hirdetés
hirdetés

Kreatív

Átadták a legnagyobb hazai dizájndíjakat

Átadták a 2014-es Magyar Formatervezési és a Design Management Díjakat. A díjazott és további kiemelt pályamunkákat bemutató kiállítás november 2-áig látogatható az Iparművészeti Múzeumban. A Magyar Formatervezési Díj idén 35 éves, a születésnap alkalmából egy retró hangulatú minitárlat is nyílik a korabeli díjazott tárgyakból.

hirdetés

„Mára hazánkban is megsokasodtak a dizájnnal és a kreatíviparral kapcsolatos fogalmak a gazdaságban, a kultúrában, de a mindennapi életben is. Elmondhatjuk továbbá, hogy évről évre nő a kreatívipar hozzájárulása a GDP-hez: az EU27 nemzeti dizájnintenzív szektorainak részesedése tekintetében hazánk 17,9 százalékkal éllovas lett a legutóbbi, 2010-es adatokra vonatkozó kontinentális versenyben. Már nem csak elméletben tudjuk, hanem érzékeljük is, hogy a formatervezés a termelés szisztematikus gazdasági tényezőjévé vált hazánkban” – hangsúlyozza dr. Bendzsel Miklós, Magyar Formatervezési Tanács elnöke.

A Magyar Formatervezési Tanács által kezelt Magyar Formatervezési Díjat a szokások szerint idén is a nemzetgazdasági miniszter hirdette meg. A díjat négy kategóriában - termék, terv, vizuális kommunikáció és diákmunka – ítélték oda.

Termék kategóriában Magyar Formatervezési Díjazott lett Bereczki Dávid „Primus Dinghy” tanuló szintű vitorlás kishajója, valamint Tomcsányi Dóri 2014/15-ös őszi-téli ruhakollekciója, amely a hatvanas-hetvenes éveket, illetve a sípályák pezsgő, színes forgatagát idézi fel.

Hullámtörőrendszert tervezett a S’39 Hybrid Design Manufacture: a CALTROPE rendszer a mangrove fák telepítésekor ideiglenes támasztékként szolgál. Az alkotócsapat arra a gondolatra építette az ötletét, hogy a globális klímaváltozás miatt kiemelkedő tengerszint problémáját maga a természet is képes megoldani, csak támogatni kell ebben. Terv kategóriában érdemeltek díjat.

Vizuális kommunikáció kategóriában idén Katyi Ádám, a nyomtatott és digitális felületekre is kiválóan illeszkedő Westeinde Caption betűtípusa kapta az elismerést.

Ulrich Sára diák kategóriában alkotott kiemelkedőt: szövegkép kísérleteiben a szöveg szövetébe avatkozott bele, amelynek eredményeként sajátos átmenet jött létre a szöveg és a kép között. Nagy Dániel – szintén diák kategóriában díjazott – a Lamantin Jazz Fesztivál arculatát tervezte meg, amelyhez zenei inspirációt használt. A logó betűinek dinamikája a zenei hangok magasságán és erősségén alapul.

A főleg a harmadik világban fellépő szürkevíz problémát vette nagyító alá Vasques Carlos Alberto, akinek a zuhanyozás közben elfolyó víz újrahasznosítását megoldó koncepcióját díjazta a bizottság. Nagy Diána egy olyan japán-magyar képes szótárt alkotott, amely áthidalva a kulturális különbségeket a két különösen eltérő nyelvrendszer megértését segíti elő. Gyulai Natália színes, hosszúszálú műszőrme kollekcióját a szabásvonalak rejtettsége, a kreatívan strukturált felület (szőrfestés), és magának az alapanyagnak (műszőr) az átlényegítése miatt ismerik el. Mindhárom alkotás az Emberi Erőforrások Minisztérium Felsőoktatásért Felelős Államtitkárságának különdíját érdemelte ki.

A Hipavilon Szellemi Tulajdon Ügynökség Nonprofit Kft. különdíját – ami egy szellemi vagyon auditot jelent - a „Róma” kandallóért a Fireplace Kft. kapta. A Magyar Formatervezési Tanács különdíja a HBH (Hard Body Hang) kockát illeti, ami szabadtéren, akár egy nyilvános parkban is használható sporteszköz.

A Magyar Formatervezési Díjat 35 évvel ezelőtt alapították a hazai termékek legjobbjainak elismerésére, ezért az Iparművészeti Múzeumban a születésnap alkalmából egy retró hangulatú mini tárlat is nyílik a korabeli díjazott tárgyakból.

Idén hét szervezetet versengett a Design Management Díjért: az Apátsági Termékek, az Ivanka Factory, a Petőfi Irodalmi Múzeum, Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata, Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Sziget Kulturális Menedzser Iroda, a díjat végül a szerszámgyártással, műanyag-fröccsöntéssel és fémmegmunkálással foglalkozó GIA Form kapta, a szervezők szerint ugyanis a GIA Form termelési folyamatba integrált design-fókuszú szemléletváltása jó példa arra, hogy a gazdasági előnyt lehet szerezni a kreativitásból, az innovációból és a konzekvens dizájngondolkodásból.

Életműdíjjal jutalmazták ezen kívül Stefan Lengyelt. Lengyel neve a „négyeshatos” csuklós villamos megtervezésével vált ismertté, de az ő alkotása a Calypso magnó (1962), a táskaírógép (1972), a 3000 AF diavetítő (1983) és például az Aral töltőállomása is (1999).

A Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díjjal elismert, illetve más, kiállítási jogot nyert alkotások megtekinthetőek az Iparművészeti Múzeum földszinti galériáján október 7. és november 2. között, további részletek a Facebookon további fotók pedig itt találhatók.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cik[157759] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés