hirdetés

Megmunkálás

Az autóipar nagyobb rugalmasságot igényel

Az autóipar számára a speciális keresletet kielégítő termékek egyre fontosabbak lesznek, ezáltal azonban csökkennek a darabszámok, és a gyártóberendezésekkel szemben fokozott elvárásként jelentkezik a nagyobb rugalmasság.

hirdetés

A közelmúltig az autóipar minden más iparágnál jobban igényelte a nagy darabszámokat, ennek következtében a racionális, de merev gyártóberendezéseket. Időközben azonban a sikerek jelentős része az egyre inkább változtatható és egyedivé tevő lehetőségekre támaszkodik. Egyre csökken a tételek nagysága, mert folyamatosan új fejlesztések törekednek a piacra, mint ahogy például a hibrid és az elektromos hajtások is kezdetben csak kis darabszámokat igényelnek.

A fejlesztőknek lehetőleg olyan flexibilis gyártóberendezéseket kell kifejleszteniük, amelyek az egyedi darabos gyártási gondolat felé orientálódnak
A fejlesztőknek lehetőleg olyan flexibilis gyártóberendezéseket kell kifejleszteniük, amelyek az egyedi darabos gyártási gondolat felé orientálódnak

Ilyen körülmények között a szerszámgépek és az automatizálási technika gyártói arra kényszerülnek, hogy berendezéseiket rugalmasabbá tegyék anélkül, hogy veszítenének a gazdaságosságukból. Hogy ezt hogyan valósítják meg, azt Stuttgartban, a következő AMB-n, a fémmegmunkálás nemzetközi szakvásárán mutatják be szeptember 16. és 20. között.

Rugalmasság könnyű kezelhetőséggel

A gazdaságos nagyszériás gyártás és a speciális igényeket kielégítő sokrétűség közötti szakadékot igazolja Eberhard Abele, a Darmstadti Műszaki Egyetem Termékmenedzsment, Technológia és Szerszámgépek Intézetének (PTW) vezetője. Meglátása szerint még mindig az a helyzet, hogy a flexibilitás rendszerint a produktivitás csökkenésével jár együtt; ezért a gyakorlatban mindig kompromisszumot kell kötni.

A PTW munkatársai azt látják járható útnak, amit az AMB kiállításon A holnap trendje című „innovációs túrájukkal” fognak bemutatni: moduláris gépstruktúrákat, különösen moduláris egységekből felépített gyártórendszerek formájában. Ezek sokkal nagyobb gyártási rugalmasságot kínálnának, mint ahogyan az néhány évvel ezelőtt még lehetséges volt. Ezenkívül a vezérléstechnika új fejlesztései és az ipar 4.0 gondolata a következő években tovább növelheti a rugalmasságot.

A fejlesztőknek lehetőleg olyan flexibilis gyártóberendezéseket kell kifejleszteniük, amelyek az egyedi darabos gyártási gondolat felé orientálódnak – javasolta Markus Jurditsch, a griesheimi SWJ Engineering GmbH ügyvezetője. A tervező- és tanácsadó vállalat támogatja az autógyártásban működő cégeket egészen a komplett gyárak építéséig bel- és külföldön egyaránt. A SWJ-nél a modularizálás elterjedését és az egyre nagyobb és összetettebb részegységek alkalmazását tapasztalja.

G550 univerzális megmunkálógép moduláris alapokon

Ez egybevág az autóipari szakemberek kívánságával, akik lehetőleg rugalmas és a részegységtől független modulrendszereket várnak a gépgyártóktól, hogy a beruházásokat jobban és időben is hozzá lehessen illeszteni a gyártási volumenhez, és hamar lehessen reagálni az igények ingadozásaihoz. Ezenfelül elvárás, hogy az ilyen modulokat később más célra is könnyen fel lehessen használni.

Egy további követelmény a „ne olyan bonyolultan”. A magas rendelkezésre állásra való tekintettel a felhasználók a gépekbe a bevált standard gépegységek beépítését (mainstream technika) és az automatizálást igénylik. A kezelhetőséget is egyszerű szinten kell tartani, amivel az üzembe helyezési, a leállási és a minősítési időket is csökkenteni lehet. A vizualizáláshoz és a dolgozók oktatásához szélesebb körben szeretnének standard szoftvereket alkalmazni. A szimultán mérnöki tevékenység szellemében már a korai fázisban is nagyobb mértékben hajlandók együttműködni a szerszámgépek gyártóival.

Új gépek az e-mobilitás számára

A rugalmasságot nemcsak a változatok sokasága követeli meg. A kulcsszó az elektromos mobilitás; a téma jelenleg a gyártásban az elhanyagolhatóan kis darabszámok miatt még nem játszik szerepet. Ennek ellenére az első cégek már gondolkodnak a kérdésen. Így például a Grob-Werke GmbH kifejlesztett egy olyan maró-esztergáló gépet, amely különösen az elektromos motorok alkatrészeinek megmunkálására alkalmas. Ezenkívül a nagyszériás gyártásban az átfogó ügyfélspecifikus megoldásoknál abból indulnak ki, hogy az összeszerelő technikát a jövőben egyre inkább igényelni fogják, és erre megfelelően felkészültnek kell lenni.

A technológiák integrálásának trendje

– A növekvő pontossági és minőségi követelményekre a választ a technológia integrálása, a kevesebb befogási művelet és a megszakítás nélküli folyamatlánc jelenti – magyarázta Martin Winterstein, a mosbachi FFG Werke GmbH értékesítési és marketing-elnökhelyettese. Példaként hozta fel a sarkítás és sorjázás moduláris marógépes megvalósítását vertikális esztergagéphez kapcsolva. A hibridizáció útján halad a DMG-Mori leányvállalata, a Sauer GmbH is a Lasertec 65 Additiv Manufacturing (AM) rendszerével. Ebben a lézeres felrakóhegesztést egy gépen kombinálják a marási műveletekkel.

Érdekes fejlesztés például a szerszámgyártók számára, amit az aacheni gyártástechnológiai Fraunhofer Intézet (IPT) egy nemrég lezárt kutatási projektje, a Green Carbody Technologies (InnoCaT) innovációs szövetség keretei között mutattak be. Ennél egy adalékanyagnak a felületbe történő lézeres ötvözésével egy autóiparban használt alakító szerszám élettartamát 150 százalékkal lehetett növelni.

Lézeres felületi ötvözés közvetlenül marógépben
Lézeres felületi ötvözés közvetlenül marógépben

A hibridizálást tekinti a rugalmasság növelése útjának Dominic Deutges, a mönchengladbachi A. Monforts Werkzeugmaschinen GmbH képviseletében. A szerszámgépeknek manapság egyre rugalmasabbá kell válniuk, hogy egy gépen lehetőleg sok folyamatlépést végre lehessen hajtani. Ennek a követelménynek az egyik eredményét jelentik az esztergáló-maró központok, amelyek csak néhány éve léteznek. A trend a hibrid szerszámgépek irányába halad, hogy a folyamatokat nagyon különböző gyártási eljárásokkal is össze lehessen kapcsolni.

A hibrid gyártórendszereket hosszú távú trendnek tekintik a magas bérű gyártási helyszínek számára. A lényeges pont azonban mindig a megoldások gyakorlati alkalmazhatósága. A Monforts a szakmában a piac egyik úttörőjének minősül, az IPT-vel együttműködve egy sorozatgyártásra érett gépet fejlesztett ki, amelynél a forgácsolást az acélok edzéséhez lézert használó termikus felületkezeléssel és kerámia szerkezeti anyagok forgácsolásával kapcsolják össze.

Az autóipar a hatékonyság éllovasa

Az aktuális fejlesztések azt az alapirányt mutatják, amelynek megfelelően a szerszámgépek gyártóinak és az automatizálási cégeknek autóipari ügyfeleiknél az AMB kiállítás évében fel kell készülniük: rugalmasság, gyorsaság és nem utolsósorban a hatékonyság. Az összes nagy autógyártó és azok beszállítói időközben az energiahatékonyság témáját is beépítették a gépek és a berendezések követelményjegyzékébe.

Az összehasonlíthatóság még manapság is probléma, mivel a vállalatok rendszerint nem standard gépeket szereznek be, hanem alternatívaként nagyon eltérő felépítésű gyártórendszereket. Az energiafelhasználást ezért csak az összes többi tényezővel, mint például a gyártás főidejével, a szerszámozási idővel vagy a beruházási költségekkel együtt lehet értékelni.

Lézer mint szerszám: a lézerforrás szokásos szemszámbefogóba vehető fel
Lézer mint szerszám: a lézerforrás szokásos szemszámbefogóba vehető fel

Eberhard Abele egy másik problémára is felhívja a figyelmet: a vállalatoknál a beruházási költségek és az energiaköltségek illetékességét gyakran elválasztják egymástól. Ilyen módon a beszerzésért felelős munkatársak lehetőleg kedvező áron szeretnének vásárolni, az üzemeltetőket azonban elsősorban az alacsony működtetési, ezáltal energiaköltségek érdeklik. Pontosan erre a szempontra reagáltak már a Grobnál, ahol három különböző energiahatékonyságú menedzsmentcsomagot kínálnak, amelyek a megtakarítási potenciál és ennek megfelelően a beruházási költségek tekintetében különböznek egymástól. A belépőszint legtöbbször egy kedvező áru szoftvercsomag.

Az FFG-nél is már évekkel ezelőtt reagáltak a kiélesedett hatékonysági követelményekre. Az energiafogyasztás és az emisszió csökkentése már régóta előírásnak számít a fejlesztési folyamatban. Az energia visszatáplálása és a részegységek automatikus lekapcsolásának lehetősége szabványnak tekinthető. Újabb fejlesztés az energiamonitor-szoftvermodul, amellyel rövid idő alatt átláthatóvá tehetők a fogyasztások.

Kétévente seregszemle Stuttgartban
Az AMB fémmegmunkálási szakvásárra idén szeptember 16. és 20. között több mint 90 ezer szakmai látogatót és mintegy 1300 kiállítót várnak, akik több mint 105 ezer négyzetméteren mutatják be innovációikat és fejlesztéseiket a forgácsolásos megmunkálás, a precíziós szerszámok, a befogóeszközök, a CAD/ CAM/CAE, a szoftverek, a köszörűgépek, a munkadarab- és a szerszámkezelés, továbbá a méréstechnika területéről. A kiállítást a VDMA szakmai szövetség precíziós szerszámok, illetve szoftverek tagozata, valamint a német szerszámgépgyártók egyesülete, a VDW támogatja.
 
Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[153447] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés