hirdetés
hirdetés

Gazdaság

Autóeladási statisztikák a világban - Kína vezet

Az autógyártás történetének még egyik évében sem adtak el a világon annyi járművet, mint amennyit az előrejelzések szerint idén fognak. Mennyi járművet jelent ez? 

hirdetés

Évente 73 millió új autót. De minek köszönhető ez a nagy vásárlási kedv? A természetes népszaporulat az oka, vagy ettől függetlenül is egyre több autót veszünk? Cikkünkben a világszerte tapasztalható autóvásárlási trendeknek nézünk utána.

World of Cars – autóhelyzet a világban 1990 óta

Részben a keleti blokk felbomlása, de még inkább a harmadik világbeli országok kezdődő „autósodása” következtében az elmúlt 25 évben óriási növekedésnek indult a világ autópiaca. Az előrejelzések szerint 2015-ben majdnem kétszer annyi új autó talál majd gazdára világszerte, mint 1990 és 1999 között éves átlagban, de még a 2000-es évek átlagánál is másfélszer több személygépjármű eladására lehet számítani idén.

A már említett 73 milliós adat egyébként csak a személyautókra vonatkozik; az idei összes járműeladás megközelítheti a 95 milliót, és 2016 lehet az első olyan év, amikor 100 milliónál több autót adnak el világszerte. Az óriási növekedés fő hajtómotorja a sokszor emlegetett Kína, amely – bár az elmúlt hónapokban ugyan némi visszaesést produkált – nemrégiben megelőzte a hagyományosan piacvezetőnek számító Egyesült Államokat, és a világszerte eladott autómennyiség egyharmadát veszi fel (erről bővebben a Kínával foglalkozó fejezetben olvashatnak).

USA – már csak ezüstérmes

Az elmúlt 9 hónapban tovább növekedett az amerikai autópiac, szeptemberben óriási, csaknem 16%-os eladásnövekedést regisztrálhattak autókereskedők, bár ez az adat kissé csalóka. Jellemzően szeptemberben a legnagyobb az autóeladások száma Amerikában, a hónap első hétvégéjére eső Labor Day miatt, amikor is a kereskedők különleges akciókkal csábítják a vevőket a szalonokba. Mivel ebben a hónapban jelennek meg a jövő évi modellek is, az előző évjárat kisöprése nagyon fontos a kereskedőknek; az amerikaiak közül is sokan időzítik újautó-vásárlásaikat hagyományosan erre a hétvégére.

A Ford F-150, évtizedek óta a legnépszerűbb autótípus az Egyesült Államokban (a képen a 2016-os modell)
A Ford F-150, évtizedek óta a legnépszerűbb autótípus az Egyesült Államokban (a képen a 2016-os modell)

Szintén nem nagyon változott a legnépszerűbb autótípusok listája a tengerentúlon. Európai szemmel furcsa, de odaát teljesen megszokott, hogy az első három helyet nem a klasszikus személyautók, hanem a pick-up felépítményű kisteherautók foglalják el. Ezek közül is évek, évtizedek óta a Ford F-széria a legkelendőbb, ebből csak szeptemberben közel 70 ezer darabot értékesítettek, míg a tavalyi év ugyanezen hónapja óta csaknem 600 ezer (!!!) darab talált gazdára belőle. A Ford után némi lemaradással a General Motors hasonló típusa, a Chevrolet Silverado következik (56 ezer darab szeptemberben, 440 ezer tavaly óta), és a Chrysler-konszern kisteherautója, a Dodge RAM áll a dobogó alján (37 ezer/330 ezer). Ezután a klasszikus, amerikai piacra szánt japán nagyszedánok következnek (Toyota Camry, Honda Accord), az alsóbb helyezéseket pedig a japán és amerikai gyártmányú szabadidő-autók (Honda CR-V, Ford Escape stb.) foglalják el. Érdekes módon a legnépszerűbb amerikai gyártású klasszikus személyautó, a Ford Fusion csak a 12. helyre fért be, és a legkelendőbb 20 típus között nincs is más ilyen jármű.

Az amerikai autópiac jó ideig a legnagyobb volt a világon, évi tízmillió körüli eladással, azonban az elmúlt években megközelítette, majd megelőzte az ebben a témában sokat emlegetett Kína. Ugyan az idei év néhány hónapjában előfordult, hogy az USA-ban több autót adtak el, mint a kelet-ázsiai országban, január óta Kína mégis 700 ezer autóval többet vett fel, mint a korábbi világelső (az igazságosság kedvéért persze hozzá kell számolni, hogy az USA-ban kevesebb mint negyedannyian élnek, mint Kínában. Az egy főre jutó eladások tekintetében továbbra is vezet Amerika).

Európa – gyors növekedés

Az idei évben a világ régiói közül az Európai Unióban volt a legnagyobb az autóeladások növekedése – az előző évhez képest csaknem 9%-os. A megadott adatok szerint – amelyek az EU-tagországokon kívül Svájcot, Norvégiát és Izlandot is beleszámítják az eladásokba – idén 900 ezerrel több autót vettek az európaiak, mint tavaly. Az egyes országokban külön-külön is növekedés volt a jellemző, a legnagyobb arányú Izlandon volt (több mint 40 %), az EU-tagországok közül pedig Portugália vezet 29%-kal. Három országban volt tapasztalható – igen enyhe – csökkenés, Ausztriában 0,1, Finnországban 0,4, Luxemburgban pedig 5,6%-kal vettek kevesebb autót a rezidensek. A legtöbb autó természetesen Németországban került eladásra (2,4 millió, 120 ezerrel több, mint tavaly), rögtön utána az Egyesült Királyság következik, majd némileg lemaradva Franciaország és Olaszország követi őket a sorban.

Magyarországon szintén növekedtek az újautó-eladások (a felmérés szerint 12%-kal), a válság óta először sikerült átlépnünk az 50 ezer eladott autót az év első 9 hónapjában. A V4-országok közül ez a második legjobb adat Csehország után (a velünk területben és népességben is nagyjából megegyező ország viszont csaknem háromszor annyi autót vásárolt, mint mi, 21%-os növekedésével pedig a harmadik legjobb Európában). Szlovákia 7%-os növekedéssel mögöttünk van, viszont néhány ezer autóval több talál gazdára északi szomszédunknál. A visegrádi négyek közül Lengyelországban növekedett legkevésbé az autópiac, 5,6%-os gyarapodás volt megfigyelhető. Fontos megjegyezni azt is, hogy a válság óta alapvetően alakult át a hazai autópiac; az eladások nagy részét a céges flottamegrendelések és a lízingelt autók teszik ki, a magánszemélyek által vásárolt autók száma a töredékére esett vissza 2008–2009 óta.

Az öreg kontinensen évek óta a VW Golf a legnépszerűbb típus, a legtöbbet az 1.4 TSI motorral adják el
Az öreg kontinensen évek óta a VW Golf a legnépszerűbb típus, a legtöbbet az 1.4 TSI motorral adják el

Kína – a világelső

A világ szeme Kelet-Ázsián van az autóeladások szempontjából, nem is véletlenül. A legnépesebb ország új rekordot döntött azzal, hogy az év első 9 hónapjában 13,7 millió személyautó került eladásra. Piacvezetőnek számít a Volkswagen, amely csaknem 2 millió eladott személyautóval dicsekedhet a térségben, viszont pont idén először volt kénytelen eladáscsökkenést elkönyvelni (ez még nem a dízelbotrány hatása, az valószínűleg csak a negyedik negyedévben látszódik meg az adatokon). Az európai autógyártók terjeszkedésének a legnagyobb nyertese egyértelműen a Mercedes, amely idén csaknem egyharmadával tudta növelni eladásait Kínában, de a torta nagy részét a hazai (Magyarországon és a világ többi részén nem, vagy alig ismert) kínai autógyárak birtokolják. Fontos (és érdekes) adat még a luxusautó-eladások alakulása az országban, amely szintén gyors növekedésben van (a Porsche például 36%-kal növelte az eladásait idén, és az európai kereslet megcsappanása miatt a Ferrari is komoly eladásokra számít a térségben).

Jóllehet, a növekedésnek köszönhetően minden évben újabb és újabb autóeladási rekordok születnek Kínában, a néhány hónappal ezelőtt megindult gazdasági lassulás ezeket a mutatókat is érinti. A legnagyobb kínai városokban tapasztalható környezetszennyezés miatt a kínai kormány komoly intézkedéseket vezetett be az autóforgalom visszaszorítása érdekében, ami szintén visszahat az eladásokra. A stabil növekedés persze még a legborúlátóbb előrejelzések szerint is megmarad; 2020-ra az éves eladások átléphetik a 20 milliót is, azaz Kína egyre jobban elhúz a világ többi részétől.

2020-ban a Kínában eladott, ill. gazdát cserélt autók száma elérheti az 50 milliót
2020-ban a Kínában eladott, ill. gazdát cserélt autók száma elérheti az 50 milliót

Japán – lassuló tendenciák

2015 nem lesz jó év az Ázsia legfejlettebb országának számító Japánban. Mivel a kormány 2014. április 1-jétől megemelte az új autókra kivetett adót, sokan döntöttek az újautó-vásárlás elhalasztása, illetve új helyett használt autó beszerzése mellett. A bejelentést követő néhány hónapban (2014 első negyedévében) aki tehette, még az adóemelés előtt megvette új autóját, ami példátlanul erős évet eredményezett. Az adóemelés óta viszont jóval kevesebben vásárolnak, így a tavalyi „felpumpált”, illetve az idei csökkenő eladások között még nagyobb, csaknem 11%-os különbséget lehet felfedezni. Ez mintegy 400 ezerrel kevesebb eladott új autót jelent.

A japán autóvásárlási trendek viszont nem nagyon változtak, a tíz legnépszerűbb autómárkából mindössze egyetlen olyan gyártót találni, amelyik nem hazai: a Mercedesnek sikerült megcsípnie a tízedik helyet, a tíz legkelendőbb autótípus között viszont egyáltalán nem találni külföldi járművet. A listavezető a (Magyarországon nem kapható) Toyota Aqua miniautó, rögtön utána a Toyota Corolla következik. A csökkenő tendenciák ellenére a luxusautó-piac Japánban is növekszik, gyakorlatilag az összes prémium-autógyártó növelte az eladásait idén. A legnagyobb mértékben a Lamborghini (135%-kal), illetve a Ferrari (amely Kína mellett Japánra is szeretne támaszkodni az elkövetkező években) növekedett, emellett még a Bugattinak is sikerült 100%-kal növelnie az eladásait (ez 1 helyett 2 eladott autót jelent).

Villanyautók és hibridek

2015 júliusában a világon regisztrált 1,2 milliárd autóból mintegy 1 millió elektromos vagy konnektorról tölthető hibridautót tartottak nyilván. Az elmúlt években tapasztalható növekedés egészen elképesztő méreteket öltött, és az is lehet, hogy ez még csak a kezdet. Míg 2007 és 2010 között mindössze 11 ezer elektromos autót adtak el világszerte (ez kevesebb, mint a villanyautók aranykorában, az 1900-as évek elején regisztrált éves eredmény, ami 30 ezer autó volt), 2011-ben – főleg az új elektromos típusok, a Nissan Leaf és a Chevrolet Volt bemutatásának nyomán – 45 ezerre ugrott ez a szám, 2012-re 112 ezerre, tavaly pedig már több mint 300 ezer eladott villanyautót regisztráltak!

A villanyautók számának várható alakulása 2020-ig. A csúcstartó itt is Kína és az USA
A villanyautók számának várható alakulása 2020-ig. A csúcstartó itt is Kína és az USA

Az eladások itt nem álltak meg, a becslések szerint idén év végéig csaknem 480 ezer új elektromos autót adhatnak el a világszerte, azaz a világon közlekedő elektromos autók majdnem fele egy évnél fiatalabb jármű lesz! Míg a „hagyományos” hibridautóknak (amelyeket nem lehet konnektorról tölteni) 9 év kellett az egymillió eladott példányhoz, addig a villanyautók ezt kevesebb mint 4 év alatt összehozhatják. A közhiedelemmel ellentétben egyébként nem az USA-ban a legnagyobb a villanyautók részaránya, hanem Norvégiában, ahol minden hetedik eladott autó elektromos, és az aktív állomány 6%-a konnektorról tankolható (Amerika csak a tízedik ebben a tekintetben).

Veit András
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés