hirdetés
hirdetés

Autóipar

Az oroszok a fékre léptek

A 2009-es teljes összeomlás után viszonylag gyorsan magához tért az orosz autópiac, amelyből sokat profitáltak a külföldi, különösen a német autógyárak. A 2012/13. évi csúcs után egyre felhősebb az orosz autópiac felett az ég, ami részint a rubel gyöngeségével, részint az orosz-ukrán konfliktussal magyarázható.

hirdetés

Az kölni IW gazdaságkutató intézet április közepén megjelent elemzésének szerzői emlékeztetnek arra, hogy miközben a nyugat-európai autópiacok többsége súlyos értékesítési válságba került, egyes új piacokon igen jó növekedési kilátásokat találtak az ott érdekeltek. Ezen piacok közé tartozott Oroszország is, ahol a személygépkocsi-állomány három év alatt 16 százalékkal, 38,5 millió darabra emelkedett. A 143 milliós orosz piac még mindig viszonylag gyöngén motorizált. Statisztikailag ez azt jelenti, hogy miközben Németországban gyakorlatilag két lakosra jut egy személyautó, Oroszországban négy utasnak kell osztoznia egyetlen járművön. Azaz: az orosz piac nagy fejlődési lehetőségeket kínál.

Van hova fejlődni

Ezt a német autógyárak is felismerték: 2013-ban kereken 130 ezer gépkocsit, teljes kivitelük 3,2 százalékát vitték az orosz piacra. 2004-ben ez az arány még nem érte el az 1 százalékot, de a rekordév 2008 volt, amikor a német autógyárak csaknem 180 ezer darab személygépkocsit exportáltak Oroszországba, ami a teljes kivitel jó 4 százalékát tette ki. 2013-ban az Oroszországba irányuló német kivitel értéke 36 milliárd euró volt, ebből körülbelül 8 milliárd jutott a járművekre és alkatrészekre. Ebbe azok beszállítóinak a forgalma is beleértendő, melyek 2010 óta Oroszországban folytatnak összeszerelői tevékenységet.

Tavaly a forgalomba hozott személygépkocsik száma 5,5 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól
Tavaly a forgalomba hozott személygépkocsik száma 5,5 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól

A helyi termelés mozgatórúgói ugyanazok, mint Kínában: az orosz kormány elképesztően magas importvámokkal terheli az odairányuló készjármű-bevitelt. Ezzel magyarázható, hogy tavaly már 184 ezer darab német típusú személygépkocsi gördült le az oroszországi futószalagokról, ami a teljes orosz személygépkocsi-termelés kerek 10 százaléka. Tágabb kitekintésben figyelemre méltó, hogy 2013-ban az oroszországi gépkocsitermelés 70 százalékkal meghaladta a 2004. évit úgy, hogy 2009-ben gyakorlatilag teljesen összeomlott az orosz autópiac.

A világgazdasági válság utáni két-három év újbóli fellendülése után 2013-ban – miközben a nyugat-európai országok mindinkább kikerültek a hullámvölgyből – Oroszországban gyöngülni látszott az autópiac. Tavaly a forgalomba hozott személygépkocsik száma 5,5 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól, s ez érzékenyen érintette mind az odairányuló kivitelt, mind az oroszországi helyi termelést.

Az ország problémái nem a krími válsággal kezdődtek, hanem azzal, hogy a rubel 2013 áprilisa óta több mint 20 százalékot veszített értékéből a közös európai valutához képest. Ez pedig elsősorban azon kis és közepes kategóriájú gépkocsik külföldi gyártóit sújtotta, melyek vevői ritkán vannak abban a helyzetben, hogy ellensúlyozni tudják az árfolyamváltozások következtében kialakuló áremelkedéseket. Az utóbbi időben Oroszország politikai helyzetének változása, romlása az ország autópiacára is kihatott, ahol ma már egyre kevésbé várható a korábban prognosztizált 3 százalékos növekedés elérése.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[149773] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés