hirdetés
hirdetés

Továbbra is az élen

A német ipar bízik a fellendülésben

A kutatási-fejlesztési kiadások alakulása a válság időszakában

Egy, a közelmúltban megjelent tanulmány szerint a válság miatt elszenvedett forgalom- és nyereségcsökkenés ellenére a világ, ezen belül Németország vezető iparvállalatainak többségénél minimális mértékben esett vissza a jövő eredményeit megalapozó kutatási és fejlesztési tevékenység.

hirdetés

S bár – a bruttó hazai termék mennyisége 4,7 százalékos csökkenése mellett – a k+f-re fordított német vállalati kiadások 1997 óta először 3,1 százalékkal csökkentek, a német vállalatok 27,7 milliárd euró összesített vállalati k+f ráfordítással, a világlistán elért 7,6 százalékos részesedéssel, Franciaországot és Svájcot megelőzve továbbra is Európa éllovasának tekinthetőek.

A német vállalatoknak a válság idején is sikerült úgy gazdálkodniuk, hogy hosszú távú versenyképességük ne szenvedjen jóvátehetetlen veszteséget. Erre utal, hogy a felmérés által figyelembe vett vállalatok forgalma 2009-ben 9,5 százalékkal, azaz a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadások mérséklődését háromszorosan meghaladó mértékben csökkent, azaz az érdekelt vállalati kör innovációs intenzitása nem visszaesett, hanem kis mértékben emelkedett. A felmérést végző Booz & Company tanácsadó cég adatai szerint a válság elmúltával a német vállalatok innovációra fordított kiadásai ismét emelkedni kezdtek, bár a 2008. évi szintet 2010-ben még aligha sikerül elérni.

Siemens PLM: világbajnokhoz méltó autót terveztek
Siemens PLM: világbajnokhoz méltó autót terveztek

Ami a többi országot illeti - az Egyesült Államok vállalatai 2009-ben 192, a japánok 113,7, a németek 38,4, a franciák 30,1, a svájciak pedig 25,4 milliárd dollárt fordítottak kutatásra és fejlesztésre. Az amerikai konszernek a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadásaik 3,8 százalékos mérséklésével német versenytársaikhoz hasonlóan reagáltak a válságra, a japán vállalatok k+f kiadásainak csökkenése meghaladta a 10 százalékot; ugyanakkor az indiai és kínai székhelyű vállalatok k+f kiadásai továbbra is meredeken, 41,8 százalékkal emelkedtek.

Innovációban még nem erősek

A felzárkózó országok mindezek ellenére továbbra is alárendelt szerepet játszanak a világ országainak innovációs tevékenységében, így Kína és India együttes részesedése nem haladja meg az egy százalékot. „Kína továbbra is a világ munkapadja”, idézi a Financial Times Deutschland a Booz & Company szóvívőjét, aki szerint ha a kínai székhelyű nagyvállalatok k+f kiadásai növekedtek is, az érintett vállalatok jellemzően olyan nagy nyugati konszernek leányvállalatai, melyek a kelet-ázsiai telephelyükön végeztek innovációs tevékenységet.

A világ leginnovatívabb vállalata
Roche: a világ leginnovatívabb vállalata
A világ leginnovatívabb vállalatai élén a svájci Roche gyógyszeripari vállalat áll, amely 2009-ben 9,1 milliárd dollárt fordított kutatásra és fejlesztésre, megelőzve az amerikai Microsoft szoftver- és a finn Nokia, mobiltelefon-gyártót. A korábban éllovas japán Toyota autógyár k+f kiadásai csaknem ötödével történt visszaesése következtében nem csak az első helyet veszítette el, hanem a képzeletbeli dobogóról is lecsúszott, csupán a negyedik helyet érte el. A Toyota pozícióvesztése jól mutatja a nemzetközi recessziónak az autóiparra gyakorolt hatását, jóllehet az elektro-mobilitás rég nem látott innovációs lendületet kölcsönzött a járműipari vállalatoknak.

Ez igaz a német vállalatokra is: a Daimlernél 2009-ben 5,2, míg a BMW-nél 8,4 százalékkal csökkentek a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadások; tágabb kitekintésben a németországi k+f kiadások visszaesésének kétharmadát ez az ágazat szenvedte el. Ezzel szemben a Volkswagennél – a forgalom csökkenése ellenére – 3,5 százalékkal többet fordítottak innovációra az előző évinél, s – megelőzve a 16. helyre sorolt Siemenset (5,3 milliárd dollár) 5,4 milliárd dolláros innovációs büdzsével a VW a 15. helyen végzett a világ legmagasabb k+f kiadásait elérő vállalatai rangsorában.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
A német ipar nem mondott le a jövőről
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés