hirdetés
hirdetés

Autóipar

A frankfurti autószalon előtt

Az ágazatra jellemző stabil foglalkoztatásról, az amerikai és a kínai piac növekedéséről, míg a nyugat-európai értékesítések további csökkenéséről adott számot a július első napjaiban Berlinben tartott féléves sajtótájékoztatóján Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke.

hirdetés

Jó hír, hogy a világ személyautó-termelése az idén 2 százalékkal meghaladja a múlt évit, s várhatóan el fogja érni a 70,5 milliós darabszámot. Ezen örvendetes adat ugyanakkor jelentős különbségeket takar a fő piacok között: az Egyesült Államokban ez évre valószínűsíthető 15,2 milliós darabszám öt, míg a Kínában várható csaknem 14,6 millió darab személygépkocsi tíz százalékkal haladja meg a múlt évit (s e két országnak a világ autópiacán elért részesedése eléri a 42 százalékot); miközben a Nyugat-Európában jelzett 11,5 milliós értékesítési darabszám 5 százalékkal elmarad a múlt évitől, s egészen távolra került a 2007. évi 14,8 millió darabos rekordtól (nem több mint háromnegyede annak). A négy év alatt elszenvedett több mint hárommillió darabos visszaesés gyakorlatilag annyi, mintha Németország teljes mértékben kiesett volna a nyugat-európai autópiacról.

Az olló tovább nyílik…

2013-ban egyik oldalon az amerikai és a kínai, másrészt a nyugat-európai piac által alkotott olló további nyílásának vagyunk tanúi. Miközben az első félévben világszerte 3,4 százalékkal, 1,24 millióval több autót értékesítettek, mint egy évvel korábban, s ezen belül Ázsiában öt százalék feletti növekedést regisztráltak, Európában 6,6 százalékkal, a múlt évi 6,65 millióról 6,2 millióra csökkentek az eladások.

Ha a VDA július első napjaiban nyilvánosságra hozott előrejelzése teljesül, az Egyesült Államokban elért idei értékesítési darabszám 4,8, míg a kínai eladásoké 6,2 millióval haladja meg a 2009. évit, miközben Nyugat-Európában – ugyancsak négy év alatt – 2,6 millió darabos csökkenés valószínűsíthető, azaz: az amerikai és a kínai piacon elért többlet a Nyugat-Európában elszenvedett kiesés több mint négyszerese.

Csak Németország tudta megőrizni az európai autógyártásban elfoglalt helyét
Csak Németország tudta megőrizni az európai autógyártásban elfoglalt helyét

A nyugat-európai visszaesés gyökere három, az autóipar szempontjából fontos felvevőpiac, nevezetesen Olaszország, Spanyolország és Franciaország konjunkturális gyöngeségében keresendő. Az olaszországi értékesítés 2007 óta gyakorlatilag megfeleződött (2,5 millió darabról erre az évre 1,3 millióra esik vissza), a spanyolországi 44 százalékkal marad el a 2007. évitől, míg a franciaországi visszaesés „csak” 20 százalékos. Így e három országban az ez évre prognosztizált értékesítési darabszám – 3,7 millió – 2,5 millióval alacsonyabb a 2007-ben elért 6,2 milliónál.

A nyugat-európai piac visszaesése – tekintettel arra, hogy minden második, a kontinens nyugati felében forgalomba hozott személygépkocsi német márkájú – különösen érzékenyen érinti a német autóipart. A kegyetlenül gyönge értékesítési darabszámok ugyanakkor nem az érdeklődés lanyhulásával, hanem a fizetőképes keresletnek a gazdasági válság miatt bekövetkezett visszaesésével magyarázható, s a VDA elnöke szerint megalapozott remény van arra, hogy miután az említett országoknak sikerül leküzdeniük az adósságválságot, s annak a foglalkoztatásra, a jövedelmekre, végső soron pedig a fogyasztásra gyakorolt negatív hatását, újra élénkülni fog az autók iránti kereslet.

Egyes szakértői várakozások szerint a nyugat-európai országok gazdasági stabilizálódása jóval több időt fog igénybe venni, mint amire az Egyesült Államoknak szüksége volt. Jürgen Stark, az Európai Központi Bank (EZB) korábbi vezető közgazdásza szerint az euróövezet válsága csak 2013 őszén fogja tetőpontját elérni. Wissmann egy lépéssel előrébb gondolkozott, amikor úgy fogalmazott, hogy „az európai országokban az embereknek újra bizalommal kell lenniük a jövőt illetően, perspektívára van szükség államaik gazdasági fejlődésére vonatkozóan”.

Wissmann: A következő években a protekcionista tendenciák további erősödése várható
Wissmann: A következő években a protekcionista tendenciák további erősödése várható

A német autópiac nem független a partnerországok helyzetétől. Az első félévben forgalomba hozott 1,5 millió darab új személygépkocsi 8 százalékkal alacsonyabb a múlt év első hathavinál; ehhez képest sovány vigasz, hogy a júniusban elért 282,9 ezer darabos értékesítési szám „csupán” 5 százalékkal marad el a 2012. júniusitól. Ugyanakkor tény, hogy a múlt év első félévi bázis még viszonylag magas volt, így a tavaly második félévi erőteljes visszaesés összességében esélyt teremtett ahhoz, hogy év végére az első félévinél alacsonyabb legyen a csökkenés mértéke.

Németország gazdasági mutatói – növekedés, foglalkoztatás, stb. – jóval kedvezőbbek a megfelelő olasz, francia vagy spanyol mutatóknál, az euróövezet válságának elhúzódása mégis óvatosságra, autóvásárlásaik elhalasztására sarkall sok potenciális vevőt. Ez az óvatosság nem is annyira a magán-, mint inkább a cégautók vásárlóira jellemző: utóbbiaknál az első félévben az átlagot meghaladó mértékű, 9 százalékos visszaesést tapasztaltak.

A piaci helyzet kedvezőtlen alakulása a beszállítóipart is érzékenyen érinti, ez esetben elsősorban olyan, gyakran családi tulajdonban lévő vállalatokról van szó, melyek jellemzően európai piaci igényeket elégítenek ki. Az is figyelemre méltó, hogy a német utakon futó személygépkocsik átlagéletkora a 2007. évi 7,7 évről kereken egy évvel, 8,7 évre emelkedett.

A VDA előrejelzése szerint a Németországban az idén forgalomba hozott személygépkocsik száma 2,9 és 3,0 millió darab között alakul, s a 3 milliós határt csak a következő években fogja újra elérni. Az éves hazai termelés a múlt évi 5,4 millió darabról 5,2 millió darabra mérséklődik, az exportra kerülő mennyiség – kb. 4 millió darab – várhatóan 2 százalékkal elmarad a múlt évitől.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a GyártásTrend Magazin 2013/7-8. számában.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés