hirdetés
hirdetés

A Tesco napenergiát hasznosít

Zöld innováció az áruházlánctól

A Magyar Innovációs Bizottság év elején meghirdetett pályázatán a bírálóbizottság – több más vállalkozás mellett - kiemelt elismerésben részesítette a Tesco-Global Áruházak Zrt-t is. Az áruházláncot a napenergia hasznosításában elért eredményei alapján méltatták a szakértők. A díj kapcsán Iglódi-Csató Juditot, a cég kommunikációs igazgatóját kérdeztük.

hirdetés

A Tesco Áruház neve minden bizonnyal jól ismert olvasóink körében is, mégis arra kérem, mutassa be a vállalatot és annak tevékenységét.

Ez év elején a Tesco 18,3 százalékos piaci részesedéssel Magyarország legnagyobb hipermarket kereskedelmi lánca és egyben második legnagyobb brit befektetője volt. Tizenhat éves magyarországi működésünk során eddig 106 hipermarketet nyitottunk, a teljes bolthálózatunk a kis alapterületű boltokkal együtt 185 egységből áll. Fő tevékenységünk az élelmiszer-kiskereskedelem, de ezen kívül is számos termékcsoportot forgalmazunk a háztartási elektronikától kezdve a ruházati termékeken keresztül a sporteszközökön át egészen a kozmetikumokig és a lakás-kiegészítőkig. A Tesco Pénzügyi Partner szolgáltatáson keresztül többféle hitel és biztosítási terméket is kínálunk vásárlóinknak. 

A díjjal a bírálóbizottság elismerte vállalatunk azon törekvését, mellyel elköteleztük magunkat a környezet védelme mellett. Folyamatosan növekszik zöld áruházaink száma; mind az újonnan épült üzletekben, mind a régiek átalakítása során korszerű, környezetbarát és energiatakarékos módszereket valósítunk meg (geotermikus energia, zöldtető, napkövető napkollektor használata, hűtő-fűtő közegek energiájának visszanyerése stb.).

Célunk, hogy 2020-ra nominálisan a felére csökkentsük épületeink károsanyag-kibocsátását a 2006-os bázisévhez képest. A környezet megóvásában a 100 százalékban lebomló bevásárlótáskáinkkal, visszaváltható „örökzöld” táskánkkal, tartós táskáinkkal, valamint a PET-palackok és alumíniumdobozok visszaváltását célzó kezdeményezésünkkel vásárlóinkat is segítjük.

Mivel járt a bizottság elismerése?  

Az elismerés mellé egy oklevelet is kaptunk, amelyet március 26-án a Parlamentben vezérigazgatónk, Per Bank vehetett át. A bírálóbizottság döntése értékes visszajelzés volt számunkra. Fontos jelzésként értékeltük, hogy független szakértők elismerik a környezetvédelem terén tett lépéseinket, hiszen ez is igazolja, hogy jó úton haladunk.

Milyen szerepet tölt be a vállalat életében az innováció?  

A Tesco életében nagyon fontos az innováció, hiszen a kitűzött környezetvédelmi céljainkat csak ezek révén érhetjük el; segít versenyképesebbé válnunk, és példát tudunk mutatni versenytársainknak is. Évi közel 500 millió forintot fordítunk innovációra.

Melyek a fejlesztés fő irányai?  

A környezetvédelem tekintetében az energia-megtakarítást, a megújuló energiák hasznosítását, valamint a széndioxid-csökkentéssel kapcsolatos fejlesztéseket tekintjük a legfontosabbnak.

Kik foglalkoznak a fejlesztéssel?  

Mivel nem ez a fő profilunk, így nincs kutatás-fejlesztési részlegünk, de a vállalat működésének minden területén találhatók innovációs beruházások, ezeket maguk a területek tervezik meg és irányítják a bevezetésüket.

Milyennek látják ma Magyarországon a környezettudatosságot?  

A magyarországi helyzet még nem ideális, rengeteg lehetőségünk van a fejlődésre. Ugyanakkor tapasztaljuk vásárlóink részéről, hogy sokan igénylik a környezettudatos megoldásokat: a PET-palackok és alumíniumdobozok visszaváltását célzó kezdeményezésünk, a hosszantartó bevásárlótáskák széles választéka és egyéb, a környezettudatos bevásárlást és életmódot célzó kezdeményezéseink lelkes befogadókra találnak. Az elsődleges probléma véleményem szerint a rossz beidegződésekben, a nehézkes váltásban rejlik. Fontos, hogy tanuljuk a környezet védelmét, és idővel tudatosan odafigyeljünk ezekre a dolgokra. Ez az a terület, amire nem szabad sajnálni a fáradságot.

A napenergia hasznosítása miben jelent újdonságot?  

A budaörsi projektünk keretében a napenergiát a téli időszakban meleg víz készítésére és fűtésre; nyáron pedig hideg energia előállítására használjuk abszorpciós folyadékhűtőn keresztül. A fenti projektben a hideg energia előállítása az újdonság.

Melyek a Tesco további tervei ezen a téren?  

Elsősorban folytatni szeretnénk az említett kutatási feladatokat, vagyis további fejlesztéseket tervezünk az energia-megtakarítás, a megújuló energiák és a széndioxid-csökkentés terén. Az itt elért eredményeket pedig további fejlesztéseinkben szeretnénk hasznosítani.

Kelemen Szilvia
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
A Tesco napenergiát hasznosít
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés