hirdetés
hirdetés

E-mobilitás

Vízió vagy valóság: az elektromosautó-töltőhálózat

Az idei, október 18–20. között megrendezett Automotive Hungary szakkiállításon már minden márka képviseltette magát elektromos járművel is. Mi a Schneider Electric standjánál jártunk, ahol a töltési infrastruktúrát is bemutatták. Megpróbáltuk kideríteni, hogy mikor kezdenek el gombamód szaporodni az elektromosautó-töltőállomások.

hirdetés

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) idén kiadott, az elektromos autózásról szóló jelentése szerint 2016-ban kiemelkedően magas volt az új elektromos autók eladása: 750 ezer darab talált gazdára világszerte, és 2020 és 2025 között számuk várhatóan eléri a 40-70 milliót. A legfejlettebb ország az elektromos mobilitásban Norvégia, ahol az autók 30 százaléka villanyhajtású. Norvégiát követi a sorban Hollandia (6,4%), Svédország (3,4%), valamint Kína, Franciaország és Anglia (1,5-1,5%). Évek óta hangos a sajtó a különböző e-mobilitással foglalkozó klaszterek, munkacsoportok, iparági szereplők konferenciáitól, számos együttműködés jött létre, és most úgy látszik, hogy minden feltétel adott, hogy Magyarországon is gyors ütemben növekedjen az elektromos autót használók száma, természetesen az infrastruktúra fejlődésével párhuzamosan.

A megoldás felé

A törvényhozás lassúsága a legnagyobb kerékkötője az e-mobilitás elterjedésének. Évek óta készülnek a törvényhozók arra, hogy megalkossák az elektromos autózáshoz szükséges szabályokat, de eddig még csak részeredmények születtek. A Világgazdaság legutóbbi értesülései szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete, ahogy azt az EU-s direktíva megköveteli. Korábban hoztak már jogszabályokat, amelyek a területet érintették, például a Jedlik Ányos-tervben, az áramtörvényben vagy épp a parkolási szabályozásban, de ez még nem elegendő ahhoz, hogy az elektromos autók töltési szolgáltatása meginduljon. Az uniós direktíva definiálja a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket, nem tér ki viszont arra, hogy az e-autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni. A jelen tervezet szerint, amint áthalad a villamos energia az e-töltőponton, villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik, külön mérik, külön számolják el, más szolgáltatja majd. A villamos energia értékesítésétől elkülönülő iparág lesz az áram mint üzemanyag forgalmazása.

Az idei Automotive kiállításon nemcsak az elektromos autók, hanem a töltők is bemutatkoztak (forrás: Schneider Electric)
Az idei Automotive kiállításon nemcsak az elektromos autók, hanem a töltők is bemutatkoztak (forrás: Schneider Electric)

A hiányzó pillér: infrastruktúra

A hazai töltőinfrastruktúra nem biztosítja az elektromos közlekedési eszközök tömeges elterjedését, összesen 560 darab csatlakozóval ellátott kétszáz töltőpont üzemel Magyarországon, és ennek csupán 21 százaléka villámtöltő. „A Schneider Electric 2-3 éve kezdte el forgalmazni a töltőállomásait, az utóbbi egy évben megélénkült az értékesítés. Ez nyilván azzal van összhangban, hogy egyre több elektromos autót adnak el, ami hozza magával az igényt a töltőkre is. Csak Magyarországon már több mint száz elektromosautó-töltőt adtunk el, a többség magánszemélyekhez, garázsokba került” – foglalta össze Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment-szakértője a jelenlegi iparági helyzetet.

Lepsényi István államtitkár szeptemberben tett ígéretet a kétszáz töltőállomásból álló rendszer bővítésére, illetve párhuzamosan folynak a üzleti befektetésekből adódó kiépítések is. A Mol, az OMV, a Lukoil, a Nissan és az Elmű részéről is – összességében – többszáz új töltőállomás telepítése várható az elkövetkezendő egy-két évben. Az Elművel 2015-ben megkötött megállapodás szerint a Schneider Electric nyolcvan kisközületi töltőállomást telepít. Az Automotive Hungary kiállításon Kozma Lászlótól megkérdeztük, hogyan halad ez a közel három éve futó projekt. „A töltők felét már értékesítettük, eddig negyven darabot adtunk el az Elműnek. A tender elnyerése óta főként az adminisztrációs részleteket egyeztették és rögzítették a felek. Egyébként telepítettek már a töltőinkből kisközületi helyekre, hotelekhez, bevásárlóközpontokhoz, közintézményekhez” – válaszolta a szakember.

Az állam által kiírt három elektromosautótöltő-pályázat 2 milliárdos keretszerződését az Elektromotive Hungaria, a másik kettőt a T-Systems nyerte 800 millió, illetve 1,9 milliárd forintos keretösszeggel. Megkérdeztük a szakértőt, hogy mi a különbség a Schneider Electric és más vállalatok elektromosautó-töltői között ugyanazon kategóriákban. „A töltőknek szigorú szabványoknak kell megfelelniük. Annak ellenére, hogy egy új technológiáról van szó, a töltési, a csatlakozási és a töltőállomás-technológia jól szabványosított. A kormányzati szándék is az volt, hogy az uniós követelményeknek megfelelő technológiát alkalmazzanak a pályázók. Tehát a csatlakozókban, a töltési teljesítményben, magában a technológiában nincs különbség, mind hozza az elvárt szintet, a különbség a kapcsolódó szolgáltatásokban, így a kiépítésben, a szerviz vagy a call center kialakításában, illetve azok áraiban van” – tájékoztatott Kozma László.

Új technológia, új szaktudás

A hiányt pótolhatja
A hiányt pótolhatja
Több szakmai továbbképzés helyszíne is volt az Automotive járműipari szakkiállítás, ilyen volt például a Budapesti és Pest megyei Mérnöki Kamara által szervezett e-mobilitás-konferencia, vagy a Schneider Electric szervezésében lezajlott négyórás villanyszerelő-képzés. „Nagy érdeklődés kísérte az elektromos autók töltőállomásaihoz kapcsolódó villanyszerelő-képzést, illetve az arról rendezett konferenciát” – beszélt arról is Kozma László, hogy miért fontos a képzés az e-mobilitás tekintetében. „Bár a töltőállomások nem igényelnek speciális villanyszerelői szaktudást – néhány egyértelmű szabályt kell betartani –, de a Schneider Electric prioritásként támogatja az elektromobilitást és a környezettudatos elektromos felhasználást, így nagy hangsúlyt fektetünk a szakemberképzésre is. Az Automotive-on egy négyórás villanyszerelő-képzést tartottunk kifejezetten az elektromos autók töltéséhez kapcsolódóan, amelyet nagy érdeklődés kísért. A résztvevők oklevelet kaptak, és ők hivatalosan is Schneider Electric töltőállomás-telepítő szakemberei lettek. Tanácsot adhatnak a töltő és a rendszer kiépítésében, de akár az autó kiválasztásban is.”

A Schneider Electric is igyekszik bővíteni az iparági tudását, ezért munkatársai jelen vannak az e-mobilitáshoz csatlakozó konferenciákon, szakmai napokon. Kozma szerint ezeken a rendezvényeken, illetve ezeknek a hatására létrejönnek olyan együttműködések, amelyektől fejlődik az iparág: „Úgy tapasztalom, hogy az e-mobilitással a szakkiállítások, a konferenciák újra népszerűvé váltak. Az elektromos autózást szeretik az emberek, mert jó dolog, újdonság, talán kicsit misztikus is. Nagy az érdeklődés, sok szakember keres fel bennünket, rengeteg kérdést kapunk, és sokan akarnak töltőállomás-üzemeltetők, -beszerelők lenni.” Mivel hazánkban az elektromos autózás viszonylag újkeletű dolog és ismeretlen terep, a leendő tulajdonosoknak érdemes minél jobban körüljárniuk a témát, és alaposan tájékozódni a mindennapi használathoz kapcsolódó kérdésekben.

Töltőállomás otthon

Ajánlott a leendő tulajdonosoknak saját töltőegységet felszerelni otthonukban. Nem minden háztartás van azonban felkészülve egy elektromos autó kiszolgálására. „Fontos tudni, hogy a hagyományos háztartási aljzatokat nem arra tervezték, hogy minden éjjel öt-hat vagy akár tíz órán keresztül nagy teljesítményt (2-3 kW) vigyenek át” – hangsúlyozta Kozma. Ilyen használat mellett a háztartási fali aljzat hamar tönkremegy, jó esetben lekapcsol a védelem, rosszabb esetben pedig tűz keletkezhet. Érdemes tehát számolni azzal, hogy a töltő kiépítése áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, és átépítéssel, valamint extra költségekkel járhat. Rendkívül fontos továbbá, hogy a rendszert csak szakképzett villamossági szakemberrel szereltessük az esetleges emberi és vagyoni károk, illetve a költséges meghibásodások elkerülése érdekében. A Schneider Electric két év gyári garanciát, online rendszerfelügyeletet és minősített üzembe helyező partnereket kínál a tulajdonosoknak.”

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés