hirdetés
hirdetés

Startup

Adattárház-kiegészítők startup cégtől

A technológiai tudásra alapozva indította el néhány szakember a Prise Kft.-t. Sok tapasztalatot gyűjtöttek a kezdeti időben, például azt, hogy az üzleti szemlélet hiánya hátrányos helyzetbe hozza a startup céget. Már van üzletfejlesztésért felelős társuk, és ígéretes tárgyalásokat folytatnak a potenciális befektetőkkel.

hirdetés

Egy olyan cég is a döntőbe került a BarCamp Budapest idei startup versenyén, amely nem nagy tömegeket, nem az átlagos internethasználókat jelölte meg célközönségül. A végül második helyezést elérő Prise a nagyvállalatok körében népszerű adattárházakhoz, nevezetesen a Teradata termékeihez készít kiegészítő megoldásokat. A jelenleg is csak néhány főből álló csapat – az adatbázis-kezelők, az adattárházak terén szerzett sokéves tapasztalattal a háta mögött – alapvetően tagjai technológiai tudására épített.

Először kifejlesztettek néhány terméket, majd keresték, hogyan tudnák értékesíteni azokat. Ma már van üzletfejlesztésért felelős társuk, és folyamatban van kockázati tőke bevonása a nemzetközi piacra lépés elindításához. Vannak még tisztázatlan kérdéseik, de számos, mások számára is hasznos tapasztalattal gazdagodtak az elmúlt hónapokban.

Induló lépések

A Prise alapcsapatát három technológiai ember alkotta. Vezetőjük, Lévai Ákos a Műegyetemen szerzett mérnök-informatikus diplomát 2000-ben. Már 1998-ban, tehát hallgatóként kapcsolatba került az egyik magyarországi távközlési céggel, ahol adattárházakkal kezdett el foglalkozni. A közös munka egészen 2011-ig tartott. A bő 10 év alatt felgyülemlett tudásanyag és tapasztalat alapján a szakember és társai úgy ítélték meg, hogy számos működési problémára termékszerű megoldást tudnának nyújtani, illetve ezekre a körvonalazódó termékekre önálló céget lehetne alapítani.

Lévai Ákos: Nem tettünk le róla, hogy olyan partnercégekkel társuljunk, amelyek már kapcsolatban állnak a nagyvállalati ügyfelekkel
Lévai Ákos: Célunk, hogy olyan partnercégekkel társuljunk, amelyek már kapcsolatban állnak a nagyvállalati ügyfelekkel

– Amikor 2011 elején, magántőkéből megalapítottuk a Prise-t, az volt a koncepciónk, hogy termék- és szolgáltatásötleteinket először a korábbi megbízónknál hasznosítjuk. Így szerettük volna előteremteni a működési költségeinket, valamint azt a pluszforrást, ami lehetővé teszi újabb termékek kifejlesztését és piacra vitelét is. Nem azt a klasszikus módszert követtük tehát, hogy először készül egy üzleti terv, majd annak mentén haladunk előre.

Mivel ötleteink technológiailag működőképesek voltak, termékeinket sikerült is értékesíteni annak a bizonyos távközlési cégnek. Azonban ezen a szinten valahogy megrekedtünk, és nem látszott tisztán a továbblépés útja – avat be a kezdetekbe Lévai Ákos. Némi fejtörés, tépelődés után arra a következtetésre jutottak, hogy a nemzetközi piacra lépéshez stratégiai tervezéssel, hatékonyabb kommunikációval, menedzsmentrutinokkal és végül tőkebevonással kell erősíteniük.

Az alapítók – technológiai emberek lévén – nem érezték magukat kellően felkészültnek egy ilyen terv lebonyolításához, ezért – Nyárády István személyében – bevontak a folyamatba egy üzleti szakembert. A csapatot magát is meglepte, hogy a befektetők részéről milyen élénk érdeklődés mutatkozott az ötlet, illetve a Prise iránt. Jó visszajelzéseket kaptak, annak dacára, hogy termékeikkel csak egy viszonylag szűk kört célozhatnak meg. Több kockázati tőkéssel is felvették a kapcsolatot, egy hazai befektetői csoporttal meglehetősen előrehaladottak már a tárgyalások.

Esélylatolgatás

A Prise alapítóinak szűkebb szakterületét a Teradata adatbázis-kezelője képezi. Jóllehet a Teradata a legnagyobbakhoz (Oracle, Microsoft, IBM, SAP) képest szerényebb eladási mutatókkal rendelkezik, mégis több mint 2500 ügyfelet mondhat magáénak világszerte, és ezek az ügyfelek – például Apple, Bank of America vagy Ebay – igazi nagyvállalatok.

Figyelemre méltó, hogy a Gartner 2013. januári adattárház „mágikus négyzetében” a Teradata sokadik alkalommal vezető helyen szerepel. Ugyanakkor az sem elhanyagolható – a Prise szempontjából különösen nem –, hogy Magyarországon csupán egyetlen Teradata rendszer működik. Nagy teljesítményű, specializált, következésképpen meglehetősen prémium költségszintű megoldásokról van szó, amelyeket jellemzően a legnagyobb távközlési vállalatok, bankok, pénzintézetek engedhetnek meg maguknak.

Ez a piac azonban a legkeményebb beszállítói verseny színtere. Ígéretes területnek látszik az energiaszektor, ahol az okos fogyasztásmérés terjedésével hihetetlen mennyiségű adat keletkezik. Ezeket az adatokat természetesen nem elég tárolni, hasznuk csak a hatékony feldolgozás esetén mutatkozik meg igazán.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a GyártásTrend Magazin 2013/7-8. számában.

 

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[136285] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés