hirdetés
hirdetés

Autonóm járműfejlesztés

Az önvezető autók 12 pontja

Tizenegy autóipari és önvezető vezetési technológiát fejlesztő vállalat kidolgozta a önvezető járművekre vonatkozó, biztonsági előírásokat tartalmazó SaFAD (Safety First for Automated Driving) című whitepapert. 

hirdetés

Utópisztikus elképzelés, hogy miközben autónkkal tartunk a munkahelyünk felé, válaszoljunk néhány emailre vagy szundikáljunk kicsit, a járművünk pedig önállóan jutasson el minket A-ból B-be. Az önvezető autózás 4. és 5. szintjén ez is megvalósul majd, de egyelőre még csak ott tartunk, hogy összefognak a nagyvállalatok, hogy az autonóm járművek minél biztonságosabban közlekedhessenek.

Végtére is, ha a közlekedési balesetek túlnyomó többségét emberi hiba okozza, akkor tényleg csak ezt a tényezőt kell kivenni az egyenletből, és biztonságossá válhat a közlekedés. Elméletileg. A gyakorlatban azonban csak akkor, ha biztonságosabb önvezető autókat gyártunk, mint amilyen biztonságosan egy átlagos sofőr vezet. Az autóipar egésze ezt a célt próbálja elérni, ennek érdekében most tizenegy nagyvállalat fogott össze, hogy megalkossák azt az iránymutató whitepapert, amelynek címe: SaFAD – A biztonság az első az önvezető autózásban.

Fotó: 123rf.com
Fotó: 123rf.com

A 146 oldalas dokumentumot a Daimler vezetésével az Aptiv, az Audi, a Baidu, a BMW, a Continental, a Fiat a Chrysler, a HERE, az Infineon, az Intel és a Volkswagen munkatársai állították össze. Középpontja az a tizenkét alapelv, amely részletezi az önvezető autók különböző képességeit, melyek által azok biztonságosnak tekinthetők a közlekedésben.

  1. Biztonságos működés: reagáljon a rendszer, ha a kritikus komponensek instabillá válnak vagy leállnak.
  2. Biztonsági réteg: a rendszer ismerje fel annak korlátait, és csökkentse minimálisra a kockázatot, miközben visszaadja a vezérlést a sofőrnek.
  3. Funkcionális tartomány tervezése: meg kell teremteni a rendszer működéséhez szükséges biztonsági feltételeket.
  4. Viselkedés a forgalomban: a rendszer viselkedésének könnyen érthetőnek és kiszámíthatónak kell lennie a többi, forgalomban részt vevő jármű számára.
  5. Felhasználói felelősség: a sofőrnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy bármikor átvegye az irányítást.
  6. Jármű által kezdeményezett vezetésátadás: ha a vezető nem felel meg az átvételi kérelemnek, az automatizált vezetési rendszernek olyan manővert kell végrehajtania, amely minimalizálja a baleseti kockázatot.
  7. Vezető által kezdeményezett irányítás-átadás: az automatikus vezetési rendszer aktiválása és kikapcsolása kifejezetten csak a vezetői kérésésre történhet meg.
  8. Az automatizálás hatása: a biztonsági rendszer figyelembe veszi, hogy milyen hatásai lehetnek az automatizálásnak, mielőtt bekapcsolja az önvezető rendszert.
  9. Biztonsági előírások: ellenőrzési és érvényesítési folyamatok alkalmazása szükséges a biztonsági célok elérése érdekében.
  10. Adatrögzítés: ha egy eseményt vagy ütközést felismernek, az autonóm járművek az adatokat – a vonatkozó adatvédelmi jogszabályoknak megfelelő módon – rögzítik.
  11. Kiberbiztonság: lépéseket kell tenni az önvezető vezetési rendszerek védelme érdekében, illetve a kiberbiztonsági fenyegetések ellen.
  12. Passzív biztonság: a gépkocsi belső elrendezésének figyelembe kell vennie a jármű automatizálásából eredő különböző ütközési forgatókönyveket.

A jelenlegi példákból és a napjainkban zajló fejlesztésekből jól látszik, hogy a teljes önvezető autózástól még messze vagyunk. Az Audi tavaly tavasszal leplezte le az új generációs A8-as autóját, amely az iparág első Level 3-as önvezető modelljeként került a piacra, ám már ősszel Level 2-es szinten folyt az értékesítése. A 3-as szinthez, vagyis, hogy a Traffic Jam Pilot specifikus esetekben se vétsen hibát, már mesterséges intelligenciára van szükség. A jelenlegi 3-as szintű rendszerek egyelőre sok hibát vétnek, ezért gyakran előfordul, hogy gyors beavatkozásra van szükség a sofőr részéről, így jobb, ha az nem is engedi el a kormányt. Ezért értékesítik Level 2-es szinten a modellt. A BMW 2021-re ígéri az önvezető autóvezetés 3. szintjét, iNEXT típusú autójával. Csak ezt követően fog bele kísérleti projektként a következő, 4. szintet képviselő járműtechnológiai innovációkba.

A Daimler az automatizált járművezetés több szintjének fejlesztésén is dolgozik. Az aktív biztonsági rendszereket a kezdetek óta házon belül fejleszti. Idén indítottak el egy kísérleti projektjet, amelyben valódi nagyvárosi forgalomban tesztelik az önvezető járműtechnológia 4. és 5. szintjét.

A tervek szerint mire a technológia sorozatgyártásba kerül, tökéletesen megbízható lesz bármilyen vezetési szituációban és minden járműkategóriában, azaz a személyautóktól kezdve teherautókon keresztül a buszokig alkalmazható lesz. A mostani white paper kiadása is ezt szolgálja.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés