hirdetés
hirdetés

Kibocsátás

Úgy tűnik, csintalankodott egyet a Fiat Chrysler is

Erős gyanút fogalmazott meg egy környezetvédelmi intézmény, hogy egyes versenytársai mellett az olasz cég szintén kibocsátásmanipuláló szoftvert alkalmaz.

hirdetés

Az amerikai Környezetvédelmi Hivatal (Environmental Protection Agency – EPA) szerint egyes versenytársaihoz hasonlóan a Fiat Chrysler egy titkos szoftverrel a Tiszta Levegő Törvényt (Clean Air Act) szintén megsértette. Az EPA csütörtökön értesítette a Fiat Chryslert, hogy oka van feltételezni: a vállalat a 3 literes dízelmotoros 2014-es, 2015 és 2016-os Jeep Grand Cherokees és Dodge Ram 1500 autóiban kibocsátásbuheráló szoftverrendszereket használt.

Mind ennek eredményeképpen kb. 104 000 kocsi illegális mennyiségű, veszélyes nitrogén-oxidot (NOx) pumpálhat a légkörbe.

Az állítás elkerülhetetlenül felidézi bennünk a Volkswagen (VW) korábbi esetét, amikor is a német cég az EPA nyomozása után beismerte, hogy saját bejáratú szoftvert használt az emissziós tesztek megtévesztése érdekében. A VW-k katalizátorai úgy voltak kialakítva, hogy a teszteken az autó által termelt gázok egy részét újrahasznosítsák, és így a jármű átmehessen a szennyezőanyag-kibocsátási vizsgán. A gond ott volt, hogy az autógyártó olyan szoftvert „installált” a kocsikra, amely „valódi vezetés” közben visszafogta a szelepek hatását az emisszióra, amivel több egészségkárosító nitrogén-oxidot eregetett az atmoszférába. Amikor kiderült a turpisság, a VW tisztviselői azt mondták, hogy azért vállalták a kockázatot, mert képtelenek voltak a kibocsátási sztenderd betartásával kellően gyors dízelmotort létrehozni.

A Fiat Chrysler motivációitól függetlenül az EPA világossá tette azon szándékát, hogy konkrétan „rászáll” majd a vállalatra és a többi hasonló technikával élő társaságra is. Mary D. Nichols a California Air Resources Board nevű hivatal részéről az EPA egyik közleményében kereken fogalmazott: „Íme, ismét egy [másik] nagy autógyártó azt az üzleti döntést hozta, hogy megszegi a szabályokat, de elkapták.”

A Reuters szerint a Fiat Chrysler vezérigazgatója, Sergio Marchionne tagadta az EPA állításait.

Mindez nem akadályozta meg ugyanakkor a nagyvállalat tőzsdei részvényeinek összértékét abban, hogy az EPA levelének közzététele után nagyjából 2,3 milliárd dollárt zuhanjon. A költségek a jövőben minden bizonnyal tovább duzzadnak majd. A Reuters jelentése szerint, ha az EPA-nak igaza van, és a Fiat Chrysler tényleg megsértette a kibocsátási szabályokat, a vállalat kocsinként potenciálisan (és kötelező érvénnyel) akár 44 539 dollárt is kifizethet majd.

Dízelmotor (A kép illusztráció; Forrás: Stockfresh)

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Science)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés