hirdetés
hirdetés

Nemzetközi autópiac 2020-ban

A visszaesés drámai méreteket öltött

A válság előtti értékesítési darabszám újbóli elérésére az idén még nem lehet számítani

A Német Autóipari Szövetség (VDA) által nyilvánosságra hozott előrejelzés szerint – a várhatóan 8 százalékos növekedést és 21,4 milliós értékesítési darabszámot produkáló Kína kivételével – az idei értékesítési darabszámok legfeljebb megközelítik a válság előtti szintet.

hirdetés

Nincs a világnak olyan térsége, ahol a koronavírus-járvány ne sújtott volna le az autógyártásra és –értékesítésre: Kína annyiban jelent üdítő kivételt, hogy ott 2020-ban a forgalomba hozott személyautók 19,8 milliós darabszáma „csupán“ 6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, a visszaesés mértéke – százalékban kifejezve – minden más térségben kétszámjegyű mértéket öltött.

Európában különösen drámai volt a visszaesés: az ottani nem egészen 12,0 milliós értékesítési darabszám 3,8 millióval, csaknem egynegyedével, ezen belül az Európai Unió 27 tagországában kibocsátott 9,94 millió darab 23,7 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Európa legnépesebb és az ágazat szempontjából különösen fontos országok közül Németországban a visszaesés mértéke elérte a 19, Franciaországban a 25, Olaszországban a 28, az Egyesült Királyságban a 29, Spanyolországban pedig a 32 százalékot; de az „unió új tagországai“ nevű csoport sem lóg ki a sorból, az ottani 1,16 milliós értékesítési darabszám 23 százalékkal alacsonyab a 2019. évitől.

Az Európán kívüli országok közül az Egyesült Államokban – 14,5 millió darabos kibocsátás mellett – 15, a Japánban forgalomba hozott 3,8 millió darab 11, az Indiában értékesített 2,4 millió darab 18, a Brazíliában eladott 2,0 millió darab 27, míg az Oroszországban kibocsátott 1,6 millió darab pedig 9 százalékkal maradt el az előző évitől.

Szakértői vélemények szerint miután a múlt évben kivétel nélkül mindenütt nagyfokú visszaesést regisztráltak, az idén valamennyi fontosabb piac elindul a felfelé vezető úton. Nem téveszthet meg, hogy amennyiben 2021 első félévében látványos is lenne a fejlődés, a vélhetően erőteljes növekedési dinamika a múlt év tavaszi nagy leállásból adódó alacsony bázis következménye.

A Német Autóipari Szövetség (VDA) által nyilvánosságra hozott előrejelzés szerint - a várhatóan 8 százalékos növekedést és 21,4 milliós értékesítési darabszámot produkáló Kína kivételével – az idei értékesítési darabszámok legfeljebb megközelítik a válság előtti szintet. Európában 12 százalékos növekedés és 13,4 millió értékesítés, az Egyesült Államokban 9 százalékos növekedés és 15,8 milliós értékesítés valószínűsíthető. Mindent egybe vetve a világ országaiban a múlt évi 15 százalékos visszaesés után a tavalyihoz képest összességében 9 százalékos növekedés és 73,8 milliós értékesítési darabszám várható.

Németország: 2020 végére „lendült be“ újra a piac

A szövetségi köztársaságban a 2020 decemberében forgalomba hozott 311,4 ezres darabszám jó egytizedével már meghaladta a 2019 decemberit, s ez – a hónap második felében a koronavírus-járvány súlyosbodása folytán a gazdasági és társadalmi életben elrendelt korlátozások ellenére – minden idők legmagasabb decemberi kibocsátása. (Megjegyezve, hogy ehhez a kétségkívül figyelemre méltó eredményhez a decembernél szokásosnál két többletmunkanap mellett az átmenetileg 16 százalékra mérsékelt forgalmiadó-kulcsnak a korábbi szintre emelése miatt előrehozott vásárlások is hozzájárultak.)

Az év végén Németországban sem fordult meg, legfeljebb enyhült az év egészére jellemző drámai visszaesés. A múlt évben újonnan forgalomba hozott autók 2,9 milliós darabszáma – mint már utaltunk rá – csaknem egy ötödével alacsonyabb az egy évvel korábbinál.

A németországi autógyárak decemberi termelése – 280,8 ezer darab – 1 százalékkal haladta meg a 2019 decemberit; ugyanakkor a 3,5 millió darabos éves termelés 25 százalékkal nem egyszerűen alacsonyabb az egy évvel korábbinál, hanem 45 év óta a legalacsonyabb termelési darabszám. Az exportban a múlt év utolsó hónapjában – 219,4 ezer darab – nem volt változás a 2019 decemberihez képest, a 2,6 millió darabos éves darabszám ugyanakkor 24 százalékkal alacsonyabb az előző évinél.

Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke szerint az értékesítési darabszám visszaesését nem csak gazdaságossági szempontból emészti meg nehezen az ágazat, hanem a klímamérleg szempontjából is hátrányos. 2020-ban az autóállomány megújulása késedelmet szenvedett, a korábbi években tapasztalt cserékkel összehasonlítva több régi, nem kellően klímabarát jármű maradt forgalomban.

A VDA elnöke azzal számol, hogy az idén ismét élénkülni fog a német személyautópiac, de arra, hogy megismétlődne a koronavírus-járvány előtti látványos fejlődés, Németországban sem lehet számítani. Ezt látszik alátámasztani, hogy a német autógyártók decemberben 16 százalékkal kevesebb belföldi rendelést kaptak, mint egy évvel korábban, míg a belföldi rendelések éves visszaesése elérte a 17 százalékot. A külföldi megrendelések decemberben az egy évvel korábbi szinten alakultak, míg az év egészére vonatkozóan 11 százalékos visszaesést szenvedett el az ágazat.

Minőségi változás: az elektromos autók kibocsátásánál többszörös a növekedés

A múlt évet – jórészt az állam által nyújtott vásárlási kedvezmény bevezetése, majd megemelése hatására – az elektromos meghajtású folyamatos térnyerése jellemezte. A 82,8 ezres decemberi értékesítési szám az egy évvel korábbi hétszerese, az elektromos meghajtású autóknak a teljes értékesítési darabszámon belüli részaránya elérte a 26,6 százalékos rekordot. A múlt év folyamán értékesített 394,9 ezres értékesítési darabszám az előző évi szintén többszöröse: 263 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, s ezzel az elektromos meghajtású autóknak az összes, 2020-ban forgalomba hozott személyautón belüli részaránya elérte a 13,5 százalékot.

A decemberben forgalomba hozott 43,7 ezer darab tisztán elektromos meghajtású autó az év folyamán kibocsátott mennyiség több mint fele; ezen belül december/december összehasonlításban a növekedés mértéke eléri a 660 százalékot. Ettől – 39,1 ezres decemberi kibocsátás mellett - alig maradt el plug-in-hibrid meghajtású autóknak a 2019 decemberi pontosan hétszeres szintre emelkedése.

A VDA számítása szerint az elektromos meghajtású autók piacán meghatározó a hazai márkák szerepe: részarányuk a múlt évben az összes kibocsátáson belül elérte a 67 százalékot.

Az évvége közeledtével az újonnan forgalomba hozott elektromos meghajtású autókon belül 38 százalékra emelkedett a magánvásárlók részaránya. A VDA die vonatkozó értékelése szerint „az elektromobilitás megérkezett a társadalom középrétegeihez“. Az újonnan forgalomba hozott elektromos autók 31 százalékát cégek vásárolták meg, míg 28 százalékuk kölcsönzői szolgálatok, carsharing-cégek és autókereskedők tulajdonába került.

Mint már utaltunk rá, az elektromobilitás felfutásához nagyban hozzájárultak a környezetvédelem címén nyújtott vásárlási kedvezmény. Az ennek igénybe vételére irányuló kérelmek száma 2020 második felében hónapról hónapra emelkedett és az év végére alig maradt el a 420 ezertől.

A VDA örvendetesnek tartja az elektromos üzemelésű autók gyártásának felfutását. A 2020 január és november között a német érdekeltségű üzemekben előállított 775,6 ezres darabszám az egy évvel korábbi több mint duplája, (a növekedés mértéke 113 százalék); ezen belül a németországi üzemek 374,6 ezres termelési darabszáma csaknem hasonló mértékben, 111 százalékkal haladja meg a 2019 első tizenegy havit.

Gondot továbbra is a töltési infrastruktúra kiépítése, pontosabban annak lassúsága jelent. A Szövetségi Hálózati Ügynökség adatai szerint 2020 elején 34,0 ezer nyilvános töltőpont volt az országban. Azaz - míg 2020 májusában még csak 10 elektromos meghajtású autó „osztozott“ egy töltőhelyen, addig ez az 580 ezres autóállománnyal számolva a múlt év végére 17-re emelkedett.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés