hirdetés
hirdetés

Autóipari remények Oroszországban

A válság elmúlt, de messze még az értékesítési csúcs

Az elmúlt évi erőteljes visszaesés után az idén újra lendületet kapott az orosz autópiac, bár a válság előtti értékesítési rekordot leghamarabb 2013-ban sikerül újra elérni.

hirdetés

2009-ben az Oroszországban értékesített személygépkocsik száma az előző évi kb. 2,5 millió darabról 1,5 millióra esett vissza, 2011-ben viszont megalapozott remény van az 1,7-1,8, jövőre pedig a 2,0 milliós darabszámra. A válság előtti értékesítési rekord elérése, netán meghaladása 2013-ra vagy azt követően valószínűsíthető. A válság elmúlta új feltételek között érte az orosz autópiacon érdekelt hazai és külföldi vállalatokat. A változások lényege a moszkvai kormány 166. számú dekrétuma, amely jelentősen megszigorította az orosz piacra szállító külföldi autógyárak és beszállítóik mozgásterét.

Az idén március 1-jén hatályba lépett szabályozás szerint az importvámokkal kapcsolatos korábbi előnyeiket csak azok a gyárak őrizhetik meg, amelyek évi legalább 300 ezer darab gépkocsit Oroszországban állítanak elő, ráadásul az általuk eszközölt beszállítások 60 százalékának hazai, azaz Oroszországban előállított terméknek kell lennie. Egy, a Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó által készített és a német Automobilwoche c. hetilap által ismertetett piaci tanulmány szerint évi 8-14 százalék közötti éves növekedési rátát produkálva, csaknem 4,5 millió darabos értékesítési darabszámmal 2020-ra Oroszország bekerül a világ hat legnagyobb nemzeti autópiaca közé, Európában pedig az elsőszámú autópiaccá fogja kinőni magát.

Oroszország újra ígéretes piacnak számít

Az új dekrétum szerint a hazait támogatják
Az új dekrétum szerint a hazait támogatják
A világ nagy autómárkái közül a Volkswagen-konszern már ma is évi 150 ezer darab gépkocsit állít elő kalugai leányvállalatánál, s ezek jelentős része a speciális orosz igények szerint kifejlesztett Polo Sedan. A következő lépés a GAZ-csoporttal tervezett együttműködés, melynek nyizsnyij novgorodi gyárában évi több mint 100 ezer darab Volkswagent és Skodát terveznek előállítani. Ez utóbbiból 2010-ben 45 ezer darabot állítanak elő, de – mint Winfried Vahland, a cégcsoport elnöke fogalmazott – „magasabb sebességre kívánnak kapcsolni”. Oroszország vezető autógyára a Ladát is gyártó AvtoVAZ, melyben a Renault 2008-ban szerzett 25 százalékos részesedést, az idén pedig a többségi tulajdon megszerzésére törekszik. A Renault és az AvtoVAZ 2010-ben 700 ezer darab gépkocsit értékesített, ami kb. egy harmados piaci részesedést jelent.

Élénk érdeklődést tanúsítanak az oroszországi termelési és értékesítési lehetőségek iránt más márkák, mint például a General Motors, a Toyota és Ford is; a Ford a közelmúltban hozott létre a helyi Sollers gyárral közös vállalatot, a Fiat pedig évi 300 ezer darab termelési kapacitású saját vállalat felépítését tervezi. A BCG-tanulmány szerint az Oroszországban termelőknek más európai országokét akár 15 százalékkal meghaladó anyagköltségekre kell felkészülniük, ami a magas általános, logisztikai és minőségvédelmi költségekből adódik.

Minőségi problémák a hazai beszállítóknál

Az orosz beszállítóknak még vannak problémáik
Az orosz beszállítóknak még vannak problémáik
A tanulmány készítői szerint a gyárak mellett a beszállítók is aktivizálódnak, forgalmuk a jelenlegi 6,7 milliárd euróról 2015-re 15 milliárd euróra fog emelkedni. Példaként a Bosch kívánkozik kiemelésre, amely 2013-ig több mint 100 millió eurót fordít egy új oroszországi központ Moszkva külvárosában való létrehozására. Az autógyáraknak sok fejtörést okoz a helyi beszállítók termékeinek rossz minősége; egyes szakértői vélemények szerint azok minősége jóval elmarad a kínai és indiai versenytársak által gyártott termékek minőségétől. Az autóiparban dolgozók, főként a mérnökök felkészültsége viszont kiállja a nemzetközi összehasonlítást.

A tanulmány szerint nagy tartalékok vannak a marketingben és értékesítésben, mivel az orosz lakosság 40 százalékának lakása közelében ma még egyáltalán nincs autókereskedő. Hasonló az autóipari szerviz-szolgálat helyzete is, melyben mindenképpen sűrűbb és professzionálisabb hálózatra lenne szükség. Jellemző, hogy míg az európai autóházak nyereségük 60 százalékát az értékesítés utáni szerviztevékenységben realizálják, az orosz autóházak esetében ez az arány nem több 15 százaléknál.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[93326] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés