hirdetés
hirdetés

CES

2017: a hangvezérlés éve

Természetes nyelvet értő digitális asszisztenseknek adott utasításoktól lesz hangos az idei év, ha beválnak a CES 2017-en kiállító gyártók számításai.

hirdetés

A hálózatba kapcsolt világ jegyében zajlott le a múlt héten Las Vegasban a CES 2017, a világ legnagyobb, szórakoztatóelektronikai kiállítása, amelyet kereken ötvenedik alkalommal rendeztek meg. A rendezvény – amely már jó ideje túlnőtte a szórakoztatóelektronika kereteit – több mint 3800 kiállító, közöttük 600 startup cég innovációit vonultatta fel, és 150 országból több mint 175 ezer szakmai látogatót vonzott.

Jól szemléltette már a kiállítás előestéjén elhangzott nyitó előadás is, amelyet az Nvidia jegyzett, hogy a digitális technológia az élet minden területét átszövi. A grafikus processzorairól ismert cég alapító vezérigazgatója, Jen-Hsun Huang először a GeForce NOW felhőszolgáltatást mutatta be, amellyel bármely fizikai PC számítógépes játékok futtatására alkalmas, nagy teljesítményű géppé turbózható fel. Következő bejelentése a Shield okostévé volt, amely a játékhoz és a filmnézéshez egységes, 4K HDR képfelbontású platformot kínál, és az Nvidia Spot csatlakoztatható eszköz révén hanggal vezérelhető – nemcsak a természetes nyelvet, hanem felhőben futó, tanuló algoritmusok, mesterséges-intelligencia (AI) képességek által az egyes felhasználók szokásait, preferenciáit is felismeri, és azokhoz alkalmazkodik.

Forrás: CES
Forrás: CES

Asszisztens az autóban

Xavier néven az Nvidia épített egy autóba szerelhető AI-szuperszámítógépet is, sőt van egy saját fejlesztésű, önvezető okosautó prototípusa is, a BB8, melynek AI Co-Pilot funkciója a forgalomban bekövetkező változások mellett a vezető arckifejezéseit is felismeri, és hanggal vezérelhetővé teszi a járművet.

Huang bejelentette azt is, hogy a Nvidia az Audival közösen új generációs AI technológiát fejleszt az önvezető autók számára, amelyek terveik szerint már 2020-ban megjelenhetnek a közutakon. A processzorgyártó emellett közös fejlesztéseken dolgozik a digitális térképeket készítő HERE és Zenrin cégekkel, valamint az autóipar két legnagyobb beszállítójával, a Bosch-sal és a ZF-fel is.

Las Vegasban jelentették be, hogy a BMW és a Nissan a Microsoft Cortana digitális asszisztensét építi a közeljövőben megjelenő okosautó-modelljeibe, a Daimler és a Hyundai a Google Assistant mellett döntött, míg a Ford az Amazon Alexa technológiáját választotta. A CarPlay szoftveren keresztül az Apple Siri digitális asszisztense már korábbról elérhető több autógyártó némely modelljében, a Toyota pedig Yui néven saját digitális asszisztenst mutatott be.

A technológiai óriások által fejlesztett, digitális asszisztensek integrálása mellett szól, hogy segítségükkel szinte bármilyen készülék okossá tehető, képességei folyamatosan bővíthetők – a tévétől kezdve a hűtőszekrényen és mosógépen át a termosztátig és az ajtózárig. Mára az autó is ezen készülékek egyikévé vált, sőt, körükben korántsem nevezhető a legbutábbnak: a McKinsey szerint ugyanis napjainkban egy átlagos autó már 20 PC számítógépes feldolgozási kapacitásával bír, és több mint 100 millió sor szoftverkódot futtat.

A Bosch tanulmányautója: teljesen testre szabva (forrás: Bosch)
A Bosch tanulmányautója: teljesen testre szabva (forrás: Bosch)

A digitális asszisztensek segítségével a vezetők például hangutasítással távolról kinyithatják és bezárhatják az autót, becsukhatják a garázsajtót, beállíthatják a légkondicionálót, önvezető modell esetében úticélt adhatnak meg, és ha elérhető az önparkoló funkció, akkor a parkolóházba is beküldhetik járművüket. A Microsoft Cortana a vezető naptárába is belelát, és egy soron következő találkozóhoz például menet közben éttermet javasolhat és asztalt is foglalhat. Az Nvidia említett Shield tévéje a Google Assistant technológiájával értelmezi a természetes nyelvet, és az Alexára épülő Echóval az Amazon is elég jól megvetette a lábát az okosotthonok vezérlése terén.

Úgy tűnik, a gyártókat különösen foglalkoztatja a lehetőség, amelyet az okosotthonok és az okosautók minél szorosabb összekapcsolásában látnak. Leglátványosabban a Bosch tanulmányautója szemléltette a CES 2017-en ezt a potenciált. A prototípus arcfelismerő technológiával azonosítja a kormánykerékhez ülő vezetőt, és automatikusan testre szabja neki az autó belterét: beállítja az ülést, a hőmérsékletet és a kedvenc rádióállomást is bekapcsolja. A tanulmányautóban egy nagy méretű, kristálytiszta képet megjelenítő OLED (organikus LED) érintőkijelző is helyet kapott, amely visszahatással a tapintás érzetét kelti az ujjakban, így a vezetőnek nem kell odanéznie, hogy meggyőződjön róla, megnyomta a kívánt gombot a felületen. A kezelőfelület egy másik koncepció szerint érintés nélkül, a levegőben végzett kézmozdulatokkal is vezérelhető.

Mykie néven a Bosch egy digitális asszisztenst is fejleszt, amely hanggal vezérelhető, és a ház körüli teendők ellátásában segít – megmondja, mi van a hűtőszekrényben, a vacsorára választott menü elkészítése mennyi időbe telik, napsütéses lesz a délután, vagy előbb kell bekapcsolni a fűtést stb. Mykie távolról, az autóból is elérhető – a Bosch által támogatott startup cég, a Mayfield Robotics pedig úgymond testet is fejlesztett számára. Az 50 centiméter magas Kuri háztartási robot, amely felismeri a család tagjait, és ennek megfelelően reagál, már az év végén forgalomba kerülhet az Egyesült Államokban.

Még vékonyabb lett a tévé

Digitális asszisztensek, autók és robotok mellett ejtsünk szót a szórakoztatóelektronika hagyományos értelemben vett ikonjáról, a tévéről is. Az LG OLED tévékészülékeinek legújabb, tíz modellből álló családjával érkezett Las Vegasba, melynek legizgalmasabb tagja, a pengevékony Signature OLED TV W modell kategóriájában elnyerte a 2017-es CES legjobb innovációjának járó díját.

LG Signature OLED TV W: kép a falon (forrás: LG)
LG Signature OLED TV W: kép a falon (forrás: LG)

A gyártó megfogalmazásában „kép a falon” formavilágúnak mondott W7 olyan karcsú, hogy a néző számára úgy tűnik, mintha a levegőben lebegne a készülék. A több mint 165 cm képátlójú tévé mindössze 2,57 mm vékony OLED panelje mágneses tartókkal közvetlenül a falra rögzíthető, így nem marad rés a készülék és a fal síkja között. Az egyedi formaterv olyan illúziót kelt, mintha egy ablakon néznénk ki.

Rásegít erre az is, hogy az LG OLED készülékeinek fényereje pixelenként vezérelhető, a fényt kibocsátó képpontok külön-külön ki- és bekapcsolhatók, fényerejük egyenként szabályozható. Ez a technológia fényszivárgás nélkül jeleníti meg a tökéletes feketét, így egy milliárd lehetséges színárnyalat visszaadása mellett végtelen kontrasztarányt nyújt.

Lehet, hogy pár éven belül már tekercsben fogjuk vásárolni a tévét, és miután kitapétáztuk vele a szobát, az egész fal egyetlen, a megtévesztésig valósághű képet visszaadó kijelzőként fog működni. 

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés