hirdetés
hirdetés

Megtérülhet a zöldmegoldások melletti vállalati elköteleződés

Alacsonyabb költségek, kedvezőbb fogyasztás – energetikai megoldások egy kézben a tervezéstől az üzemeltetésig

Az energetikai fejlesztések sok vállalat számára utópiának tűnnek, holott már a kkv-k is számos fenntartható és hatékony eszközzel élhetnek. Az E.ON integrált energetikai megoldásaival nem kell külön alvállalkozókat keresni a tervezéshez, a fizikai megvalósításhoz, az üzemeltetéshez és a háttértámogatáshoz, a kezdetektől a folyamatos napi üzemig ezeket a feladatokat egy kézben tudhatja a megbízó.

hirdetés

A válságban rejlő lehetőség

Az E.ON szakemberei szerint egy-egy beruházásról is gyorsabban döntenek a vezetők, amikor a kézzelfogható eredményeket látják. „Tökéletesen működnek az érzékeny gépek a gyártósoron, pedig épp feszültségingadozás van a rendszerben. Végre nem panaszkodnak a vendégek a wellnessrészlegen, hogy hol meleg a szauna, hol nem. Ezek a hétköznapi példái annak, milyen jelentősége van az integrált energetikai gondolkodásnak” – mondja Tóth András István, az E.ON Energiamegoldások Kft. energiamegoldások értékesítési igazgatója.

Tóth András István, az E.ON Energiamegoldások Kft. energiamegoldások értékesítési igazgatója. Forrás: E.ON
Tóth András István, az E.ON Energiamegoldások Kft. energiamegoldások értékesítési igazgatója. Forrás: E.ON

Az igazgató szerint nem meglepő, hogy elsősorban azokban az iparágakban fordítanak több figyelmet az energiahatékonyságra, amelyekben magas az energiafelhasználás mértéke. Ilyen az autóipar, a gépgyártás, az élelmiszeripar és élelmiszer-kereskedelem vagy a gyógyszeripar. A szállodaiparban szintén jelentős költségtényezőt jelenthet a fűtéshez, hűtéshez, világításhoz, melegvíz-ellátáshoz, valamint az étkeztetéshez kapcsolódó energiaszámla.

Az E.ON tapasztalatai szerint ugyanakkor a koronavírus-járvány az energiahatékonysággal kapcsolatos gondolkodásra is negatívan hatott. A válság nyomán a nagy iparvállalatok heti energiafogyasztása jelentősen visszaesett. Sok cég a járvány első hullámának időszakát arra használta, hogy előrehozza az évente szükséges, általában a nyári hónapokban végrehajtott karbantartásait, miközben voltak olyanok, akik felfüggesztették a beruházásaikat.

Az E.ON szakemberei azt mondják, hogy a nagyvállalatok a járvány alatt és után jellemzően folytatták, illetve folytatják a már korábban előkészített vagy megkezdett hatékonysági projektjeiket, sőt, sok cég a válságból való kilábalás egyik lehetőségeként tekint ezekre a projektekre. Tóth András István szerint ugyanakkor a középvállalati szegmens inkább kivár, de itt is inkább a projektek elhalasztásáról döntöttek, nem pedig végleges leállításról. 

„Az E.ON-nál úgy ítéltük meg, hogy a kialakult helyzet egyben lehetőséget is kínál. A vállalatokkal közösen kezdtünk el azon gondolkodni, hogyan tegyük hatékonyabbá az energiafelhasználásukat egy alapos felülvizsgálattal. Már a pandémia előtt is azt tapasztaltuk, hogy van erre igény” – magyarázza Tóth Zoltán, az E.ON Egyedi ügyfél és települési megoldások értékesítési osztályának vezetője. 

Együtt gondolkozás, megtérülő beruházások és üzemeltetés 

A folyamat mindig sok kérdéssel kezdődik. „Mindkét félnek tisztában kell lennie azzal, hogy mire van igénye az ügyfélnek, mik az energiastratégiai célok: az energiafüggetlenségre való törekvés vagy a költségcsökkentés, esetleg mindkettő. Ha tudjuk a célt, közösen kialakítjuk a lehetőségeket, majd véglegesítjük a paramétereket. Az a célunk, hogy az ügyfelek szakértő és támogató partnerként tekintsenek ránk” – mondja az osztályvezető.

Mindez a gyakorlatban úgy fest, hogy az E.ON szakemberei előzetes energetikai felméréssel kezdenek, aminek fontos eleme az ügyfél igényeinek részletes megismerése. Ezek alapján készítik el az energetikai tervet úgy, hogy a kivitelezés az ügyfél termelési ciklusaival összehangolva valósuljon meg. Az átadás után az E.ON vállalja a kész integrált energiamenedzsment-rendszerek működtetését, helyi és távfelügyeletét és a karbantartását is. 

Az E.ON szakértőivel közösen megtalálhatja a cégének megfelelő energetikai megoldásokat. Forrás: E.ON
Az E.ON szakértőivel közösen megtalálhatja a cégének megfelelő energetikai megoldásokat. Forrás: E.ON

Az E.ON szakemberei megismerik és értik az egyes ágazatok és vállalatok, mint például az FMCG-szektor nehézségeit. „Az ügyfelektől gyakran halljuk, nem kockáztathatják meg a termeléskiesést, az átalakítással járó időt senki nem tudja visszaadni. Vagy azt, hogy bár a mostani rendszer nem a leghatékonyabb, de hosszú ideje működik” – meséli a tapasztalatokat Tóth András István. 

Még bonyolultabb a helyzet ott, ahol hűtésre és fagyasztásra is szükség van. A hűtési rendszereknek állandóan üzemelniük kell, mivel a terméket folyamatosan az adott hőmérsékleti tartományban kell tartani. Miközben az elavult világítás, a régi izzók extra hőt termelnek a hűtőházban, ami viszont a hatékonyság rovására megy. Modernizálásra az időfaktor miatt alig nyílik lehetőség. Ha az átalakítás a hűtőházak működésének teljes leállításával jár, a telephely összes hűtendő termékét máshol kell elhelyezni, ami rengeteg szervezést és extra raktárak bevonását jelenti, ezért is tartanak ettől a megbízók. Pedig a hűtési területen is már rövid távon megtérül a beruházás a folyamatos használatnak köszönhetően. 

„Azoknál a cégeknél, ahol vállalták a rövid távon kényelmetlenséggel járó átalakítást a hosszabb távon megtérülő, nem csupán anyagiakban kifejezhető haszon érdekében, mind arról számolnak be, hogy a befektetés többszörösen megtérült” – mondja az E.ON energetikai szakértője.

Termelésbarát kiépítés – nem kell hónapokra leállítani a gyártást

Erre példa a közelmúltból az Audi számára épített naperőmű, amely Európa legnagyobb, tetőn kialakított fotovoltaikus erőműve, 22 futballpályányi területen, az Audi-gyár logisztikai központjának tetején. A beruházás kivitelezése közben nem állhatott meg a termelés. Úgy kellett kialakítani a munkaterületet, leválasztani a napelemek tárolására szolgáló részt, hogy a munka zavartalanul folytatódjon a csarnokokban. Ha az adott cég nyitott a fenntartható megoldásokra, a napelemes rendszeren túl a telephelyen kialakított e-töltővel vagy az E.ON e-flottájához csatlakozva is beépítheti a zöldközlekedést az üzleti mindennapokba.

Avilágítás-korszerűsítés segítségével pedig a csökkentett melegítő hatás kellemesebb munkakörülményeket teremt. Az intelligens világítórendszerek az adott feladat teljesítéséhez a megfelelő mennyiségű és minőségű fényt juttatják a munkaterületre.  

Szabályozható fogyasztás

A villamosenergia-szektor átalakul, a megújuló energiák bővülése nagy hatással van az áramköltségeinkre. A piaci árak napon belüli változékonysága is jelentősen növekszik, amit több külső tényező befolyásol, többek között például, ha a villamos energia közel egynegyede naperőművek által kerül előállításra. Így előfordulhat, hogy egy napon belül 30-40 százalékos áringadozást tapasztalhatunk a villamosenergia-piacon.

Ezért, ha egy vállalat a villamos energiára nem úgy tekint, mint egy bármikor rendelkezésre álló forrásra, hanem amennyire lehet, szabályozza a saját fogyasztását, akkor a napon belüli rugalmasságért cserébe az alacsonyabb fenntartási költségek beépülhetnek a fogyasztói áraiba is. Feltéve, hogy rendelkezik olyan eszközcsoporttal, amely esetében nem okoz gondot, ha a villamosenergia-árak alapján üzemelteti. „Ilyen eszközcsoport lehet egy hűtésért-fűtésért felelős hőszivattyú, egy pneumatikus energiaátvitelért felelős légszivattyú vagy bármi, amit tudunk nélkülözni néhányszor negyedórára. Nem a számítógépektől vagy az összeszerelő robotoktól kell elvenni az energiát, mivel az jelentős károkat tud okozni a termelésben, hanem ha van erre lehetőség, az őket támogató rendszerektől” – mondja Tóth András István.

Így az energia nem vész el, csak átalakul.

Cikkünk eredetileg a Gyártástrend augusztusi lapszámában jelent meg.

(forrás: E.ON/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés