hirdetés
hirdetés

Logisztika

A Forma-1 fuvarosai

Cikkünkből többek között megismerhető egy Grand Prix-poggyászlista tartalma, és megtudható az is, milyen esetekben érkezhet a futár helikopterrel a boxutcába – a DHL közreműködésével.

hirdetés
Kapcsolódó cikkek

Vajon hány kilométert utazik a Forma-1-es versenysorozat egy évad alatt? Hány darabból áll egy F1-es autó motorja? Hány Jumbo Jetet és hány kamiont tölt meg a csapatok felszerelése futamról futamra? Hogyan kell összecsomagolni egy versenyautót? A DHL már több mint 25 éve nyújt egyedi logisztikai megoldásokat a Forma-1 számára, 2004 óta pedig a „száguldó cirkusz” hivatalos logisztikai partnere. A teljes versenysorozat logisztikai hátterét a DHL harmincfős dedikált csapata irányítja. A csapatok, a szervezők és a szponzorok kiemelten sürgős kérései esetén a DHL légi szolgáltatásai révén akár 24 órán belül a pályára juttatja a kívánt küldeményeket.

Óriási Jumbo Jetekbe kerül a rakomány
Óriási Jumbo Jetekbe kerül a rakomány

A teljes szezon alatt közel 300 ezer tonnányi rendkívül sérülékeny rakomány szállítását kell megoldani a húsz versenyhelyszín között, öt kontinensen, földön, vízen és levegőben. A versenysorozat teljes felszerelése összesen 137 ezer km-t tesz meg. Minden F1-es csapat részére mintegy 30 tonnányi árut szállít a DHL az európai versenyekre, illetve 35-40 tonnát a tengerentúli futamokra.

A paddockhoz kapcsolódó felszerelések nyolc Boeing 747-es (Jumbo Jet) típusú repülőgépet töltenek meg. A határidők szorosak, így a DHL és a Forma-1 menedzsmentje folyamatosan együttműködik annak érdekében, hogy minden apró mozaikdarab időben a helyére kerüljön.

Mi kell egy F1-es nagydíjhoz?
A Forma-1-es csapatok az alábbiakat viszik magukkal minden futamra, vagyis így áll össze a Grand Prix-„poggyászlista”: • 2 versenyautó • 3,5 km tápkábel • 5,5 km adatkábel • 30–40 tonnányi versenyfelszerelés • 80 oldalból álló ellenőrző lista • 80–120 láda • 180 számítógép • 300 laptop • 1100 rádió és headset • 1500 liter üzemanyag, 90 liter motorolaj, 60 liter sebességváltó-olaj, 40 liter hidraulikus olaj, 15 liter hűtőfolyadék • 3000 üveg ásványvíz

 

Mi zajlik a háttérben?

A versenysorozat a teljes évre kiterjedő, folyamatos munkát jelent a DHL számára. A Forma-1-hez kapcsolódó logisztikai feladatokat harmincfős dedikált csapat tervezi és szervezi meg minden évben. A munka legnagyobb része három, a feladatra specializált központban összpontosul: Londonban (Heathrow), Modenában és Milánóban.

A DHL szempontjából egy futamra, így például a mogyoródi versenyhétvégére való felkészülés is az előző futam eredményhirdetését követően azonnal indul. A csapatok ugyanis az eredményhirdetést követően az előző verseny vasárnapján azonnal megkezdik a garázsok lebontását, és hétfőre virradóra már össze is pakolnak mindent, valamint leadják megrendeléseiket felszereléseik szállítására.

Speciálisan csomagolják a versenyautót a légi szállításra
Speciálisan csomagolják a versenyautót a légi szállításra

Az áruk kéthetes futamciklus esetében 6-7, hetente lebonyolított futamok esetében (mint az idei Magyar Nagydíjnál is) 1-2 nappal a verseny kezdete előtt megérkeznek a futam helyszínére. Miután a csapatok átvették a hozzájuk tartozó küldeményeket, a felszerelések a megfelelő boxokba vagy az időjárástól függően hűtött konténerekbe kerülnek. Az adott futam után a folyamat elölről kezdődik: vasárnapról hétfőre virradóan a rakományokat elszállítják a következő versenyhelyszínre, vagy az adott istálló központjába.

Forma-1- logisztika számokban
Minden egyes tengerentúli versenyhelyszínre körülbelül 20 000 küldemény légi szállítását kell megoldani. • A legsürgősebb szállításokat kevesebb mint 24 órán belül kell teljesíteni, sok esetben két kontinens között. • A legnagyobb alkatrész, amelyet a DHL szállít, a versenyautók úgynevezett héjszerkezetes váza, amely sok esetben 60 szénszálas rétegből áll. • A legkisebb alkatrészek az 1,5 mm átmérőjű csavarok. • Egy Forma-1-es versenyautó motorja 5000 különböző alkatrészből áll. • A tengerentúli versenyekre öt Boeing 747-es teherszállító gép és 35 konténer (20 és 40 láb hosszú) szükséges a felszerelések szállításához. • Az egyes versenyekre szállított áru 100 kamiont tölt meg.

 

Tervezhető és rendkívüli feladatok

A Forma-1-gyel kapcsolatos szállítások megszervezése nemcsak a szoros határidők és a nagy távolságok, hanem a rendkívül változatos árutípusok miatt is kihívást jelent. A tengerentúli futamokhoz a DHL szállítja többek között a versenyautókat, a motorokat, a gumiabroncsokat, az alkatrészeket, a csapatistállók felszereléseit, illetve a televíziós közvetítésekhez szükséges eszközöket.

Akár 100 kamiont is megtölt a felszerelés
Akár 100 kamiont is megtölt a felszerelés

Ezen kívül a versenyautókhoz szükséges speciális üzemanyagot és a VIP részleg teljes berendezését is a cég mozgatja. Ez napi 24 órás rendelkezésre állást igényel a DHL részéről. A futamok ideje alatt is érkezhetnek sürgős kérések, például a csapatok mérnökeitől, akik folyamatosan dolgoznak az autók fejlesztésén. Ilyen esetekben az úgynevezett DHL Extra Services Team, vagyis az egyedi szolgáltatásokat biztosító logisztikai egység áll munkába.

Igény esetén a DHL fedélzeti futára saját kezűleg szállítja és kézbesíti a csomagot, és akár helikopterrel száll le paddockban. Három alapvető tényezőre van szükség ahhoz, hogy cég sikerrel vegyen minden akadályt: helyi szakértelem, személyes elkötelezettség és kiterjedt nemzetközi hálózat.

Hogyan lehet összecsomagolni egy F1-es autót?

A Forma-1-es versenyautók szállítása úgy történik, hogy az első és hátsó szárnyakat, a kormánykereket, a hátsó visszapillantó tükröket és az oldalsó légterelő szárnyakat leszerelik az autókról. Az autók oldalait és alvázát fapanelekkel borítják körbe (lényegében tokba zárják), míg az autó hátsó részén speciális ütköző védi a sebességváltót. Az autó elején a kormánykereket és az alvázat erre a célra tervezett védőburkolattal látják el.

Díjazzák a gyorsaságot
2007 óta a DHL nemcsak logisztikai szempontból részese a Forma-1-nek. A DHL Leggyorsabb kör elnevezésű díjban az a pilóta részesül, aki a legtöbb alkalommal tudott leggyorsabb kört futni az adott idény során. Az F1 történetében elsőként az idén a versenysorozatba visszatérő Kimi Räikkönen nyerte el a díjat 2007-ben, tavaly pedig a Red Bull színeiben versenyző Mark Webber.
Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[112821] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés