hirdetés
hirdetés

Futuriszt

Vezető félvezetők

Az M2M (Machine-to-Machine) technológia, azaz a gépek közötti kommunikáció a járműiparban is egyre nagyobb szerepet játszik. Az úgynevezett negyedik, digitális ipari forradalom és hálózatosodás jegyében az intelligens elektronika és félvezetőgyártó cégek kulcsfontosságú autóipari beszállítókká válnak.

hirdetés

A jelenleg még a biztonság és komfort növelését szolgáló funkciók fokozatos kibővítésével az önjáró járművek felé veszi az utat a fejlődés. Mindemellett tágabb értelemben – a különösen a nagyvárosi közlekedés tekintetében releváns – un. integrált mobilitási koncepciók menedzselésében, azaz egy adott útvonal megtételéhez optimális járműkombinációk összeállításában is vezető szerepet játszik az elektronika.

„Vigyázat, jeges az útfelület a hídon!” vagy „Figyelem, közlekedési dugó nehezíti a haladást a piactér előtti kereszteződésen!” hangzik az utastérben. A járművek közötti kommunikáció nem csupán a volán mögött ülők számára jelenti az újabb perspektívák feltárulását, hanem számos félvezetőgyártó cég részére is. Az ágazat az autóipari megrendelések nagymértékű növekedésének örvendhet.

A járművek hálózatosodását szolgáló chip tömegtermelés tárgyává válik
A járművek hálózatosodását szolgáló chip tömegtermelés tárgyává válik

Jó példa minderre a Philips chipgyártással foglalkozó leányvállalata, a holland NXP. Az egyik legnagyobb autóipari beszállítóként számon tartott Egyesült Államok-béli Delphivel a közelmúltban aláírt szerződésük szerint az NXP nagy mennyiségben vállalta olyan félvezetők szállítását, melyek feladata egyrészt a járművek egymás közötti, másrészt a közlekedési infrastruktúrával, azaz lámpákkal, sebességjelzőkkel, útépítési területekkel stb. történő kommunikációja. Így például időben értesülhet az utazó arról, ha csőtörés miatt lezárnak egy utcát és ennek ismeretében választhat alternatív útvonalakat.

A közlekedés-biztonságot is nagymértékben növeli az említett rendszer, hiszen a vezető számára még nem észlelhető veszélyek esetén is figyelmeztet. Pozitív hatás lehet a közlekedés folyamata, irányítása és a dugók elkerülése terén is, ami a nagyvárosok esetében jelent szintúgy nem elhanyagolható szempont.

Okos közlekedés

Mindehhez természetesen a meglevő infrastruktúra intelligenciájának növelésére, azaz megfelelő átalakítására is szükség van, melyben az állami és közületi szervek mellett nyilván az autógyárak és az elektronika beszállítói is nagyban érdekeltek. – Számunkra az autóipar egy további, jelentős potenciálokat hordozó üzletág kiépítését jelenti, melyben 2020-ig ugrásszerűen nagymértékű fejlődést várunk – hangsúlyozta Kurt Sievers, az NXP autóipari részlegének vezetője.

Sievers nyilatkozata szerint ez az első alkalom, hogy egy, a járművek hálózatosodását szolgáló chip tömegtermelés tárgyává válik. Az üzlet német viszonylatban is jó hírnek számít, hiszen bár az NXP székhelye a holland Eindhovenben van, a cég autóipari ágazata Hamburgban található. Az első praxistesztek már folyamatban vannak Németországban, a technológia iránt a Daimler és a BMW mellett a Continental is élénk érdeklődést tanúsít. A fejlesztési folyamatokban nagy szerepet játszott egy startup cég: a Cohda Wireless, az NXP ausztráliai partnere. Ez utóbbi elsősorban az applikáció szoftver plattformjának fejlesztését végzi, mely egy különösen stabil, speciálisan a közlekedési információs rendszer céljaira kialakított hálózatról szól.

Az IEEE 802.11p szabvány által definiált WLAN-technika (5,85 – 5,925 GHz hullámsávban) célja az intelligens közlekedési rendszerek (ITS - Intelligent Transport Technologies) megbízható kiszolgálása. Mivel a kommunikációba történő bekapcsolódás révén a járművek adatai is a rendszerbe kerülnek, az adatvédelem szempontjainak való megfelelés is fontos feltételt jelent. Az NXP e kihívás megoldására a bankkártyák rendszeréhez hasonló technológiát használ.

Autonóm járművek felé

A Delphi első megrendelői között szerepel a General Motors. Mary Barra, a GM vezérigazgatója hivatalosan bejelentette, hogy az említett RoadLink-Mikrochip bázisú elektronika 2017-től a Cadillac márka minden egyes modelljében szériaszerűen beépítésre kerül. Ugyanakkor nem csupán az autógyártók érdeklődésétől függ a „chipüzlet sikere”.

A washingtoni székhelyű nemzeti közlekedésbiztonsági hivatal, (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA), ugyanis mérlegeli az adott elektronikai egység beépítésének kötelező jelleggel történő előírását minden, az Egyesült Államokban forgalomba kerülő jármű esetében. Mindez természetesen mind az NXP, mind pedig müncheni versenytársa, az Infineon részére is telitalálatot jelentene. – Eddig az volt a célunk, hogy baleset esetén az utasok minél nagyobb védettségben részesüljenek, s a lehető legkevésbé sérüljenek – nyilatkozta Anthony Fox, az Egyesült Államok közlekedési minisztere.

– Az új technika ehhez képest jelentős előrelépést jelent, hiszen lehetővé teszi a személyi sérülések és anyagi károk elkerülését, valamint a balesetek számának nagymértékű csökkentését. Mindemellett még az üzemanyag-felhasználás hatékonysága terén is komoly javulást indikál. Nem ez lenne az első alkalom, hogy az amerikai hatóságok a félvezető-gyártók örömére vezetnek be új előírásokat.

Tíz évvel ezelőtt tették kötelezővé a járművek számára a gumiabroncs légnyomás-ellenőrző rendszer bevezetését, ami a szenzorgyártó cégek számára azóta is biztos bevételi forrást jelent. Nem csoda tehát, hogy a félvezetőgyártók autóipari részlegei különösen nagy nyereséget érnek el. Ennek mértéke az NXP esetében a második negyedévi forgalom 14, az Infineon esetében pedig 11 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakához képest. Sievers szerint a beszélő autó csupán egy köztes állomás az autonóm járművek felé vezető úton. Az NXP menedzsere örömmel konstatálta, hogy ezek gyártásához egyre nagyobb mennyiségben lesz igény az IT, illetve az intelligens elektronika alapjaként cégük félvezető termékeire.

Szabó Katalin, Essen
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[160138] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés