hirdetés
hirdetés

PLM

Folyamatok kezelése a tervezéstől a gyártásig

A gyártó vállalatoknál felmerülő változások kezelésére szoftveresen támogatott folyamat szükséges, mert enélkül akár tetemes veszteségek is keletkezhetnek.

hirdetés

Egy termék gyártása vagy használata során felmerülő probléma megoldásához esetenként nem elegendő a gépbeállítások módosítása, hanem szükség lehet konstrukciós változtatásra vagy szerszámmódosításra. Ezek elvégzése komoly költséggel és felelősséggel jár, főleg, ha figyelembe vesszük a teljes termékportfóliót. Ha nincs a változások kezelésére kidolgozott és szoftveresen megtámogatott folyamat, akkor rendkívüli veszteségeket szenvedhet el egy gyártó cég. Cikkünkben a CAD-Terv megoldását mutatjuk be, amellyel kézben tarthatjuk a tevékenységeinket.

Egy termékfejlesztési folyamat végeredménye a 3D-s modell, a 2D-s rajzi dokumentáció és a tételjegyzék (BOM). A társrészlegek, így a gyártástervezés, a logisztika és a beszerzés ezeket felhasználva végzi a munkáját. A kérdés az, hogy a tervező miként osztja meg az adatokat a cégen belül. Hogy biztosítja, hogy mindig az aktuális állapot legyen elérhető?

Információk egy forrásból

Az ehhez ajánlott 3DExperience egy adatbázis-alapú platformmegoldás a Dassault Systèmes-től. Összefogja egy felületen a CATIA-, a DELMIA-, az ENOVIA- és a SIMULIA-technológiát, és ezzel lefedi a teljes PLM-folyamatot. A rendszer nemcsak CATIA V5-tel, hanem bármilyen más ismertebb CAD-programmal összekapcsolható. Ennek előnye, hogy egy helyen, azonos metódussal lehet kezelni az összes konstrukciós fájlt, így a tervezők számára könnyebbé válik a keresés, az aktuális állapotok megtalálása.

A projekt nyomon követése (forrás: CAD-Terv)
A projekt nyomon követése (forrás: CAD-Terv)

A 3DExperience-ben tárolt CAD-adatok jóváhagyását csak az arra jogosultak végezhetik el. A felszabadított CAD-adatokat a platformon keresztül meg lehet osztani a különböző részlegekkel, amelyek ezeket egy webböngészőn keresztül ellenőrizni tudják. Nem kell a fájlokat duplikálni, új mappákba átmásolni. Ezzel csökken annak az esélye, hogy nem a megfelelő fájlt használja valaki, valamint az információkhoz való hozzáférés is szabályozott. A rendszer a műszaki tartalomról automatikusan STEP- és PDF-fájlokat generál. Így például egy beszerzőnek nem kell külön megkeresnie egy mérnököt, ha egy rajzot a beszállítónak ki szeretne küldeni valamely általános formátumban. A platform megszünteti az átláthatatlan és követhetetlen mapparendszereket.

Irány a gyártás

Az előzőekben tisztáztuk, hogy miként érik el a 2D-s/3D-s adatokat a cég alkalmazottai. A tételjegyzék épp ilyen fontossággal bír, hiszen ez a harmadik láb, amelyre támaszkodik a tervezés utáni munka. Bármilyen szoftverből is származzon a CAD-adat, a 3DExperience képes tételjegyzéket generálni belőle. Nemcsak a mennyiséget, anyagtípust tartalmazza a lista, hanem egyéb információt is rögzíthetünk, mint például azt, hogy az alkatrész gyártott vagy beszerzett. A tételjegyzék egy böngészőben szűrhető, különböző struktúrákban megjeleníthető, és minden tétel mögött ott van a 2D-s/3D-s adat. A rendszer mindenki számára nagyban segíti az átláthatóságot.

Tételjegyzék 3D-s információval
Tételjegyzék 3D-s információval

A tervező által összeállított tételjegyzék egy jóváhagyási folyamaton keresztül átadható a gyártásnak. A jóváhagyási folyamat testreszabható, vagyis meg lehet osztani minden olyan személlyel, akinek ellenőriznie kell a konstrukciót, mielőtt az nyilvános lesz a cégen belül. A rendszer automatikusan értesíti az érintetteket a feladataikról és az eredményekről. A platform módszerével rengeteg táblázat készítése és levél írása elkerülhető. Ha a gyártás egy másfajta tételjegyzék-struktúrát igényelne, akkor az átalakítás elvégezhető, az eredeti jegyzék nem változik, viszont az elemek között élő kapcsolat marad.

Módosítások igénylése és elvégzése

A termék használata során előjöhetnek olyan problémák, amelyeket csak konstrukciós módosítással lehet megoldani. Ez viszont magával hozza, hogy módosítani kell a gyártóeszközöket, újra kell validálni a termékeket. Ez rengeteg költséggel és kockázattal jár, vagyis nem érdemes előkészületek nélkül belevágni. A 3DExperience ehhez jól működő folyamatot kínál. Egy módosítási igényben össze lehet foglalni, hogy milyen adatokon, milyen módosításokat kell elvégezni. Rögzíteni lehet, hogy milyen tevékenységeket kell elvégezni, ebből pedig milyen költségek adódnak. Ezt a csomagot a szükséges személyekkel meghatározott sorrendben jóvá tudjuk hagyatni. Egyben lehet látni, hogy mit is jelent például egy furat átmérőjének a megnövelése, és sokkal könnyebb ennek alapján döntést hozni.

Tételjegyzék áttekintése
Tételjegyzék áttekintése

Ha mindenki engedélyezte a módosítást, a csomag átkerül a megvalósítási fázisba. Létrejönnek az új CAD-adatok és az új tételjegyzék. Minden érintett értesül erről, és elvégzi a hozzá tartozó tevékenységeket. Visszajelzések születnek, hogy a feladat befejezett, vagy valamilyen okból kifolyólag elakadt. 

És végül feltehetjük a kérdést, hogy miért jó ez egy cégnek. Főként azért, mert ellenőrzés alatt tarthatja a költségeit. Pontosan tudja, hogy ha egy megrendelő módosítást igényel, akkor ez mennyibe fog kerülni a számára. Látja azt, hogy milyen megkezdett folyamatai vannak, és milyen feladatokkal kell számolni. A döntéseit pontos kimutatások alapján tudja meghozni, ami a sikeresség kulcsa.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés