hirdetés
hirdetés

Autóipar

Autóipari kilátások

A múlt évnél nehezebb időszakra számítanak a német autógyártók

2011-ben ellentmondásos fejlődés ment végbe a világ autópiacán. Míg ugyanis az Egyesült Államokban, Kínában, Indiában és Oroszországban kétszámjegyű növekedést regisztráltak, Nyugat-Európában egy százalékkal csökkent az újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma. Mindent egybe vetve a világ országaiban 65,4 millió darab új gépkocsi lelt gazdára, 6 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

hirdetés

Az Egyesült Államokban tavaly újonnan forgalomba hozott személygépkocsik és kisteherautók száma (12,7 millió darab) 10 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, Kínában (12,2 millió darab) 8, Brazíliában (3,4 millió darab) 3, Indiában (2,5 millió darab) 6, Oroszországban (2,7 millió darab) pedig 39 százalékos (!) növekedést regisztráltak. Japánban - a fukushimai természeti és atomkatasztrófa következtében – ezzel szemben 16 százalékos (3,5 millió darab), míg Nyugat-Európában (12,8 millió darab) 1 százalékos visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni. Az EU új tagországaiban (760,7 ezer darab) szerény mértékben szintén csökkent az újonnan forgalomba hozott gépkocsik száma a 2010. évihez képest.

Németország: év eleji számvetés termelésről és exportról

A német autóipar 2011-ben mind a termelést, mind az exportot, mind pedig a forgalmat tekintve rekordévet zárt. A belföldi személygépkocsi-termelés 6 százalékkal, 5,9 millió, míg az export 7 százalékkal, 4,5 millió darabra, az ágazatban foglalkoztatottak létszáma 23,6 ezerrel, kereken 730 ezer főre emelkedett, s minden hetedik németországi munkahely valamilyen módon az autóhoz kötődik.

Minden második Nyugat- Európában értékesített személygépkocsi német márka, az Egyesült Államokban értékesített német gépkocsik száma tavaly először haladta meg az egy, Oroszországban pedig a félmilliós darabszámot, Kínában és Brazíliában sikerült 20 százalékos piaci részesedésre szert tenni, s bővül az indiai piac is. A gépkocsik nyilvántartását végző Szövetségi Gépjárműhivatal adatai szerint Németországban 2011-ben is a Volkswagen volt a legkedveltebb márka, az újonnan forgalomba hozott 686,8 ezer VW darabszáma 11,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Németországban 2011-ben is a Volkswagen volt a legkedveltebb márka
Németországban 2011-ben is a Volkswagen volt a legkedveltebb márka

Hasonló, 11,5 százalékos növekedést regisztráltak a BMW és Mini esetében (297,4 ezer darab), miközben Mercedesből alig 1,6 százalékkal, 285,7 ezerre növekedett a hazai piacon forgalomba helyezett gépkocsik darabszáma. Az Opel esetében (254,6 ezer) 9,0, az Audinál (250,7 ezer) 10,5, a Ford esetében (230,9 ezer) 16,5, a külföldi márkák sorában vezető helyet elfoglaló Renault/Dacia cégcsalád típusainál (160,4 ezer) 4,4, míg a 100 ezer darabos értékesítési darabszámot meghaladó márkák sorát záró Skoda esetében (142,6 ezer) 7,9 százalékos volt a növekedés.

A Volkswagen a dobogó tetejére készül

A nagy német autómárkák közül a Volkswagen-csoport által az elmúlt évben előállított gépkocsik száma elérte meghaladta a 8,15 milliót, ami 14 százalékos növekedést jelent a 2010. évihez képest. A cégvezetés célul tűzte, hogy – főként a kereslet Észak-Amerikában és Kínában várható további élénkülésére alapozva – néhány éven belül meg fogják haladni az évi 10 milliós darabszámot, s ezzel a világ elsőszámú autógyártójává növik ki magukat.

Audiból a korábbi rekordot több mint 210 ezerrel haladták meg, ezen belül a Kínai Népköztársaság több mint 313 ezer darab gépkocsi értékesítésével a cégcsoport elsőszámú piacává vált. A Minit és a Rolls-Royce-t is magában foglaló BMW-csoport az elmúlt évben kereken 1,67 millió darab járművet bocsátott ki, 14,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A Mercedes Benz, Smart és Maybach típusokat magában foglaló Daimler csaknem 1,38 millió gépkocsit értékesített.

Audiból a korábbi rekordot több mint 210 ezerrel haladták meg
Audiból a korábbi rekordot több mint 210 ezerrel haladták meg
Az Opel számára 2011 sem elsősorban a termelési- és export-eredményekről, hanem a cégcsoport 1,3 milliárd dolláros veszteségéről marad emlékezetes, (igaz, ez jóval alacsonyabb az egy évvel korábbi 2 milliárd dolláros veszteségnél). Az Opel „fenntartható üzleti alapokra helyezésére” az anyag- és termelési költségek csökkentésére és új piacokra való jutásra van szükség, fogalmazott Wolfgang Schäfer-Klug, az üzemi tanács elnöke.

Ez év februárban ismételten felmerült a bochumi gyár bezárásának lehetősége, de ezek a hírek végül nem nyertek megerősítést; különben is a cég szanálása keretében a 8 ezer főt foglalkoztató antwerpeni üzem már bezárásra került. A VW-, a BMW- és a Mercedes-csoport után a negyedik legjelentősebb németországi autómárka belföldi piaci részesedése tíz év alatt a csaknem 12 százalékról 8 százalékra esett vissza.

Üzenet a politikának – a politika üzenete

- A reálgazdaság helyzete Németországban összességében kedvező, a vállalatok versenyképesek, a foglalkoztatás emelkedett. Ez bizakodásra ad okot a jövőre vonatkozóan. Németország iránt a pénzpiacok is bizalmat táplálnak, a befektetők pénzüket szívesen fektetik német papírokba.

Ezekkel a szavakkal nyitotta meg Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke az autós szakma január közepén mintegy 600 vezető politikus, parlamenti képviselő, valamint a német gazdaság, s ezen belül az ágazat vezető beosztású tisztségviselői részvételével megrendezett hagyományos évnyitó fogadását. 2012 ezzel szemben – mindenek előtt az európai államokat sújtó adósságválság miatt – nehéz évnek ígérkezik, s ez az ágazat fejlődésére is rá fogja nyomni a bélyegét.

Matthias Wissmann: minden ötödik autó valamely német márka jelét viseli
Wissmann: Minden ötödik autó valamely német márka jelét viseli
- A verseny egyre élesebb. Azt várjuk, hogy a világ személyautó-termelése 4 százalékkal, 68 millió darabra emelkedik. Ma már a világ országaiban előállított minden ötödik autó valamely német márka jelét viseli. S azt tűztük ki célul, hogy ebben az évben tovább növeljük piaci részesedésünket. A VDA elnöke, a Kohl-kormány közlekedési minisztere a szövetség évnyitó fogadásán tartott beszéde további részében az ipar, mint „a növekedés, a jólét és a foglalkoztatás alapjának erősítésére” szólította fel a politikát.

A német gazdaság válság utáni pozitív fejlődése mindenek előtt az erős iparon és annak termékei világszerte megnyilvánuló keresettségén alapszik. A 3 százalékos gazdasági növekedés több mint egy negyede a külkereskedelemben keletkezett, már pedig a német autóipar állítja elő az ország kiviteli többlete több mint két harmadát. „A magas exportszámok elősegítik a gazdasági növekedést, adóbevételeket generálnak és munkahelyeket teremtenek”, mondta Wissmann.

Az évnyitó fogadás felkért vendégszónoka, Frank-Walter Steinmeier, az SPD parlamenti frakcióvezetője köszöntőjében utalt a kihívásokra: „Paradox helyzetben vagyunk. Sosem voltunk ilyen sikeresek”, de „globálisan működő exportnemzetként nagyobb kockázatnak vagyunk kitéve, mint mások”. Németország legnagyobb ereje, az ipari javak exportja egyszersmind sebezhetővé is tette az országot. „Ebben a legnagyobb kockázatot az euró-övezetet sújtó válság jelenti. Exportunk 60 százaléka Európába, 6 százaléka Kínába kerül. Tartósan Németországnak sem mehet jól, ha Európának rosszul megy”, hangsúlyozta az ellenzéki politikus.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[104972] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés