hirdetés
hirdetés

A Német Autóipari Szövetség közgyűlése

A jövő útja az elektromobilitás és a digitalizáció

„Ma elképzelhetőnek tartjuk, hogy a világ országaiban az elektromos meghajtású autóknak az összes újonnan forgalomba hozott gépkocsikon belüli részaránya 15 és 25 százalék között fog mozogni” – mondta Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) november elején Berlinben tartott közgyűlésén. Majd hozzátette, hogy „a fejlődés gyorsul – nem sokkal ezelőtt egyes szakértők még csupán 3 százalékkal számoltak”.

hirdetés

A német autóipar az elmúlt években 14 milliárd eurót ruházott az elektromobilitásba és a jelenlegi 30 elektromos meghajtású szériamodellel vezető szerepre tett szert az elektromobilitás területén. Az elektromobilitás a klímavédelmi célok elérésének, valamint a károsanyag- és szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének megkerülhetetlen eleme, tette hozzá a VDA-nak a tisztségében a közgyűlésen újraválasztott elnöke. Egyébként a PriceWaterhouseCooper egy, a közelmúltban megjelent előrejelzése szerint 2030-ban minden harmadik, Európában forgalomba hozott új személyautó elektromos meghajtású lesz. A PwC szakértői szerint 2028-ban az elektromos meghajtású autók 30 százalékos részaránnyal már meg fogják haladni a hagyományos robbanómotorok 28 százalékos részarányát, a többi 40 százalékot különböző típusok hibridje teszi ki. A németek különösen nyitottak az elektromobilitás iránt, és különböző felmérések alapján elképzelhető, hogy Németországban az autósok több mint fele már elektromos meghajtású járművet használna. A felmérésekben részt vevők az átállás legfőbb akadályaként az elektromos meghajtású autók magas árát nevezték meg, és további nagy hátrány az egy feltöltéssel megtehető rövid távolság.

Kevesebb káros anyag

Wissmann beszéde további részében – nem először – határozottan állást foglalt azzal az egyre élesebb politikai vitával kapcsolatban, amely a robbanómotorok esetleges tilalmáról alakult ki. Ha valaki ezt tervezi, nem gondolta végig az esetleges teljes tilalom összes összefüggését. A robbanómotor 2030 után is számottevő részarányt fog képviselni az utcák forgalmában; megjegyezve, hogy a szintetikus hajtóanyagok felhasználásával közép- és hosszabb távon klímasemleges perspektíváról van szó.

A ma használatos autók túlnyomó része egyelőre benzines vagy dízelmeghajtású. Az elmúlt tíz évben az Európai Unióban újonnan forgalomba hozott személygépkocsik átlagos üzemanyag-felhasználása jó egy negyedével csökkent, ás ennek megfelelően a szén-dioxid-kibocsátás is mérséklődött. Ráadásul az üzemanyag-fogyasztás csökkentésének lehetőségei még messze nincsenek kihasználva. „Azzal számolunk, hogy a benzines és dízelüzemelésű járművek hatékonysága az elkövetkező években további legalább 10-15 százalékkal javítható”, hangsúlyozta Wissmann.

Forrás: Stockfresh
Forrás: Stockfresh

A 2017-ben bevezetésre kerülő és az eddigi laboratóriumi teszteket valóságos utcai forgalomban való ellenőrzéssel kiegészítő Real Driving Emissions (RDE) nagyban hozzá fog járulni a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Az RDE-teszt kiterjed a gyorsulásra, a külső hőmérsékletre, a szélviszonyokra és a közlekedési helyzetre. „A jelenleg előkészítés alatt lévő RDE-tervezet nagyon szigorú feltételeket és határértékeket tartalmaz. Egyetértünk vele, de fellépünk azért, hogy ezek a követelmények időben és műszakilag végrehajthatók maradjanak”, tette hozzá a VDA elnöke.

Új koncepció digitalizálással

A német autóipar olyan új mobilitási koncepciók kialakításán is dolgozik, amelyek egészen új üzleti modelleket fognak eredményezni. Ennek lényege: a vevőknek a belátható jövőben nem egy adott termékre, azaz járműre, hanem egy mobilitási szolgáltatásra lesz szüksége. Ez pedig új szereplők, például nagy IT-konszernek piacra lépését fogja kiváltani.

A digitalizáció és a hálózati összeköttetés az egész autóipart érinti, figyelmeztetett a VDA elnöke, megjegyezve, hogy „számunkra prioritást kell élveznie olyan feltételeknek, mint a jármű biztonsága, a termékfelelősség, az adatvédelem és az IT-biztonság”.

Itt említjük meg, hogy egy, a már idézett PriceWaterhouseCooper által összeállított lista szerint a Volkswagen AG a nagy iparvállalatok sorában nemcsak Németországban, hanem az egész világon vezető szerepet tölt be a kutatásra és fejlesztésre fordított források tekintetében, melynek nagysága a múlt évi 12,8 milliárd dollárról az idén 13,2 milliárd dollárra emelkedik.

A VDA közgyűlésén Wissmann elnök pozitív mérleget vont a személygépkocsi-piacok alakulásáról. 2016 első felében a három nagy piac, nevezetesen Kína, Nyugat-Európa és Észak-Amerika továbbra is pozitív fejlődést mutatott. A német autóipar foglalkoztatása magában Németországban a törzs-foglalkoztatottakat tekintve meghaladja a 800 ezer főt, azaz az autóipar döntő jelentőségű foglalkoztatási tényező.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés