hirdetés
hirdetés

Az automatizálás az elektromobilitás motorja

Festo nemzetközi sajtókonferencia tízedszer

A villamos automatizálás és az elektromobilitás összefonódásának jegyében tartotta június 18–19-én éves nemzetközi sajtórendezvényét a pneumatikus és villamos automatizálástechnikában világszerte elismert Festo csoport. A jubileumi eseménynek a vállalat St. Ingbert-Rohrbachban lévő termelő-, kiszolgáló- és oktatóközpontja adott otthont.

hirdetés

Egy villanymotor négyszer gazdaságosabb a belsőégésű motornál. Ezért is, valamint a fosszilis energiahordozók véges készleteiből fakadó szükségszerűségként a szakemberek nagy jövőt jósolnak az elektromobilitásnak, azaz a villamos hajtásokon alapuló mozgatásnak. És hogy mit jelent ez az automatizálási technika számára? Nemcsak a gépjárművek esetében, hanem bármely, így az ipari automatizálástechnikával összefüggő mozgatások során is nyilvánvaló előnyökkel, termelékenységnöveléssel kecsegtetnek az elektromos hajtások.

Ezt a Festo szakemberei már évekkel ezelőtt felismerték, és a vállalatnál egyre nagyobb súlyt fektetnek az elektromos hajtástechnikával összefüggő innovációkra, fejlesztésekre. Tehetik ezt aktuálisan azért is, mert a csoport tavaly rekordforgalmat ért el, amely 2,1 milliárd eurós értékével 2011-ben először haladta meg a kétmilliárdos határt. Ráadásul a 2900 bejelentett szabadalommal bíró cég bevételének mintegy 9 százalékát fordítja kutatás-fejlesztésre – tudtuk meg a sajtóesemény megnyitóján Claus Jessentől, a Festo termelésért felelős elnökétől.

Növekedés világszerte

A Festo termelési volumene az utóbbi öt évben 40 százalékkal növekedett, ezért az egész világon a gyártóterületek folyamatos bővítésére van szükség. Nincs ez másként a vállalat legnagyobb termelőüzemében, a Saar-vidéken lévő St. Ingbert-Rohrbachban sem: még idén nyáron új automatizált gyártósorokat helyeznek üzembe a meglévő termelőterületeken a pneumatikus és villamos hajtások előállítására, valamint nemrégiben egy új gyártócsarnok alapjait is lerakták. 

Gyártó-, elosztó- és oktatóközpont Rohrbachban
Gyártó-, elosztó- és oktatóközpont Rohrbachban

Ez (is) alapot szolgáltatott arra, hogy a Festo idén esedékes tízedik nemzetközi sajtókonferenciáját a jelenleg is már több mint 2500 dolgozót foglalkoztató és a cég globális termelési központjának, regionális kiszolgálóközpontjának, valamint oktatóközpontjának egyaránt helyet adó rohrbachi telephelyén rendezték meg.

A Saarbrückenhez közeli gyártócsarnokokban pneumatikus és villamos hajtások előállítása és szerelése folyik, és a 2015-re tervezett 6000 négyzetméteres bővítéssel további automatizálási projektek válnak valóra, amelynek keretében hengerek és elektromos hajtások újabb gyártósorait alakítják ki.

A villamos hajtások ipari automatizálási felhasználásában három fő követelmény bontakozik ki a közeli jövőben: felgyorsított gyártás, a vezérléstechnika és az anyagmozgatás egyszerűsítése, illetve a gépek fokozott biztonsága. Ezek valóra váltásához gyorsabb, egyszerűbb és megbízhatóbb villamos hajtásrendszereket kell fejleszteni – emelte ki a trendeket Fredrik Stal, a villamos hajtások termékfelelőse.

Innovációk kellenek a kulcsterületeken

A szakterület vezetőjének áttekintése szerint mindhárom kulcsterületen jelentős innovációk zajlanak a Festo berkein belül. A termelés gyorsabbá tételéhez egyszerűen méretezhető, rendelhető és szerelhető termékeket kínál a vállalat. Előre definiált és tesztelt teljes (mechanikából, motorból és motorvezérlésből álló) hajtásmegoldások állnak rendelkezésre, amelyek a katalógusból egyetlen termékszám alatt kereshetők, rendelhetők. 

A jövő követelményei szerint optimalizált villamos hajtás
A jövő követelményei szerint optimalizált villamos hajtás
A villamos hajtások könnyű használatba vételében webes konfigurálás segít paraméterfelhőn keresztül. Az egyszerű karbantartást pedig szokásos webböngészőn keresztül elérhető távdiagnosztikai funkció teszi lehetővé. A gép- és berendezésépítők számára napjainkban az egyik legnagyobb kihívást a gépbiztonság jelenti. Teljes körű biztonsági elvéhez a Festo termékeinél tökéletes elektromechanikai biztonságot valósított meg: a tengelymechanikák felügyeletét, biztonsági tartást és fékezést, másodlagos lineáris mérőrendszert, biztonsági monitorozórendszert stb.

Légcsapágy a gyorsabb és olcsóbb gyártáshoz

2020-ra az előrejelzések szerint csak Németország útjain mintegy egymillió elektromos autó fog közlekedni. Ha az ilyen jármű működtetéséhez szükséges áramot megújuló forrásokból állítják elő, akkor az elektromobilitásból gyakorlatilag nem keletkeznek káros kibocsátott gázok. Statisztikai adatok szerint egy gépkocsi sokkal többet áll, mint amennyit a forgalomban van: minden 20 óra közül csupán egy óra időtartamban van mozgásban.

ATBT légcsapágy ragasztási eljárásban
ATBT légcsapágy ragasztási eljárásban
Ezt pedig energiagazdálkodási nézőpontból is ki lehet használni: amikor az elektromos autó nyugalmi helyzetben az villamos hálózatra csatlakozik, akkumulátora akár áramtárolóként is szolgálhat. Minden esetre tény, hogy napjaink nagy kihívása, miszerint új elvek, ötletek kellenek a jövő mobilitásának felvázolásához. Michael Karcher, az elektronikai és szoláripari divízió vezetője két alapvető kérdés megválaszolását látja kulcsfontosságúnak az e-mobilitás fejlődése szempontjából: a hogyan működik, illetve a hogyan lehet gyártani problémáját.

A második területhez tartozik, hogy ha a mai benzin-, illetve dízelmotorokéval összevethető teljesítményű villamos motorokat és akkumulátorokat kívánnak előállítani, ehhez az autógyártóknak és beszállítóiknak szoros együttműködésben új stratégiákat, illetve gyártási és szerelési eljárásokat kell bevetniük.

Az akkumulátorok tulajdonságainak javításához, illetve a gyártási költségek csökkentéshez a Festo automatizálási megoldásaival járul hozzá. Új fejlesztése, a szolár- és az elektronikai iparban is előnyösen alkalmazható ATBT légcsapágyazás teszi lehetővé a lítium-ion akkumulátorcellák gyártás közbeni érintés nélküli, kíméletes mozgatását.

Tények és számok

Az 1925-ben alapított és máig is családi tulajdonban lévő Festo vállalatcsoport pneumatikus és villamos automatizálási termékeinek előállítására 12 országban működtet termelőegységet, amelyek közül a két németországi (Esslingen és St. Ingbert-Rohrbach) a legnagyobb. Ezeket követi harmadikként a budapesti gyáregység.

A cég 176 országban lévő, a gyártáson felül elsősorban értékesítéssel foglalkozó leányvállalatai több mint 15 ezer alkalmazottnak adnak világszerte munkát. A 2011-es rekord 2,1 milliárd eurós forgalom az előző évihez képest 18 százalékos bővülést jelentett. Idén a cégcsoport vezetése további 6-7 százalékos bevételnövekedésre számít. A Festo a 2011/2012-ben mintegy 125 millió eurót költ globálisan termékfejlesztéssel, -gyártással, illetve -logisztikával kapcsolatos beruházásokra.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[111246] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés