hirdetés
hirdetés

Űripar

Újabb autóipari vállalat készül az űrbe

A Tesla után a Toyota is beszáll az űrversenybe, a vállalat már tavaly bejelentette, hogy egy holdjáró fejlesztésével részt vesz a Japán Űrkutatási Ügynökség 2029-re tervezett Hold-projektjében. 

hirdetés

A környezetbarát részben vagy teljesen elektromos meghajtások, az önvezető technológiák, valamint a robotika és a mesterséges intelligencia területén is vezető fejlesztőnek számító Toyota már tavaly bejelentette, hogy egy holdjáró fejlesztésével részt vesz a Japán Űrkutatási Ügynökség 2029-re tervezett Hold-projektjében. A Lexus prémium márkát is jegyző japán autógyártó most a MUFG Bank, a Sumitomo Mitsui Banking és a Mizuho Bank mellett csatlakozott a SPARX csoport által frissen létrehozott Űrtechnológiai Alaphoz.

A SPARX Innovation for the Future (a SPARX csoport leányvállalata) létrehozta az Űrtechnológiai Alapot, amelynek elsődleges céljai az emberi erőforrások és technológiai fejlesztések támogatása az űripar körébe tartozó területeken, a globális szinten versenyképes japán űripari cégek fejlődésének előmozdítása, és a technológiai innováció serkentése egész Japánban. A „világűrben rejlő lehetőségek kiaknázását szolgáló” technológiákat alapvetőnek tekintő Űrtechnológiai Alap olyan startup-cégekbe és egyéb szervezetekbe fektet be, melyek innovatív technológiákkal rendelkeznek az űriparhoz kapcsolódó ágazatokban. Bár a COVID-19 vírus továbbra is jelentős hatással van az életre és a társadalomra, az Alap a jövőbeni növekedést lehetővé tevő fejlesztések finanszírozása révén segít felgyorsítani az innováció ütemét. Az 8,2 milliárd jen induló tőkével rendelkező alap egyik legfontosabb befektető partnere a 2029-es japán Hold-misszióhoz tavaly óta holdjárót fejlesztő Toyota. A kezdeményezés célja, hogy a további hozzájárulásoknak köszönhetően 2020. december 31-ig már összesen 15 milliárd jen tőke álljon az Alap rendelkezésre.

Terepjáró a Holdon

A Japán Űrkutatási Ügynökség (Jaxa) és a Toyota járműgyártó együttműködésben dolgozza ki a jövő holdjáróját – egy hatalmas elektromos járművet, amelynek maximális hatótávolsága 10 ezer kilométer. „A túlnyomásos kabinokkal felszerelt, személyzettel ellátott holdjáró, olyan eszköz lehet, amely fontos szerepet játszik a holdfelület teljeskörű felfedezésében" – mondta Hiroshi Yamakawa JAXA elnök nyilatkozatában. A terv, hogy két űrhajóst, de vészhelyzetben akár 4 űrhajóst is képes befogadni, az a hatalmas holdjáról, amely a tervek szerint 2026-ben el is kezdi a munkát a Holdon. A hatkerekű elektromos jármű hatalmas lesz, 6 méter hosszú, 5,2 méter széles és 3,8 méter magas, nagyjából 13 négyzetméteres „lakóterülettel" rendelkezik.

A JAXA-Toyota holdjáró koncepcióképei egy karcsú, futurisztikus járművet mutatnak, pilótafülkével, szögletes orral és szélvédővel. A koncepció alapján, a rovernek fényszórói és futófényei is vannak, valamint féklámpákkal is rendelkezik. A jármű oldalán elhelyezett méretes napenergiát begyűjtő tábla jelzi, hogy az energia előállítást, miként oldják meg. „A Hold gravitációja a hatod része a Földön észlelhetőnek. Valamint a Holdon bonyolult a terep, tele van kráterekkel, sziklákkal és hegynyi kövekkel, ami szintén kihívást okoz a tervezés során" – mondta Koichi Wakata űrhajós, a JAXA alelnöke. A járművek tervezésénél azt is figyelembe kellett venni, hogy a Holdon a sugárterhelés és a hőmérsékleti körülmények sokkal extrémebbek, mint a Földön.

Trapp Henci
a szerző cikkei

(forrás: GyártásTrend/Toyota)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés