hirdetés
hirdetés

Hangtalan elektromos kerékpárok

3D-nyomtatással készülnek a kenésmentes lánckerekek

A nagy teljesítményű műanyagok sikerrel váltják fel az elektromos kerékpárok fémből készült alkatrészeit.

hirdetés

A kerékpár az elmúlt évek során egyszerű használati tárgyból a trendi életstílus kellékévé lépett elő, amelynek használatát optimalizált megoldások tömege könnyíti meg. Ebben jelentős szerepet játszott az elektromos hajtás térnyerése és tökéletesítése. Az ügyfelek egyik fő elvárása a halk működés. Ez csak akkor érhető el, ha mind a hajtás elemeit, mind pedig a többi alkatrészt a megfelelő kivitelűre tervezik. A 3D-nyomtatás formájában az Igus ideális megoldást kínál a nagy teljesítményű műanyagból, egyedi igények szerint készülő hajtáselemek, például lánckerekek előállítására. Az egyedileg legyártott alkatrészek nemcsak teljesen karbantartás- és kenésmentesek, hanem sokkal halkabbak is hagyományos társaiknál.

Az eladott elektromos kerékpárok száma évek óta igen dinamikusan nő; például Németországban csak 2016-ban mintegy 605 ezer ilyen kerékpárt adtak el, ami 13 százalékos felfutásnak felel meg. A piaci versenyben való sikeres részvételhez elengedhetetlen, hogy a hajtásrendszereket gyártó cégek folyamatosan fejlesszék megoldásaikat. A javításokkal sikerült elérni, hogy a 2018-as modellévű elektromos kerékpárok hajtómotorjai mintegy 25 százalékkal kisebbek elődjeiknél, tömegük nem több mintegy három kilónál, és sokkal halkabban is üzemelnek. Az elektromos kerékpárok megszállottjaként ismert reichshofi Lars Hartmann-nak azonban még ez sem elég. Ő a kerékpár láncának zaját is meg kívánta szüntetni. A láncot egy fém lánckerék vezette meg, hogy ne érjen hozzá a vázhoz. Használat közben a fém lánckerék azonban erős zajt keltett.

A legkülönfélébb alkatrészek, például lánckerekek készülhetnek 3D-nyomtatással kopásálló anyagból (forrás: Igus)
A legkülönfélébb alkatrészek, például lánckerekek készülhetnek 3D-nyomtatással kopásálló anyagból (forrás: Igus)

Halk lánckerék nagy teljesítményű műanyagból

A legmegfelelőbb megoldást keresve Lars Hartmann rátalált az Igus 3D-nyomtatási szolgáltatására. A lánckerék adatait CAD-formátumban elküldte a vállalatnak, és néhány nap múlva már meg is kapta az egyéni paraméterek alapján legyártott alkatrészt, amely a legkiválóbb megoldást jelenti a hobbiszintű felhasználók számára. „A hagyományos eljárással, fémből készülő lánckerék meglehetősen hangos. Támadt egy ötletem. Lerajzoltam, és Iglidur I3 anyagból 3D-nyomtatással elkészíttettem az Igusszal – mondja a feltaláló. – Az alkatrészt tényleg könnyű és gyors volt legyártatni. A 3D-nyomtatási szolgáltatás igénybevételéhez csak fel kellett töltenem a STEP-formátumú fájlt, ki kellett választanom az anyagot, és meg kellett adnom a kívánt mennyiséget.” Hartmann, aki a lánckerekeket két hónapja használja két kerékpáron, elégedetten nyugtázza, hogy a hajtás zajszintje jelentősen csökkent.

Optimális kopási és szilárdsági jellemzők

A lánckerekek gyártásához Iglidur I3 anyagot használtak, amely az ipari és a kisszériás gyártáshoz is kiválóan alkalmas. Az anyagot kedvező kopási és szilárdsági paraméterek jellemzik, feldolgozása pedig szelektív lézerszinterezéssel (SLS) történik. További előny, hogy a legyártott alkatrészek közvetlenül, azonnal felhasználhatók. Az Igus tesztlaborjában az említett anyagból készült siklócsapágyakat összehasonlították a lézerszinterezéses feldolgozáshoz használt, leginkább elterjedt anyagokból előállított alkatrészekkel. Az alternáló, forgó és lineáris mozgások során az ebből a műanyagból gyártott alkatrészek legalább háromszor kopásállóbbnak bizonyultak a hagyományos anyagoknál.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés