hirdetés
hirdetés

Repülés

50%-kal csökkenhet a repülők károsanyag-kibocsátása

A NASA és a Boeing egymással karöltve hosszabb, vékonyabb és könnyebb szárnyak kidolgozásán munkálkodik.

hirdetés

A repülőgépek tömegének leghangyányibb porciója is plusz üzemanyaggal, fokozott károsanyag-kibocsátással és persze több pénzzel jár ahhoz, hogy a szerkezetek a levegőbe emelkedhessenek.

Kéz a kézben a NASA és a Boeing éppen ezért egy ideje már hosszabb, vékonyabb és könnyebb szárnyak kialakításán fáradozik, amelyek annyiban különböznek a tipikus kereskedelmi szállító repülőgépek szárnyaitól, hogy külön „dúc” szükséges a kellő megtámasztásukhoz.

A kutatók várakozásai szerint a kisebb súlyú és kevesebb légellenállásba ütköző alkatrész az üzemanyag-fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást a jelenlegi szállító repülőgépek technológiájához képest legalább 50 százalékkal csökkenteni fogja.

Forrás: NASA

A masinák tervezésekor a mérnökök először részletes, számítógépes aerodinamikai modellezés révén sorozatos teszteknek vetik alá a repülőgép felépítését. A jármű körül áramló levegő útját meghatározó számítási eredmények felhasználásával ezt követően finomhangolják a szárny és a támaszték méreteit és alakját, hogy így optimalizálják azokat a területeket, amelyek a légellenállást fokozó és a felhajtóerőt mérséklő, nemkívánatos légáramlatokat generálják. Ezután a tudóscsapat a számítások és a légi jármű teljesítményére vonatkozó előrejelzések megerősítése céljából különböző kísérleti technikával szélcsatornában teszteli a modelleket. A jelenleg kipróbált szélcsatornamodell a vele párhuzamba állítható, mai technológiával kialakított társainál 50 százalékkal nagyobb fesztávolságú szárnyakat kapott.

A NASA és a Boeing mérnökei jelenleg a legutóbbi teszt eredményeit elemzik, hogy aztán később további vizsgálatoknak vessék alá a szárny kialakítását.

A támasztékkal merevített szárny része a NASA Fejlett Légi Közlekedési Technológia (Advanced Air Transport Technology) projektjének. Ez utóbbi munkaterv célja, hogy olyan energiahatékonysági fejlesztéseket hajtson végre, amelyekkel a károsanyag-kibocsátás és a közösség által érzékelt zaj erőssége a biztonsági szint visszaesése nélkül csökkenthető.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: NASA)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés