb egy- és kéthengeres motorokhoz képest túl nehéz, viszont mivel egy kész, meglévő motorról beszélünk, rengeteg időt és pénzt lehetett megspórolni egy saját fejlesztésű egység alkalmazásához képest.

Simon Norbert elmondta, hogy sok csapat – köztük egy másik magyar induló, a győri Szent István Egyetem – részben vagy teljesen saját fejlesztésű motorokkal indul, sőt, a német és osztrák versenyzők között akad olyan is, amelyiknek egyenesen a Mercedes házi tuningcége, az AMG fejleszti az erőforrását. A magyar versenyautó ezzel az elrendezéssel mintegy 180 kilogrammot nyom, amelyből a jövőben egy önhordó kivitelű karosszériával próbálnak meg lefaragni, de erre jelenleg sajnos még nincsen lehetőség. Kérdésünkre, miszerint a vezető testtömege mennyire befolyásolja a menettulajdonságokat és az eredményeket, Simon Norbert elmondta, hogy mivel itt nem profi pilóták versenyeznek – normál „B” kategóriás jogosítvány természetesen kell ahhoz, hogy valaki vezethesse az autót –, sokkal többet számít a vezetéstechnika, mint a vezető testalkata (az extrém nagy termetű pilóták már csak a vezetőülés méretei miatt sem férnének be az autóba).

A kecskeméti csapat anyagi lehetőségei egyébként messze elmaradnak a nyugat-európai egyetemek költségvetésétől. Emiatt a KEFO Motorsport is évről-évre fejleszt ugyan, ám a komolyabb anyagi ráfordítást igénylő beruházásokat (mint amilyen a már említett önhordó karosszériás versenyautó megépítése) csak több éves munkával tudja megvalósítani. Ennek megfelelően a kitűzött cél nem a versenyen elért 1. hely, hanem elsősorban az, hogy a csapat kijusson a megmérettetésre, ezt követően pedig, hogy az előzetes méréseken (az ún. gépátvételen) az autó meg is kapja az engedélyt arra, hogy indulhasson. Ezzel az autó már bekerül abba a 30-40 indulóból álló „elitklubba”, amelyek szintén elérték ezt a lépcsőfokot, és amelyek versenybe szállhatnak egymással. Ez pedig nem kis teljesítmény.

Az autóépítő diákok jövője

Ahogy Simon Norbert az eseményen elmondta, az autóépítés során szerzett rengeteg közvetlen tapasztalat és élmény hatalmas előnyt jelent a diplomaszerzés utáni álláskeresés során. A csapat támogatói szívesen várják a versenyen részt vevő hallgatókat (nem egy csapattag dolgozik ilyen cégeknél), így igaz az az állítás, hogy az eredmények, tapasztalatok és élmények mellett a Formula Student a diákok számára egy extrém állásinterjú is egyben.

Veit András
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés