hirdetés
hirdetés

A Tesla idén eléri az 5. önvezető szintet

A piacon lévő önvezető autók képességei jelenleg a 2. és 3. szint között mozognak. Ehhez képest, Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint még 2020-ban elérik fejlesztőik, hogy gyártott autóik önvezető szintje elérje a legmagasabb, 5. szintet.

hirdetés

Musk a Sanghajban megrendezett éves mesterséges intelligencia világkonferencia (World Artificial Intelligence Conference – WAIC) megnyitóján videoüzenetben közölte a hírt, pontosan azt mondta, hogy „Magabiztosan állíthatom, hogy nagyon hamar megvalósítjuk az 5-ös szintű autonóm autókat. Sőt, biztos vagyok benne, hogy ez még idén megtörténik."

A SAE (International Society of Automotive Engineers) az önvezetés 5 szintjét határozta meg korábban:

  • Level 0 – drivers only – csak sofőrrel, aki folyton kormányoz, sebességet szabályoz, mindenre figyel a járművön belül és kívül.
  • Level 1 – assisted – asszisztenssel támogatott, korlátozott járművezetés. Ide tartoznak azok a rendszerek, amelyek bizonyos körülmények között képesek a kormányzást és a gyorsulást és lassítást szabályozni, de nem mindkettőt egyszerre. Ilyen például a sokak által már jó ideje használt tempomat, sávtartás, vagy parkolás.
  • Level 2 – partly automated – részben automatizált sofőrsegítő rendszerek, amelyek egyaránt irányítják a kormányzást és a gyorsulást, lassítást. Ezek a rendszerek továbbra is megkövetelik, hogy a kormány mögött lévő személy mindig figyelmes legyen. Ilyen például a sávtartást szolgáló rendszer.
  • Level 3 – highly automated – magas szinten automatizált járművek, amelyek bizonyos helyzetekben, például megosztott autópályák forgalmában képesek vezetni magukat. Autonóm módban nincs szükség az emberi beavatkozásra. De az emberi vezetőnek készen kell állnia az átvételre, amikor a jármű olyan helyzetbe kerül, amely meghaladja a korlátját.
  • Level 4 – automated – automatizált járművek, amelyek legtöbbször maguk vezethetnek, de bizonyos helyzetekben szükség lehet egy emberi sofőrre, hogy átvegye az irányítást.
  • Level 5 – Driverless – sofőr nélküli, teljesen autonóm autó. Az ilyen járművek bármikor, bármilyen körülmények között vezethetnek. Nincs szükségük kézi vezérlésre, így kormányra sem.

A koronavírus-járvány nem csak a tudományos életre, de a technológiai fejlesztésekre is ösztönzőleg hatott. Az elektromos járművek mellett jelenleg a legfontosabb fejlesztési irány az önvezető autózás legmagasabb szintű – teljesen autonóm – megvalósítása. Az önvezető funkciók kiterjesztéséhez és a teljesen aztonóm járművek eléréséhez azonban, óriási számítási kapacitásra van szükség, mindennek mobil formában is elérhetőnek kell lenni, gyakorlatilag egy mozgásban lévő informatikai rendszert kell megbízhatóan üzemeltetni. Ezt úgy kell ellátni elektromossággal, hogy az ne menjen az elektromos autó hatotávolságának a rovására. A Tesla többek között ezeket ugorja meg az év végére.

A szenzorok és kamerák által begyűjtött adatokat minél gyorsabban fel kell dolgozni, ehhez olyan mértékű számítási kapacitásra van szükség, amelyekre csak a szuperszámítógépek képesek. Másodpercenként 1000 TOPS (Tera Operations Per Seconds – billió művelet másodpercenként) elérése a kitűzött cél, mindezt 5 wattos energiafogyasztás mellett. Jelenleg a 4-5-ös szintű autonóm járműhöz, a nVidia legutóbbi fejlesztése az nVidia Drive AGX Pegasus 320 TOPS-ot tud. A Tesla szuperszámítógépe, a DOJO, a legutóbbi hírek szerint 144 TOPS-ra volt képes. Musk szerint a legnagyobb kihívást az okozza, hogy képtelenség szimulációkkal lefedni minden lehetséges valós helyzetet, ami közlekedés közben felmerülhet.

A Tesla teljes önvezető (FSD – Full Self Driving) rendszeréhez szükséges HW3 konfiguráció központi számítógépe tavaly április óta az összes újonnan gyártott autójukba belekerült. Versenyelőnye pont ebben a külön FSD egységben, a mesterséges neurális hálózatot futtató és tanulásra is képes rendszerben van, hiszen ennek segítségével képes a GPS, a 8 kamera, 12 ultrahangos szenzor és a radar által szolgáltatott információk valós idejű feldolgozására.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés