hirdetés
hirdetés

Észtország

Az EU-ban az észtek használhatnak először robotfutárt

A parlament már engedélyezte is a járdán működtethető, kicsi autonóm kézbesítőjárművek alkalmazását.

hirdetés

Az amerikai Virginia és Idaho államokban nem rég hivatalosan is engedélyezték a korlátozott méretű, járdán vánszorgó robotfutárok használatát, és minap Észtország is áldását adta a gyakorlatra.

A törvényjavaslat 86 igen szavazattal, 0 nem szavazat ellenében slisszolt át a parlamenten, és így az Európai Unióban Észtország lett az első, amely teret engedett az autonóm kihordómasinák működtetésének.

Természetesen akad néhány kikötés is. A robotok nem lehetnek magasabbak 1 méternél, hosszuk nem haladhatja meg az 1,2 métert, és nem lehetnek nehezebbek 50 kilogrammnál. A gépek elejének és oldalainak fehérnek kell lenniük, illetőleg hátul az éjjeli közlekedéshez erős fényű, piros reflektorral kell rendelkezniük.

A Starship Technology hatkerekű kézbesítői már most megfelelnek a kritériumoknak, és így komoly hangsúlyt kaphatnak a piacon, de a cégnek nem kell aggódnia, hogy esetleg riválisok nélkül marad majd. A Dispatch és a Marble nevű versenytársak egy ideje már szintén fitogtatják képességeiket a tengerentúlon.

A Starship Tecnology kézbesítőrobotja (Forrás: Starship)

Nem meglepő, hogy környezetében (EU) Észtország volt az első a módszer adaptációjában. A technológia területén az állam kiemelten progresszívnek számít. Észtországban például gyakorlatilag mindenhol fel lehet tölteni az elektromos kocsikat, és online lehet szavazni az országgyűlési választásokon is.

Ami az innovatív kihordó szolgáltatás bevezetését illeti, valószínűleg nem utolsó szempont, hogy a Starship Technologies Észtországban is fenntart egy műszaki irodát, valamint hogy Ahti Heinla, a cég társalapítója és vezérigazgatója észt.

Máshol egyelőre még sok kormány ódzkodik az újkeletű technológia bevezetésétől.

Legutóbb San Francisco városi felügyelője, Norman Yee például egy olyan törvény megalkotását sürgette, amely közbiztonsági megfontolásból száműzné a gyalogos útvonalakról a hasonló járműveket.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Engadget)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés